Statische elektriciteit is evtl geen aarding

Hier kun je al de rest kwijt..........

Statische elektriciteit is evtl geen aarding

Berichtdoor Plankenkoorts » 09 Jun 2017, 18:50

Ik ben dat tikken en kraken beu . En ik maak veel fouten denk ik. Zoals de plaat reinigen met linnen doek nat/droog. Meestal wordt er gewassen en laten drogen .
De PU hangt aan de de versterker met zijn aardingdraad . Maar ik ben zojuist aarding gaan meten ,tussen 1 stroomgeleiding en aarding geeft 0 volt . Bij verder nazien zijn dat allen stekkers zonder aarding + mijn stekkerdoos . Dus hoe kan nu ooit de statische elektriciteit weg ,luchtvochtigheid of zoiets of toch wassen van de LP.?
Plankenkoorts
Newbie

Re: Statische elektriciteit is evtl geen aarding

Berichtdoor roefke » 09 Jun 2017, 19:23

bij oude platen wassen van de plaat met een machine , krasjes en tic's zul je blijven horen daarom zijn het ook oude platen.
Statische elect. kan ook tic's geven die kan je soms verwijderen met dit :
Afbeelding
ook binnenhoezen kunnen statische ladingen veroorzaken
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Berichtdoor Plankenkoorts » 09 Jun 2017, 19:53

Het lijkt of dat stof kleeft erin, wil niet opgenomen worden . Met een oude platenborstel van Garrard ga ik over en 't weer ,op die grenzen hoopt het stof zich op. Het lijken mijn boosdoeners.
Mss had die mens toch gelijk ,wassen in de pompbak . Omdat die aarding heeft ,wat licht lauw water en dreft en spoelen.
Dat zijn hier nog oude stopkontakten zonder aarding , en sommige wel. Wellicht dat eerst in orde brengen. En die rubber PU mat zal zout bevatten zoals autobanden , die laten ook statische elektrik vloeien.
Ik heb hier een LP van 1970 van Decca ,daar kraakt zeer weinig aan zelfs niet tussen de liedjes . Mijn plaat is een hel.
Plankenkoorts
Newbie

Berichtdoor Kilroy » 10 Jun 2017, 05:28

(Gewoon) water en dreft zijn dan de volgende boosdoeners....
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor roefke » 10 Jun 2017, 10:16

als die andere lp niet kraakt dan ligt het aan vuil of slijtage van de plaat, om te reinigen :maak een mengeling van 70% gedistileerd water en 30% isopropyl alcool en enkele drupjes afwasproduct. kraantjeswater bevat kalk dat stapelt zich op in de groeven.
als je een goedkoop alternatief zoekt voor een proffesioneel reinigingsmachine dan is dit een optie:
Afbeelding

het voordeel is dat de borsteltjes het vuil uit de groeven haalt, als je met een doek of sponsje reinigt dan duw je het vuil dieper in de groef.
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Berichtdoor JB 007 » 10 Jun 2017, 10:46

Zelf gebruik ik Disco Antistat, een afdoend middel tegen openhaardvuurgekraak wegens statische electriciteit.
Blijf met linnen doekjes, katoen, velours borsteltjes,... ver weg van uw vinyl.
Je laadt uw platen op met statische electriciteit wanneer men het stof wil afwrijven met deze doekjes/borsteljes.
JB 007
Newbie

Terug naar Andere vragen & info over vinyl platen