Vraag over platenspeler: Pioneer PL Z82

Hier kun je al de rest kwijt..........

Vraag over platenspeler: Pioneer PL Z82

Berichtdoor newt » 10 Jul 2013, 17:48

Geachte,
(hopelijk staat het topic in het juiste subforum)

Mijn broer heeft onlangs een platenspeler aangekocht van het merk PIONEER, PL Z82.
Nu, dit is zijn eerste platenspeler, en hij heeft er dus vrij weinig verstand van.
Hij heeft alles al aangesloten, ook de boxen. Het probleem is echter dat de platenspeler niet wil beginnen draaien.
Meestal heb je hier een knop of dergelijke voor, maar op dit model is die niet aanwezig. Alles is juist aangesloten, hij staat op de correcte stand (phono) en toch wil hij niet beginnen draaien.
Heeft iemand een suggestie wat er zou kunnen aan schelen?

Hou er rekening mee dat ik hier ook erg weinig verstand van heb, ik probeer hem echter alleen wat te helpen. ;)
newt
Newbie

Re: Vraag over platenspeler: Pioneer PL Z82

Berichtdoor Kilroy » 10 Jul 2013, 18:00

Dit model wordt aangedreven met een riem.... ik zou eens onder de plateau kijken (die moet er daarvoor waarschijnlijk niet afgenomen worden), daar moet je (vermoedelijk aan de linkerzijde) een motortje zien zitten (of toch de as van een motortje). Op de as van dit motortje moet een plat zwart riempje lopen naar de plateau

-kijk eens of er wel degelijk een riem te zien is;
-Kijk eerste eens of het motortje zelf draait als de platendraaier aangezet wordt;

Als de motor draait ligt het aan geen / of een versleten riem. Als de motor niet draait kan het een elektrisch probleem zijn (voeding van de motor,....) maar dat kan ik van hieruit niet zien hé ;-)

Een riem voor deze platendraaier kun je vermoedelijk gemakkelijk vinden (vb op ebay) en die kun je ook gemakkelijk zelf aanbrengen....

In ieder geval véél succes!

Kilroy

PS: een handleiding van de draaitafel kun je vinden via google...
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor newt » 10 Jul 2013, 18:24

Alvast bedankt om te reageren Kilroy!
We hebben juist het plateau verwijderd. Er is een riempje aanwezig.
We zullen nu eens kijken of het dus aan de motor ligt.
Ik heb vlug wat foto's genomen met de tablet, hopelijk zijn ze een klein beetje duidelijk.
Ik zal later nog wat duidelijkere foto's maken. ;)
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (242.39 KiB) 2422 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (241.24 KiB) 2422 keer bekeken
newt
Newbie

Berichtdoor Kilroy » 10 Jul 2013, 18:58

Ik denk dat een verkeerde riem ook nog eens verkeerd is aangebracht. De riem mag niet gedraaid liggen.... en dat is hier blijkbaar wel het geval, waardoor de motor niet meer kan draaien... en ik denk dat de riem van de motor naar de onderkant van de plateau die je hebt weggenomen moet liggen... Ik veronderstel dat het deel waar de riem nu rond ligt (de cirkel) NIET kan draaien?

Kijk eens als de riem verwijderd is of de motor nog draait (hopelijk wel)... Indien de motor het nog doet, ga je ergens een aandrijfriem moeten zoeken voor dit toestel (vb ebay, maar ze zijn uiteraard ook andere online-speciaalzaken).

Veel succes!
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor roefke » 10 Jul 2013, 20:30

de riem ligt ook niet rond uw plateau,

de riem moet normaal rond de onderkant van uw plateau , vervolgens zet je de plateau op de pick-up en via de opening in uw plateau kan je vervolgens de riem over de motoras lichten. deze riem lijkt mij onderussen misvormt dus best een nieuwe kopen, maar kijk inderdaad eerst of uw motor draait alvorens kosten te doen
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Terug naar Andere vragen & info over vinyl platen