Enkele vragen

Hier kun je al de rest kwijt..........

Enkele vragen

Berichtdoor Ruben77 » 03 Jun 2013, 11:53

Ik heb enkele vragen,

1) Als het gewicht van de toonarm niet goed is ingesteld, is dit dan eerder slecht voor de naald of voor de plaat zelf?

2) Als ik een CD met een paar kleine krassen laat herstellen bij de Game Mania, is die dan weer even goed als nieuw?

3) Zijn de binnenhoezen waarin LP's zitten echt slecht ervoor? Ik las op verschillende fora dat je deze moet vervangen met hoezen van polyetheen. Ik heb enkele platen die nog van mijn grootvader waren en die sinds hij ze heeft gekocht in papieren binnenhoezen zitten, maar deze klinken nog redelijk goed. Wel veel getik en ruis.
Gebruikers-avatar
Ruben77
Newbie

Re: Enkele vragen

Berichtdoor Jumping Jack » 03 Jun 2013, 13:53

1. gewicht te laag: naald drukt harder in het vinyl, kan (zal) schade doen op termijn + niet bevorderlijk voor de levensduur van de naald.
Gewicht te hoog: kan geen kwaad maar het is verre van ideaal voor de klank natuurlijk.

2. geen flauw idee

3. Antistatische binnenhoezen zijn the way to go! Plaatjes wassen en dan in een frisse binnenhoes en je zal veel minder last hebben van geknetter en ruis (tikjes zijn vaak een eigenschap van het vinyl zelf of resultaat van een mindere persing)...
Jumping Jack
Super Pro

Berichtdoor pamfletty » 03 Jun 2013, 14:21

Ik gebruik ook sinds jaar en dag van die antistatische binnenhoezen, ik zou niet meer zonder kunnen!
Afbeelding
Gebruikers-avatar
pamfletty
Super Pro

Berichtdoor Ruben77 » 03 Jun 2013, 16:02

En wat doen jullie dan met de binnenhoezen waar (soms) teksten of foto's op staan?
Gebruikers-avatar
Ruben77
Newbie

Berichtdoor Ruben77 » 03 Jun 2013, 17:40

Wat doen jullie dan met de originele binnenhoezen met (soms) foto's en teksten op?
Gebruikers-avatar
Ruben77
Newbie

Berichtdoor roefke » 03 Jun 2013, 18:02

wat betreft het gewicht op de naald is het best dat je norm van de fabrikant volgt.
bij te hoge druk krijg extra slijtage aan plaat, bij te lage druk kan de naald skippen, waardoor krasjes ontstaan.
er zijn cellen/naalden die gemaakt zijn om met hogere druk te spelen, veelaal gebruikt door dj om meer "bas " uit de groef te halen, de basgolven zitten namelijk in het onderste van de groef dus met iets meer druk kan de naald dieper in die groef "tasten". Ik heb zo een demonstratie gezien (gehoord) met zo'n naald eerst met 2g druk daarna met 6g en da verschil was enorm. maar zoals gezegd die was daar voor ontworpen.

antistatishe hoezen zijn inderdaad beter, maar toch gebruik ik ze zelden, ik vervang pas binnehoezen als ze stuk zijn,ik wil mijn platen zo origineel mogelijk houden, dus ook met de originele binnenhoes zelfs al is ze geel verkleurd. maar dit is een persoonlijke keuze.
volgens mij heeft de manier van omgaan met een plaat meer invloed dan die hoes, ik heb platen van 30 jaar oud die zeer veel gespeeld zijn. maar er nog steeds zeer goed uizien, zelfs in hun originele papier (soms karton) binnehoes. gewoon je plaat voorzichtig en met respect behandelen kunnen volstaan.

een kleine anekdote:
begin jaren 80, in de cinderella te antwerpen ( een berucht punk-keet), speelde regelmatig een vrouwelijke dj. wel elke plaat die zij draaide werd rustig uit de hoes gehaalt , op de pick-up gelegd, ontstoft, naald ontstoft, en dan pas gedraaid. Nadien plaat terug voorzichtig in hoesje , hoes terug in plastiek beschermhoes, die dame was de rust zelf en dit in een kot vol punks en andere alternativo's : RESPECT
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Berichtdoor Kilroy » 03 Jun 2013, 18:18

De originele binnenhoezen moet je uiteraard bewaren bij je LP's... bij sommige collectors is het prijsverschil merkbaar hoger als de originele binnenhoes er nog bij is....
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor Kilroy » 03 Jun 2013, 18:24

Jumping Jack schreef:1. gewicht te laag: naald drukt harder in het vinyl, kan (zal) schade doen op termijn + niet bevorderlijk voor de levensduur van de naald.
Gewicht te hoog: kan geen kwaad maar het is verre van ideaal voor de klank natuurlijk.

2. geen flauw idee

3. Antistatische binnenhoezen zijn the way to go! Plaatjes wassen en dan in een frisse binnenhoes en je zal veel minder last hebben van geknetter en ruis (tikjes zijn vaak een eigenschap van het vinyl zelf of resultaat van een mindere persing)...

Ik denk dat J.J. "gewicht te hoog" en "gewicht te laag" in dit geval van plaats wisselde.... Volgens mij:

-door de fabrikant als ideaal aanzien naalddruk gebruiken geeft steeds het beste resultaat;
-te hoge naalddruk = op termijn schade aan plaat en naald;
-te lage naalddruk = verlies aan geluidskwaliteit;
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor pamfletty » 03 Jun 2013, 18:52

Deze binnenhoezen,
Afbeelding
passen perfect in de originele binnenhoezen.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
pamfletty
Super Pro

Berichtdoor Jumping Jack » 03 Jun 2013, 19:17

Kilroy schreef:
Jumping Jack schreef:1. gewicht te laag: naald drukt harder in het vinyl, kan (zal) schade doen op termijn + niet bevorderlijk voor de levensduur van de naald.

2. geen flauw idee

Ik denk dat J.J. "gewicht te hoog" en "gewicht te laag" in dit geval van plaats wisselde.... Volgens mij:

-door de fabrikant als ideaal aanzien naalddruk gebruiken geeft steeds het beste resultaat;
-te hoge naalddruk = op termijn schade aan plaat en naald;
-te lage naalddruk = verlies aan geluidskwaliteit;

Inderdaad, iPad en haast zijn een slechte combinatie ;)
Jumping Jack
Super Pro

Volgende

Terug naar Andere vragen & info over vinyl platen