Verplaatsen van de naald

Hier kun je al de rest kwijt..........

Verplaatsen van de naald

Berichtdoor NYCH » 15 Feb 2014, 16:34

Ik vroeg me af of het verplaatsen van de naald op een plaat ( bv een liedje overslaan ) schade kan brengen aan de naald? Doen jullie dit ook af en toe?
En ineens een ander vraagje : na hoe lang ( of hoeveel uren spelen ) vervangen jullie je naald? Of is dat iets dat je duidelijk begint te horen?

Bedankt!
NYCH
Pro

Re: Verplaatsen van de naald

Berichtdoor Kilroy » 15 Feb 2014, 17:14

Als je kunt horen dat een naald versleten is, dan is het al veel te laat. Dan is er mogelijk ook al schade toegebracht aan de platen.
-Een niet al te dure naald is meestal voorzien van een synthetische diamant. Deze gaan gemiddeld 500 draaiuren mee.
-Duurdere naalden van echte diamant (ook wel naked diamond genoemd) kunnen 2 tot 4 keer zo lang meegaan.
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Re: Verplaatsen van de naald

Berichtdoor roefke » 15 Feb 2014, 18:59

het verplaatsen van de naald kan op zich geen kwaad, tenminste als je pick-up uitgerust is met een hendeltje die de arm langzaam laat zakken.
Als je zoals ik met de hand moet doen, zou door het beven of te hard laten vallen van de arm inderdaad schade kunnen ontstaan. Daarom dat ik zo weinig mogelijk skip, ik heb ook geen "vaste hand".

ik verander mijn naald jaarlijks, liever iets te vroeg dan te laat. 500 uren is de gemiddelde leeftijd, dit betekent een gemiddelde van 2a 3lp's per dag. Nu en dan doe ik een controle want een gebroken naald is zoals een beitel. Normaal breekt die niet,maar het kan gebeuren dat de naald al eens naast de lp terecht komt, dan is het best om eens met vergrootglas/microscoop te controleren
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Terug naar Andere vragen & info over vinyl platen