proefpersing

Leuke nieuwe plaat gevonden maar niets te vinden over de uitvoerders? Stel hier uw vraag en misschien weten andere leden iets meer...

proefpersing

Berichtdoor jurgena » 15 Dec 2014, 14:29

ik heb hier zo\'n lp liggen er staat geen tekst op print in het midden.
juist alleen een witte hoes , waar op geschreven staat proefpersing lou reed
\" sheet hassle\" of zoiets .
ook een lp proefpersing van queen \" the game \"
nog een lp proefpersing townley
nog een lp proefpersing deep purple
nog een lp rode lp triola janne 40 ar
kan mij hier iemand meer over zeggen. alvast vriendelijk bedankt .
groeten jurgen
jurgena
Newbie

Re: proefpersing

Berichtdoor Kilroy » 15 Dec 2014, 17:53

Dag Jurgen,

Welkom op het forum!

Enkele foto's zeggen natuurlijk wel meer over wat jij daar hebt. Vermoedelijk ziet het label van de platen er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de eerste platen die geperst worden met de bedoeling na te kunnen gaan of de persing geen fouten vertoont. Indien deze test- of proefpersingen een goed resultaat geven gaat het eigenlijke persen van de plaat van start. Het is dus mogelijk dat de plaat die jij hebt licht afwijkt van de plaat die uiteindelijk werd uitgebracht.

Jij wil waarschijnlijk ook weten wat de waarde daarvan is... nu, dat is een beetje afhankelijk van wat iemand er wil voor geven. Op Catawiki (niet de beste referentie want de prijzen zijn er dikwijls 'over') werd, op een veiling van 14-10-2014, een proefpersing van een plaat van Cliff Richard verkocht, met volgende omschrijving:

....Test LP Proefpersing Emi Nederland + DVD Gema DL= Mint geseald + LP Charity Various
The Best Of Cliff 1968 = NM/M Charity = VG
Zeldzame LP Proefpersing hier is er maar 1 van gemaakt en gekeurd op het hoofdkantoor voor het ter perse gaan van de totale produktie komt uit het archief van Emi en er zijn 2 originele losse labels bij ingesloten. De LP = 1x gedraaid voor controle en akkoord bevonden....

Deze werd verkocht aan 80 euro, wat me eerlijk gezegd wel een héél hoog bod lijkt, maar misschien hebben andere forumleden daar een andere mening over.

Maar laat ons eerlijk zijn, niemand weet hoeveel van deze proefpersingen werden gemaakt én normaal gezien zouden deze moeten vernietigd zijn. Naar alle waarschijnlijkheid werden er niet zo veel van gemaakt, waardoor je deze platen kan beschouwen als leuke hebbedingen, maar eigenlijk meer ook niet. Recent stonden tussen het gewone aanbod zelfs (eigenaardig genoeg) enkele proefpersingen te koop in de Fnac in Gent.

Gezien het feit dat het toch gaat om platen van enkele bekende namen die wel verzameld worden (o.a. Lou Reed en Queen) zal er naar mijn gevoel wel enige interesse zijn in deze platen.

Als je wil weten om welke platen het juist gaat kun je eens kijken of een matrixnummer vermeld staat op de platen en aan de hand van dit nummer eens op zoek gaan (discogs, google,...) waar je mogelijk meer informatie zal kunnen vinden.

Het matrixnummer staat in het zwarte uitloopgedeelte van de eigenlijk plaat gegraveerd en ziet er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Als je ze zou willen verkopen.... mogelijk is er wel interesse van iemand op het forum?

Foto's van de labels zijn uiteraard nog steeds welkom!
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor jurgena » 18 Dec 2014, 22:00

alvast vriendelijk bedankt voor de info.
ik ga zo snel ik kan fotos nemen en plaatsen
mvg
jurgen
jurgena
Newbie

Berichtdoor jurgena » 16 Mrt 2015, 13:59

hier de foto van lp's
Bijlagen
2013-12-30 23.11.11.jpg
2013-12-30 23.11.11.jpg (57.15 KiB) 2364 keer bekeken
2013-12-30 23.10.08.jpg
2013-12-30 23.10.08.jpg (57.71 KiB) 2364 keer bekeken
2013-12-30 23.07.38.jpg
2013-12-30 23.07.38.jpg (56.62 KiB) 2364 keer bekeken
jurgena
Newbie

Berichtdoor Kilroy » 16 Mrt 2015, 17:34

Dit lijken me proefpersingen die onder de noemer "collector-item" vallen.... er een waarde op plakken lijkt me niet eenvoudig...
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor mot » 16 Mrt 2015, 19:10

check deze link voor die queen test press (msschien staat ie er tussen)

http://www.popsike.com/php/quicksearch. ... =&currsel=

ook die deep purple kan interssant zijn, maar om welke lp (en jaar van test press) gaat het?
lou reed ( en bovenvermelde groepen) kunnen interssant zijn voor de fans
zijn zeker meer waard dan de 500bfr maar verwacht hier ook geen schatten....
mot
Super Pro

Terug naar Informatie gevraagd over groepen en platen