Gekke prijzen voor 'vintage' platenspelers

Ben je op zoek naar een versterker, platendraaier,.... of wil je audiomateriaal van de hand doen... dat kun je hier !
Graag een volledige beschrijving van het aangeboden materiaal & een eventuele vraagprijs !

Gekke prijzen voor 'vintage' platenspelers

Berichtdoor RogerV » 17 Apr 2017, 18:11

Ook al eens de aankondigingen op tweedehands sites bekeken? Iets dat opvalt?
Velen denken dat ze voor een oudere en zogenaamde 'vintage' platenspeler gekke en dus overdreven prijzen moeten vragen.
Het ergste is dat er mensen (hoe slim of andersom kan een mens zijn) daar nog boven bieden omdat het geval wat veel hout heeft of misschien zelfs een (versleten) dure 'naald'. I.p.v. eerst na te kijken ter plaatse. Dergelijke miskopen komen dan weer te koop aangeboden aan nog hogere prijzen met nog meer lyrische beschrijvingen en zo wordt het een straatje zonder einde.
Wat te doen? Heel simpel. Ken je er zelf niet veel van, doe dan een beroep op een echte kenner die het geval dan dient te bezien en te testen. Ken je niemand die echt een kenner is en er tijd wil voor vrij maken blijf er dan af want je zit gegarandeerd met een hoop miserie opgescheept.
Wat niet wil zeggen dat het allemaal bedriegers zijn. Toch beter voorkomen dan genezen, toch?
(Gouden raad van tante dinges) ;)
RogerV
Newbie

Re: Gekke prijzen voor 'vintage' platenspelers

Berichtdoor Kilroy » 18 Apr 2017, 06:24

Dag Roger,

Het klopt dat de prijzen voor 'vintage'-platenspelers de pan uit swingen, maar de vraag is momenteel dan ook wel heel groot omdat er steeds meer vinyl-verzamelaars bij komen.

Ook vintage is momenteel erg in trek en van zodra er een platenspeler te koop wordt aangeboden waar wat "hout" aan zit gaan de prijzen nog meer de hoogte in, dit terwijl er héél wat tweedehands spelertjes (zonder die hout-look) te koop worden aangeboden voor véél minder, maar waar niemand interesse blijkt in te hebben.

Ik zie de prijzen van sommige Lenco en Thorens draaitafels ook de hoogte in schieten want deze zijn blijkbaar meest gegeerd... Ze zijn ook wel goed, maar om ze opnieuw in perfecte staat te stellen is het inderdaad veelal noodzakelijk om nog eens extra kosten te maken.

Het zou jammer zijn om op een degelijk toestel, dat helemaal in orde is gezet een goedkope cel te plaatsen (als de cel / naald) al vervangen worden, want die hebben ook een beperkte levensduur (ja, ook de cel!).

Eigenlijk zit je al snel aan de prijs van een degelijke, nieuwe draaitafel (waarop soms enkele jaren garantie) zoals de Rega RP1, enkele modellen van ProJect en dergelijke meer....

Voor mij geen "vintage", al ziet het er nog zo mooi uit, voor mij zijn dat toestellen die hun tijd hebben gehad. Daarnaast kan ik niet geloven dat de versterkers, platendraaiers,... die momenteel worden gemaakt, technisch niet beter zouden zijn dan de vintage spullen... maar dat is dan weer een andere discussie natuurlijk ;-)
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Re: Gekke prijzen voor 'vintage' platenspelers

Berichtdoor JB 007 » 18 Apr 2017, 14:19

Een vijftal jaren geleden had ik een Pro-ject Experience.
Ik heb me toen laten verleiden met een Technics sl 1200 mk II, aangekocht voor een aanvaardbare prijs (250 euro).
Na langdurig experimenteren (uitwisselen met diverse cartridges) heb ik toch tot de conclusie moeten komen dat de Pro-ject klankmatig
duidelijk de betere was. Platen draaien met de Technics was echter meer fun.
Ook ik ben overtuigd dat de vintage spelers althans technisch voorbijgestreefd zijn.
Tenzij het gaat over een toenmalig high-end toestel zoals micro seiki of nog een paar merken.
JB 007
Newbie

Terug naar Audio materiaal te koop & gezocht