Inserts

Leuke nieuwe plaat gevonden maar niets te vinden over de uitvoerders? Stel hier uw vraag en misschien weten andere leden iets meer...
Plaats reactie
NYCH
Pro

Inserts

Bericht door NYCH » 22 feb 2014, 15:51

Kan er iemand mij vertellen of er altijd een geïllustreerde insert zit bij een LP of dat deze insert ook soms gewoon volledig wit kan zijn?
Zo ja hoe weet je of een plaat een originele insert heeft of niet?

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: Inserts

Bericht door Kilroy » 22 feb 2014, 17:03

In de meeste gevallen zitten de platen in gewone witte (soms zwarte) inserts. Sommige platen werden echter uitgebracht in een binnenhoes waar foto's, teksten,.. op staan.
Op discogs kun je dit soms terugvinden en voor de 'betere' groepen ga je daarover zeker informatie vinden op het internet. In veel andere gevallen blijft het een beetje een raadsel, waar ik echter toch niet te veel ga van wakker liggen.

Een originele insert is natuurlijk een meerwaarde, maar ik ben al tevreden als de plaat en de hoes in goede staat zijn!

mot
Super Pro

Bericht door mot » 22 feb 2014, 17:51

een insert is een blad of boekje (booklet) tekst, foto's, illustraties die men bij een lp stopt.
dit doet men niet bij iedere lp, is iets extras...
de lp (including insert) is altijd waardevoller

de innersleeve (binnenhoes) kan één vn het label zijn (zie vb harvest of vertigo label) of een standaard witte/zwarte of een met de songteksten en info vd groep
vb een originele vertigo met originel innersleeve is waardevoller dan één zonder

check discogs, popsike : zo kom je wel te weten of er al dan niet een 'speciale' innersleeve of een insert aanwezig zou moeten zijn bij de lp

NYCH
Pro

Bericht door NYCH » 22 feb 2014, 18:01

mot schreef:een insert is een blad of boekje (booklet) tekst, foto's, illustraties die men bij een lp stopt.
dit doet men niet bij iedere lp, is iets extras...
de lp (including insert) is altijd waardevoller

de innersleeve (binnenhoes) kan één vn het label zijn (zie vb harvest of vertigo label) of een standaard witte/zwarte of een met de songteksten en info vd groep
vb een originele vertigo met originel innersleeve is waardevoller dan één zonder

check discogs, popsike : zo kom je wel te weten of er al dan niet een 'speciale' innersleeve of een insert aanwezig zou moeten zijn bij de lp
Dan bedoelde ik dus inner sleeve ;)

JRS
Super Pro

Bericht door JRS » 22 feb 2014, 18:26

een voorbeeld van hoe belangrijk het is is misschien die "gevlamde binnenhoes" die bij de eerste en een aantal andere persingen van "Sgt Peppers" zat. Als je bv. de allereerste versie wil verkopen zal die binnenhoes een meerwaarde zijn (gezien heel wat vinylliefhebbers naar "volledigheid" streven). Maar zoals Kilroy zei "Een originele insert is natuurlijk een meerwaarde, maar ik ben al tevreden als de plaat en de hoes in goede staat zijn!"

Afbeelding

Plaats reactie