Test pressing

Leuke nieuwe plaat gevonden maar niets te vinden over de uitvoerders? Stel hier uw vraag en misschien weten andere leden iets meer...
Plaats reactie
bennybernaer
Newbie
Contacteer:

Test pressing

Bericht door bennybernaer » 15 jan 2019, 22:14

Ik ben vrij nieuw in dit medium maar ik vraag mezelf toch af hoe jullie denken over de zo genaamde test pressing . Ik weet dat het een soort test druk is, maar zoals in bovenstaande link bied de verkoper er wel enorm veel aan. Heb er zelf onlangs ook een gekocht, maar zijn er bepaalde dingen waar je op moet letten? Of is het grotendeel van die test pressings gewoon een "illegale kopie"?

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: Test pressing

Bericht door Kilroy » 16 jan 2019, 06:40

Da's eigenlijk een moeilijke...

Normaal worden er voor het definitieve persen van de plaat van start gaat enkele testpersingen gemaakt (meestal net zoveel als er bandladen zijn). Tenzij de bandleden de persing goedkeuren zullen er geen testpersingen meer bijgemaakt worden. Veel zullen er dan niet van bestaan.

Als er veel worden aangeboden heb je m.i. 3 mogelijkheden:
1. iemand is de zolder van een platenmaatschappij aan het opkuisen en verkoopt de testpersingen die daar nog stonden
2. iemand heeft door de jaren een verzameling testpersingen opgebouwd en wil er nu van af
3. het zijn illegale pesingen, of gewone persingen die voorzien werden van een wit/ander label

Aangezien de aangeboden testpersingen van veel verschillende labels komen zou ik optie 1 al uitsluiten.... Blijven 2 en 3 over dan hé :-)

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 16 jan 2019, 20:18

ik volg kilroy's redenering, doch ga ik voor optie 3 .

grote probleem is dat het bijna niet te onderscheiden valt van legale persingen , omdat dikwijls de originele niet beshikbaar zijn om te vergelijken, ze hoeven ook geen hoezen of zo na te maken . dus easy money.
persoonlijk zou ik er geen geld aan geven tenzij de prijs min of meer gelijk is met de gewone persing, hetzelfde geldt voor gesigneerde platen moeilijk te achterhalen of een handtekening echt is

Morkgryner
Regular

Bericht door Morkgryner » 17 jan 2019, 09:16

Ik heb hier een 2-tal test pressings liggen en waarvan ik weet dat ze origineel zijn.
Maar ik heb heb er niet echt veel geld voor over. Maar er gaan er wel voor redelijk wat geld verkocht worden door verzamelaars.
Aangezien het toch maar bestaat uit enkele exemplaren zal het onder de verzamelaars wel een item zijn waar ze wel wat geld voor geven.
Ik verzamel van één groep al hun materiaal. Dus daar zou ik eventueel wel wat voor geven gewoon om de collectie compleet te maken, maar ik ga er niet speciaal achter zoeken. En op zich is het inderdaad serieus iets simpel en lelijk.

Over die handtekeningen op cd/vinyl: Ik begrijp niet dat je dat laat doen. Aangezien het dan de schoonheid van de hoes serieus naar de kloten doet met het gekribbel erop.
Maar wederom, ik kan wel geloven dat er mensen zijn die er wel wat geld voor geven, zeker als die artiest al dood is.
Maar ik heb het liever niet als wel.

Plaats reactie