help: naald "knetst" af en toe

Hier kun je al de rest kwijt..........
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: help: naald "knetst" af en toe

Bericht door Kilroy »

JRS schreef:
20 apr 2020, 10:48
het element is bevestigd met metalen schroefjes met een flinterdun rondelletje uit kunststof tussen de kop van het schroefje en de (Ortofon) headshell.
Zou het een verschil kunnen maken om de mat (kurk) te vervangen door eentje uit rubber én kurk of een anti-statisch alternatief?
welke mat gebruiken jullie zelf? Merci voor alle tips!
Als het blijft aanhouden, probeer dan eens dat kunststof rondelletje er van tussen te halen.... (maar probeer eerst de andere mogelijkheden)!

BlackMonk
Pro

Bericht door BlackMonk »

Een kurken mat werkt al antistatisch. Zelf gebruik ik zoiets niet omdat ik helemaal geen vinylplaten draai. In de jaren '70 en vroege jaren '80 wel (en zoals ik aanhaalde speelde ik toen mijn platen nat af), maar ik heb toen een huisbrand gehad waarbij mijn hele vinylcollectie gesmolten werd. Ik had toen net een demonstratie bijgewoond van een cd-speler en was zwaar onder de indruk van het geluid. Dus toen de ramp toesloeg en ik alles opnieuw moest kopen, heb ik resoluut voor de cd gekozen en daar nooit spijt van gehad. Tot de "loudness wars" opdoken en de platenmaatschappijen hun beste product ooit vakkundig om zeep hielpen. Gelukkig luister ik voor meer dan 95% naar klassiek en daar heb je dat niet. Nog niet. Hopelijk blijft dat zo. Voor popmuziek zoek ik tegenwoordig naar vinyl rips, dat zijn FLAC-bestanden gemaakt door iemand met een platenspeler waardoor je het geluid van de vinylplaat krijgt waar die beter is vanwege die idiote loudness wars en de conversie naar een verliesloos computerbestand zorgt er dan voor dat ik dat toch kan weergeven terwijl ik zelf geen platenspeler heb.

JB 007
Regular

Bericht door JB 007 »

In ieder geval bouwt er zich statische elektriciteit op bij het afspelen.
Check nog even het volgende :
- zijn de pennetjes van de cartridge proper (niet geoxideerd)?
-idem voor de headshell
-passen de micro fiches van de aansluitdraadjes goed op de pennetjes (niet te los) ?
-is de kleurcode goed gerespecteerd ?
-is er een goede massaverbinding met de voor- of versterker ?

JRS
Super Pro

Bericht door JRS »

JB 007 schreef:
20 apr 2020, 15:52
-idem voor de headshell
-passen de micro fiches van de aansluitdraadjes goed op de pennetjes (niet te los) ?
5x check :)

iets meer dan 2 uur spelen er nu singles en lp's en nog geen één keer heeft het "geknetst". Heel vreemd (omdat ik nog niks heb aangepast ofzo)... het is in ieder geval wel veel aangenamer luisteren. Mocht er nog iemand tips hebben (bv. voor een degelijke anti-statische mat), zijn die zeker altijd welkom!

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

JRS schreef:
20 apr 2020, 20:36
JB 007 schreef:
20 apr 2020, 15:52
-idem voor de headshell
5x check :)

iets meer dan 2 uur spelen er nu singles en lp's en nog geen één keer heeft het "geknetst". Heel vreemd (omdat ik nog niks heb aangepast ofzo)... het is in ieder geval wel veel aangenamer luisteren. Mocht er nog iemand tips hebben (bv. voor een degelijke anti-statische mat), zijn die zeker altijd welkom!
Houden zo hé! ;-)

JRS
Super Pro

Bericht door JRS »

gisterenavond drie en half uur. Geen ene 'knets'... raar, maar wel zalig :)
Morgen komt er een nieuwe mat toe (kurk/rubber-mix van Tonar), benieuwd of dat ook een gunstige invloed heeft. Nog even gedacht aan een mat van Music Hall of CoRkErY, al vind ik niet direct verdelers in de buurt (buurlanden). En een draaitafelmat uit de VS laten afkomen is toch wat decadent. 't Ziet er wel veelbelovend uit! en net als in audiokabels en elementen, kan je blijkbaar ook in draaitafelmatten heel ver gaan. Ik ga het wel simpel houden :)

Plaats reactie