douane - inklaringskosten etc.

Hier kun je al de rest kwijt..........
bennybernaer
Newbie
Contacteer:

douane - inklaringskosten etc.

Bericht door bennybernaer » 06 feb 2019, 20:08

Ik bestel (omdat ze vaak hier niet te verkrijgen zijn) vaak vinyl platen uit de Verenigde Staten. Meestal op ebay via het Global shipping programma van ebay, maar indien niet mogelijk laat ik ze standaard verzenden. Toch vind ik die bijkomende kosten van douane en inklaring steeds vrij duur.... Ik zoek geen manier om te frauderen, maar eerder tips om het zo goedkoop mogelijk te houden... Bestellen jullie vaak vinyl uit de Verenigde Staten (of en niet Europees continent) en hoe doen jullie dat?

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: douane - inklaringskosten etc.

Bericht door Kilroy » 07 feb 2019, 08:17

Geen idee, maar wel een interessant onderwerp. Ik vrees echter dat dit systeem vrij sluitend zal zijn, maar tips zijn uiteraard welkom !

TKuppens25
Super Pro
Contacteer:

Bericht door TKuppens25 » 09 feb 2019, 09:06

Om geen douanekosten te moeten betalen zou de verkoper zelf iets moeten doen naar het schijnt... Maar wat weet ik ook niet! Heb dit zelf even geleden aan de hand gehad met gitaarspullen uit de USA... Kostte even veel aan douane als dat het spul waard is!

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 09 feb 2019, 10:51

TKuppens25 schreef:
09 feb 2019, 09:06
Om geen douanekosten te moeten betalen zou de verkoper zelf iets moeten doen naar het schijnt... Maar wat weet ik ook niet! Heb dit zelf even geleden aan de hand gehad met gitaarspullen uit de USA... Kostte even veel aan douane als dat het spul waard is!
Vermoedelijk gaat het over het vermelden van de waarde van de inhoud van het verzonden pakje. Douanetarieven worden o.a. berekend aan de hand van de waarde van de inhoud. Als de verzender bereid kan worden gevonden daar een lagere waarde op te kleven, zouden de douanekosten lager kunnen liggen. Blijkbaar zijn velen daartoe echter niet bereid, want als het pakje verloren zou gaan kunnen zij ook maar de opgegeven waarde claimen....

BlackMonk
Regular

Bericht door BlackMonk » 09 feb 2019, 20:49

Pakjes van minder dan 25 euro worden doorgaans niet gecontroleerd en dus ook niet verwerkt.
Bij bedragen van meer komen de douanekosten erbij (kan makkelijk oplopen tot 150 euro!), 21% BTW en 4% EU-invoertaks over de opgegeven aankoopwaarde.
Dus ofwel zorgen dat het bedrag klein genoeg is, ofwel meerdere goederen in één zending combineren zodat er maar één keer douanekosten betaald moeten worden.

bennybernaer
Newbie
Contacteer:

Bericht door bennybernaer » 25 feb 2019, 19:30

Ik vraag de verkopers nu meestal om een lager bedrag op de douane formulieren op te geven en leg hen ook duidelijk uit waarom ik dit wil. De meeste gaan wel mee in het verhaal en vinden dit geen probleem. Ik zie dit niet echt als fraude omdat de oorspronkelijke originele prijs van een lp bijna nooit meer dan 25 dollar bedraagt. Zo bespaar ik toch wel wat geld, en kan ik voor het uitgespaarde geld op zoek naar m'n volgende lp.

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 09 mar 2019, 08:43

bestaat er ook de mogelijkheid om 0 waarde op te geven, als geschenk bv?

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 09 mar 2019, 12:51

ja, maar als het pakje verloren zou gaan kan je niets terugvorderen....

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 09 mar 2019, 13:39

Kilroy schreef:
09 mar 2019, 12:51
ja, maar als het pakje verloren zou gaan kan je niets terugvorderen....
met terugvorderen bedoel je toch bij de post?
stel dat pakje toch verloren gaat, kan je toch ook via paypall terugvorderen, die kijken toch niet wat erop de douanepapieren stond?

BlackMonk
Regular

Bericht door BlackMonk » 09 mar 2019, 15:55

Bij de douane zijn ze ook niet dom he. Een bekende firma die via het web haar producten verkoopt zou allerlei dingen aan jou schenken? Dat wordt meteen als verdacht geklasseerd en de douane is dan gemachtigd daar zelf een belastingaanslag op te berekenen. Zij bepalen dan wat een normale verkoopprijs voor het product zou zijn, rekenen daarop 21% BTW en 4% invoerrechten plus een boete van 150 euro voor de poging tot ontduiking van belastingen plus de douana-administratiekosten. Zo wordt het toch nog duur.

Plaats reactie