Geluidskwaliteit vinyl niet 100%

Hier kun je al de rest kwijt..........

Geluidskwaliteit vinyl niet 100%

Berichtdoor Quinten » 23 Dec 2015, 14:45

Hi,

Graag jullie input over het volgende.

Setup:

Akai ATT01U (Audio Technica AT3600LAX element)

2 Kerstfeesten geleden gekregen. Stond wel geïnstalleerd op de kast, maar nooit echt iets mee gedaan sinds klein half jaartje geleden. Niet 's werelds beste draaitafel, maar zou een acceptabele instapper moeten zijn.

Onkyo 646

Receiver, is de meest recente aanwinst. Eerste stap in upgrade systeem.

Kenwood LS N352

Oude speakers van een neef die ik ergens op zolder vond. Vroeger onderdeel van zo'n klein hifi-torentje. Zo oud dat ik er zelfs geen uitgebreide specs van vind (43 watt, 6ohm)?

Probleem:

Heb al even het gevoel dat de geluidskwaliteit te wensen over laat en dat het beter zou kunnen. Hij speelt wel OK af maar de vocals zitten vaak in 'een brei' met de instrumenten (cfr. refrein is omdat je het kent verstaanbaar, maar de strofes komen er niet echt duidelijk verstaanbaar door), de geluidsmix klinkt als een soepje, niet echt mooi/helder, dun geluid,... .

Als ik via de receiver tuner naar de radio luister, klinkt het iets beter maar ook niet wauw. Als de platendraaier speelt dien ik het geluidsniveau op 40 à 45 te zetten (max 60) om hetzelfde geluidsniveau te verkrijgen als ik de radio tuner op 30 à 35 heb.

Oplossing:

De platendraaier zou OK moeten zijn. Van de vele review die ik las, werd de geluidskwaliteit steeds als positief punt gegeven. Ik weet ook wel dat ik niet hetzelfde resultaat mag verwachten dan duurdere platendraaiers, maar zou denken dat het probleem niet hier zit.

LP's zou het ook niet aan mogen liggen. Stof ze steeds af, en poets ze op met vinyl borstel en vinyl doekje. Ook doet het probleem van de geluidskwaliteit zich voor met verschillende platen dus zou al toeval moeten zijn.

Receiver is gloednieuw. Platendraaier staat op phono out en zit correct in de phono in van de receiver (die een phono equalizer heeft).

De zwakste schakel lijken mij momenteel de speakers, maar ik weet niet of het hiermee opgelost is? Heb niet meteen andere (betere) speakers staan om te testen. Kennen jullie nog manieren om na te gaan of het probleem inderdaad bij de speakers ligt?
Quinten
Newbie

Re: Geluidskwaliteit vinyl niet 100%

Berichtdoor Kilroy » 23 Dec 2015, 14:55

Dit probleem kan véél oorzaken hebben en de kwaliteit van de speakers is er daar één van.

andere mogelijkheden:

- oxidatie van de aansluitingen op de versterker
- slechte bekabeling (ev eens proberen met nieuwe) of oxidatie op de "fiches"
- versleten naald of een vuile naald (wat zo het eerste is waarnaar ik eens zou kijken)
- vuil in de platengroeven (met een borsteltje krijg je dit er niet altijd uit en het vuil blijft meestal ook deels aan de naald kleven)
- ...

heel wat mogelijkheden om eens te testen waar het kan verkeerd gaan natuurlijk....

- ik vermoed dat je op de versterker wel de mogelijkheid moet hebben om het geluidsniveau van de verschillende componenten op elkaar af te stellen, dat zou het verschil in volume moeten oplossen..

Veel succes... en laat de vragen maar komen!
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor Quinten » 23 Dec 2015, 15:07

Kilroy schreef:- oxidatie van de aansluitingen op de versterker
- slechte bekabeling (ev eens proberen met nieuwe) of oxidatie op de "fiches"
- versleten naald of een vuile naald (wat zo het eerste is waarnaar ik eens zou kijken)
- vuil in de platengroeven (met een borsteltje krijg je dit er niet altijd uit en het vuil blijft meestal ook deels aan de naald kleven)
- ...

Oxidatie van de aansluitingen op de versterker

Je bedoelt dan de bedrading van de speakers in de receiver. Kan goed zijn...zijn oude versleten boxen die sowieso aan vervanging toe zijn.

Slechte bekabeling of oxidatie op de fiches

Wat bedoel je met oxidatie op de fiches? Wat is dit en wat kan ik er aan doen?

Versleten naald

Zou niet mogen. Ik zit nog niet aan 50u luistertijd in totaal schat ik. Ben er ook al eens met een naald borsteltje over geweest, maar zal eens uitgebreider poetsen.

Vuil in platengroeven

Zou inderdaad kunnen

Enkel bij de LP Michael Jackson - Thriller had ik het gevoel dat het geluid goed zat. De rest van mijn platen (voornamelijk classic rock/prog rock/hard rock) klinken echt niet haarscherp.

Zou er dringend eens andere boxen moeten aan koppelen om verder te testen. Alvast bedankt!
Quinten
Newbie

Berichtdoor Kilroy » 23 Dec 2015, 16:53

[quote="Quinten"

Wat bedoel je met oxidatie op de fiches? Wat is dit en wat kan ik er aan doen?

reinigen met contactspray is een mogelijkheid, vuil of vet (en dat moet daarvoor niet echt zichtbaar zijn) kan al problemen geven

Versleten naald

Zou niet mogen. Ik zit nog niet aan 50u luistertijd in totaal schat ik. Ben er ook al eens met een naald borsteltje over geweest, maar zal eens uitgebreider poetsen.

let vooral op wat je doet met je naald, want de minste beschadiging zal een invloed hebben op het geluid! Vuil uit de platengroeven kan hardnekkig vast blijven hangen aan de naald en voorzichtigheid is geboden om de naald weer proper te krijgen

Vuil in platengroeven

Zou inderdaad kunnen

Enkel bij de LP Michael Jackson - Thriller had ik het gevoel dat het geluid goed zat. De rest van mijn platen (voornamelijk classic rock/prog rock/hard rock) klinken echt niet haarscherp.

Zou er dringend eens andere boxen moeten aan koppelen om verder te testen. Alvast bedankt![/quote]

Het reinigen van een naald kan zo:

Ik laat de naaldpunt gewoon eventjes 'weken' in de reinigingsvloeistof en meestal verdwijnt alle vuil zowat vanzelf....
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor roefke » 23 Dec 2015, 18:44

Dag Quinten,

hebt ge een koptelefoon voorhanden? normaal zal uwe versterker wel een koptelefoon aansluiting hebben. door met deze te luisteren kunt ge te weten komen of er een probleem is met de speakers of speakeruitgangen.
Blijft het slechte kwaliteit : eens testen met andere geluidsbron bv tuner, cd, of iets anders dat ge kunt aansluiten, op die manier kan je testen of er een probleem is met de geluidsbron (in uw geval platenspeler).

Indien er werkelijk een probleem is met platenspeler : naald goed nakijken/reinigen zelfs een recente naald kan beschadigd zijn, bv 1x naast vinyl neerkomen kan schade veroorzaken ( ik spreek uit ervaring :oops: )
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Berichtdoor Plankenkoorts » 16 Jan 2016, 00:03

Mijn speakers of versterkers zijn ook oud en wellicht onbetrouwbaar. Ik heb daarom een draaitafel met usb gekocht.
De driver zit dikwijls in de PU . Bij Audacity wat instellen; de PU en opnamevolume.
Alles sla ik op als projectbestand en afgewerkt muziek sla ik op als .aiff (cd kwaliteit).
Reinigen doe ik met ruitenreiniger en keukenrol Maar is de plaat versleten of van de jaren stilletjes dan komt er nooit kwaliteit uit.
Om dat je een pc hebt zoudt ge evtl de koptelefoonaansluiting kunnen gebruiken om de versterker en speakers te laten spelen. Mss vindt je de zwakke schakel.
Plankenkoorts
Newbie

Berichtdoor TKuppens25 » 16 Jan 2016, 06:40

Zou een verkeerde naalddruk hier ook geen probleem kunnen geven?

Dat was het eerste dat in mij opkomt ;)
Gebruikers-avatar
TKuppens25
Super Pro

Berichtdoor dandlover » 30 Sep 2016, 08:32

http://www.pickupnaalden.com/platenspeler-afregelen.asp het is niet zo moeilijk maar het is een geduld werkje !! :D
dandlover
Newbie

Berichtdoor dandlover » 30 Sep 2016, 08:38

wat je ook kan doen , is de condensator voor de tweeter vervangen door een mkt of mkp condensator die presteren beter maar of je de kast open krijgt ?? en er zal geen spoel voor het woofertje zitten ook !! das ook een nadeel ,daardoor moet hij op zijn natuurlijke afval rekenen ?? de vraag is is de speaker de spoel waard ?? als je daarover vragen hebt inv het afregelen en bereken van de spoel moet je maar kontakt opnemen vr grtn
dandlover
Newbie

Terug naar Andere vragen & info over vinyl platen