Geluidskwaliteit van nieuwe, oude lp's ?

Leuke nieuwe plaat gevonden maar niets te vinden over de uitvoerders? Stel hier uw vraag en misschien weten andere leden iets meer...
BlackMonk
Pro

Re: Geluidskwaliteit van nieuwe, oude lp's ?

Bericht door BlackMonk »

Nog vergeten: isopropanol is EXTREEM brandbaar. Gebruik dat dus altijd verdund met gedistilleerd water als je platen ermee nat wil afspelen. 25% isopropanol en 75% gedistilleerd water is prima, net zoals 20%-80%. Het is mogelijk dat een apotheek dat al verdund aanbiedt. Vraag dat dus eerst.

BlackMonk
Pro

Bericht door BlackMonk »

Nog een aanvulling: je leest soms dat het gebruik van een alcoholhoudende reiningsvloeistof op platen een héél slecht idee is. Dat komt nog van de tijd van 78-toerenplaten, die voorzien waren van shellak. Dat lost inderdaad op in alcohol. 78-toerenplaten mag je dus NIET reinigen met isopropanol, ook niet verdund. Maar vinyl is geen enke probleem.

montyke
Newbie

Bericht door montyke »

Zelf heb ik enkele maanden de LP herontdekt, toen ik voor de gein mijn draaitafel weer eens van zolder haalde en een LP draaide.
Ik zat met grote verbazing te luisteren en herinnerde me weer hoe goed die muziek altijd klonk als ik LP’s draaide. Voor de zekerheid heb ik nog enkele LP’s geluisterd en zelfs vergeleken met de zelfde albums op cd. Als ik naar een LP luister, kan ik ieder instrument defineren. Alles klinkt weer zo transparant en breed! Wat een openbaring. Ik heb met een al mijn LP’s weer van zolder gehaald en heb zelfs enkele nieuwe albums gekocht op Vinyl. Maar als ik het laatste album van John Mayer op de draaitafel leg en daarna de cd, die als bonus mee geleverd wordt bij dit prachtige album, kan ik eerlijk gezegd niet dat verschil waar nemen, dat ik juist bij mijn oude lp’s wel zo ervoer!
Precies dat begon ik te vermoeden als dat in het stukje waarop ik reageer wordt gesteld.
Doodzonde dat analoog opgenomen meesterwerken, digitaal om zeep worden geholpen om het daarna terug op een analoge drager te zetten.
Vanaf nu ga ik dus op zoek in LP zaakjes naar redelijk goede oude exemplaren. Ik hoop dat meer mensen zo als ik er eens goed voor ga zitten en de zelfde diepte en transparantie ervaren bij oude LP’s. Vaak lees ik artikelen van mensen die er om moeten lachen dat er nog mensen zijn die naar LP’s luisteren, maar de waarheid is dat zij waarschijnlijk niet gezegend zijn met een paar goede oren, of dat ze er nooit eens goed voor gaan zijn zitten? De digitale opmars is niet te stoppen en het biedt ook bijna oneindig veel mogelijkheden die ik alleen maar toejuig, maar muziek moet naar mijn idee klinken, hoe het bedoeld was om te klinken! Ik kan alleen maar hopen op de komst van een goede geluiddrager, die de CD gaat overtreffen en de LP gaat evenaren, of wie weet....

Plaats reactie