Plaat nat of droog draaien

Hier kun je al de rest kwijt..........

Plaat nat of droog draaien

Berichtdoor Plankenkoorts » 22 Apr 2017, 11:09

Vroeger had men een aparte arm met sponsje onder . De arm was een buisje met potje met vloeistof in ,wat ?
Dus de plaatje was een beetje vochtig . Of was enkel bedoelt om te reinigen ?
Plankenkoorts
Newbie

Re: Plaat nat of droog draaien

Berichtdoor Kilroy » 22 Apr 2017, 11:16

Plankenkoorts schreef:Vroeger had men een aparte arm met sponsje onder . De arm was een buisje met potje met vloeistof in ,wat ?

Dit werd gedaan om de ruis en gekraak weg te nemen / minder hoorbaar te maken. Was blijkbaar ook een oplossing bij het probleem met de statische lading van platen. Reinigen gebeurt uiteraard voor het beluisteren of je krijgt een zwarte bol vuil op de naald van de speler wat niet bevorderlijk is voor de naald, maar al zeker niet voor de geluidskwaliteit.

Platen die nat werden afgespeeld geven nu (meen ik ergens te hebben gelezen) problemen bij het gewoon beluisteren....
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor roefke » 22 Apr 2017, 20:23

Kilroy schreef:
Plankenkoorts schreef:Vroeger had men een aparte arm met sponsje onder . De arm was een buisje met potje met vloeistof in ,wat ?

Dit werd gedaan om de ruis en gekraak weg te nemen / minder hoorbaar te maken. Was blijkbaar ook een oplossing bij het probleem met de statische lading van platen. Reinigen gebeurt uiteraard voor het beluisteren of je krijgt een zwarte bol vuil op de naald van de speler wat niet bevorderlijk is voor de naald, maar al zeker niet voor de geluidskwaliteit.

Platen die nat werden afgespeeld geven nu (meen ik ergens te hebben gelezen) problemen bij het gewoon beluisteren....

vooral lenco stond bekend voor dit systeem, het nadeel is dat die "oplossing" een soort residu achterliet waardoor je verplicht bent om ze steeds nat af te spelen. Als je zulke platen nu wilt afspelen zou je ze zeer grondig moeten reinigen dit zou naar verluid alleen maar lukken met een degelijk reinigingmachine en het juiste middel.
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Berichtdoor JB 007 » 25 Apr 2017, 09:07

Mijn oude platen had ik daar indertijd ook mee behandeld, gaf goede resultaten : stof ging eraf, statische lading weg en minder slijtage.
Was echter een duur product en jawel, eenmaal ermee gestart moest je het telkens opnieuw gebruiken, zo niet, was haardvuurgeknetter
het resultaat.
Met de KNOSTI krijgt men het spul wel goed weg.
JB 007
Newbie

Terug naar Andere vragen & info over vinyl platen