Geluidskwaliteit van nieuwe, oude lp's ?

Leuke nieuwe plaat gevonden maar niets te vinden over de uitvoerders? Stel hier uw vraag en misschien weten andere leden iets meer...
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: geluidskwaliteit van nieuwe, oude lp's ?

Bericht door Kilroy »

Wat betreft de geluidskwaliteit van "oude LP's" dan toch nog één opmerking.

Ik koop nogal wat platen 2dehands en die zijn niet altijd in de properste staat. Daarom heb ik me enkele jaren terug een platenwasser aangeschaft (Okki Nokki) en de oude platen eens reinigen geeft toch altijd wel een verbetering!

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

Kilroy schreef:
04 nov 2020, 17:24
Wat betreft de geluidskwaliteit van "oude LP's" dan toch nog één opmerking.

Ik koop nogal wat platen 2dehands en die zijn niet altijd in de properste staat. Daarom heb ik me enkele jaren terug een platenwasser aangeschaft (Okki Nokki) en de oude platen eens reinigen geeft toch altijd wel een verbetering!
dat reinigen is inderdaad het allerbelangrijkste bij tweedehands, ge wilt soms niet weten waar sommige platen de laatste 30 jaar gelegen hebben :lol:

montyke
Newbie

Bericht door montyke »

Nu jullie toch over reinigen van lp's bezig zijn, ben ik wel benieuwd hoe dat eigelijk goed gedaan moet worden ? of moet ik nu naar een ander topic verhuizen ? Heb vandaag de Lp Scoundrel Days gekocht. Scoundrel Days is het tweede studio album van de band a-ha, uitgebracht in Oktober 1986. dat is dus 34 jaar geleden eh mannen, geweldig toch. Heb het vinyl gekeurd bij de vrouw thuis en geen enkel krasje te vinden. Ze vertelde dat de lp de laatste 25 jaar niet meer zou gedraaid zijn. een goed bewaard album gekocht voor 3 euro. Op dit album staat nummers zoals I've Been Losing You of Cry Wolf. ben benieuwd hoe ik deze oude rakker weer als nieuw kan laten draaien :D

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

In deze topic (o.a.) staat meer over het poetsen van platen!
En hier staat nog meer ;-)

Kort samengevat, het kan:

met een microfiber doekje +/- 3 euro (oppervlakkige reiniging, dit neemt enkel het stof van de plaat weg)
Afbeelding

met een platenborstel zoals de Analogis Carbon Brush +/- 5 euro (oppervlakkige reiniging, dit neemt enkel het stof van de plaat weg)
Afbeelding

met een Knosti Disco-Antistat +/- 50 euro (gaat al een heel stuk beter / dieper reinigen, ook vette vingers en ander oppervlakrevuil.... worden weggepoetst)
Afbeelding

met een platenwasser (Okki Nokki, ProJect, Watson,....) +/- 450 euro (die niet enkel het oppervlakkige vuil wegnemen, maar waarbij ook het vuil uit de platengroeven wordt weggezogen)
Afbeelding

Laatste is eigenlijk pas echt een te verantwoorden aankoop als je héél veel platen hebt / koopt (of als je zeer regelmatig platen wil gaan verkopen)

montyke
Newbie

Re: Geluidskwaliteit van nieuwe, oude lp's ?

Bericht door montyke »

dit zou ook moeten werken, en zeg nu zelf, tijdens corona hebben we allemaal veeeeeeeel tijd, toch.

Gebruik een zachte, schone microvezel reinigingsdoek voor grondige reiniging. Deze stof verwijdert stof gemakkelijk absorbeert ook olie goed. Dompel de doek in warm water, maar zorg ervoor dat de doek niet te nat is en dat er geen water op het vinyl achterblijft. Wrijf de doek met je vinger in een cirkelbeweging langs de groeven. Start in het midden en werk naar de rand toe. Ga daarna terug in de tegenovergestelde richting naar binnen toe. Als je dit meerdere keren doet, zullen je platen weer schoon zijn. Tot slot nog een keer schoonmaken met water, om ervoor te zorgen dat er geen zeep achterblijft op de plaat.

montyke
Newbie

Bericht door montyke »

Blijkbaar zijn we wat aan het afdwalen, geluidskwaliteit van nieuwe en oude lp"s.

Waar ik nu al een paar dagen mee in mijn Hoofd loop, is het volgende.

Hoe worden nieuwe lp"s geperst ? is dat hetzelfde als 30 jaar geleden toen er nog geen digitaal bestond ?
analoog was het in de good old days. Ik dacht ooit gelezen te hebben dat Sony haar pressen mallen weer van onder het stof hebben gehaald ?
Maar hoe zit dat nu eigelijk, krijgen we op nieuwe vinyl het volledige spectrum weer op gebied van muziek ? Hoe het in de studio klinkt zou dan hetzelfde moeten klinken op vinyl. dat zou op het kleine ronde digitaaltje ontbreken, wat de kwaliteit volledig de mist in laat gaan. ben benieuwd naar jullie reacties ?

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

lp's worden nog steeds geperst zoals vroeger, straffer nog, ze gebruiken nog steeds dezelfde persen van 30 jaar geleden gewoonweg omdat er nog geen nieuwe zijn op enkele uitzonderingen na.

BlackMonk
Super Pro

Bericht door BlackMonk »

De persing wel, maar de master die op zo'n masterschijf "gefreesd" wordt, is al jaren een digitale master: zo'n studiomaster is minmaal een 96 kHz 24 bit bestand tegenwoordig.

Bij een heruitgave van een album uit, bijvoorbeeld de jaren '70, hebben ze twee keuzes. Ofwel nemen ze de originele masterschijf als die nog van goede kwaliteit is en maken daarmee een nieuwe uitgave. Ofwel is het een "remaster". Dan wordt zo'n analoge studiomaster (als ze die nog hebben) in hoge resoluite digitaal ingescand, opnieuw gemixt en bewerkt en dan weggeschreven op een nieuwe masterschijf als "remaster". Als je geluk hebt is het een uitstekende remaster. Als je pech hebt, is er zo'n idiote productmanager aan het werk geweest die bevolen heeft alle dynamiek eruit te halen en het volume tot maximum omhoog te schroeven. Dat is namelijk wat er stelselmatig gebeurt bij cd's. Bij vinyl minder, maar het komt daar helaas ook steeds meer voor. Maar ook hier zijn "remasters" mogelijk die dynamiek inperken tot 2 of 3 dB en het volume navanant hoger. Dat willen we evengoed niet!

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

montyke schreef:
07 nov 2020, 20:21
dit zou ook moeten werken, en zeg nu zelf, tijdens corona hebben we allemaal veeeeeeeel tijd, toch.

Gebruik een zachte, schone microvezel reinigingsdoek voor grondige reiniging. Deze stof verwijdert stof gemakkelijk absorbeert ook olie goed. Dompel de doek in warm water, maar zorg ervoor dat de doek niet te nat is en dat er geen water op het vinyl achterblijft. Wrijf de doek met je vinger in een cirkelbeweging langs de groeven. Start in het midden en werk naar de rand toe. Ga daarna terug in de tegenovergestelde richting naar binnen toe. Als je dit meerdere keren doet, zullen je platen weer schoon zijn. Tot slot nog een keer schoonmaken met water, om ervoor te zorgen dat er geen zeep achterblijft op de plaat.
'k zou toch water ver weg houden van mijn platen. Water bevat naast kalk verschillende mineralen die resten kunnen achterlaten. Als je och manueel platen wil kuisen: gebruik dan beter een goedkoop, zelf samen te stellen product waarmee het wel kan:

Meng 1 liter, vetvrije, industriële alcohol (verkrijgbaar in de professionele verfwinkel) en 2 liter gedestilleerd water in een plastic container. Goed schudden. Voeg er een aantal druppels Dreft afwasmiddel aan toe. Begin met vier druppels. Dan weer goed schudden. Als het mengsel na het schudden niet schuimt dan nog een paar druppels erbij doen. Weer schudden. En weer wat druppels. Totdat het mengsel slechts kortstondig schuimt. De schuimkraag moet snel verdwenen zijn. Of vraag in de fotowinkel naar een oppervlakteontspanner voor vloeistoffen.

BlackMonk
Super Pro

Bericht door BlackMonk »

Water is inderdaad een héél slecht idee. Dat moet gedistilleerd water zijn.
Ikzelf raad vaak isopropanol aan: dat kun je in vrij grote hoeveelheden heel goedkoop in een apotheek krijgen. Vaak zit het in zo'n bruingekleurde glazen fles waarvoor je statiegeld moet betalen.
Isopropanol maakt vetvrij en laat geen substanties achter: het vervliegt zeer snel. Je kunt er je brilglazen mee reinigen, maar ook platen hiermee nat afspelen of de plaat hiermee schoonmaken met een microvezeldoek.

Plaats reactie