palette origineel ?

Leuke nieuwe plaat gevonden maar niets te vinden over de uitvoerders? Stel hier uw vraag en misschien weten andere leden iets meer...

palette origineel ?

Berichtdoor roefke » 17 Jun 2015, 20:21

Bij palette label zie ik dikwijls staan "recording first published in ..." gevolg door een jaartal. wil dit zeggen dat het hier om een latere persing gaat?

Vandaag vond ik bv een singeltje van the Klan :already mine zonder hoes, Palette pb25.455
op mijn gevonden versie staat gewoon P 1967
op de 2 versies die op discogs staan staat er telkens recording first published in 1967 en op de andere versie 1966.

de vraag is nu van welk jaar zijn deze plaatjes nu eigenlijk voor de mijne lijkt het duidelijk 1967, maar is dit dan de originele of ook een herpersing , vermits er volgens de tweede op discogs reeds in 1966 een persing was?

weet er hier iemand meer over, of info over die tekst op de palette labels?
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Re: palette origineel ?

Berichtdoor Kilroy » 18 Jun 2015, 17:26

De vermelding "recording first published in 1967" impliceert inderdaad dat het om een heruitgave gaat. Wanneer het plaatje (met een dergelijke vermelding) dan werkelijk verschenen is.... daar hebben we dan in veel gevallen het raden naar.

Ook andere labels gebruiken deze 'techniek', Palette is echt geen uitzondering!
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor roefke » 18 Jun 2015, 19:10

dus mag ik er vanuitgaan dat mijn versie waar gewoon P 1967 staat de originele Is ?

bij andere labels is het mij nog niet opgevallen, is die vermelding typish voor een bepaalde periode? ik denk dan vnl aan de jaren 60 - 70 ?
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Berichtdoor Kilroy » 19 Jun 2015, 04:59

roefke schreef:dus mag ik er vanuitgaan dat mijn versie waar gewoon P 1967 staat de originele Is ?

bij andere labels is het mij nog niet opgevallen, is die vermelding typish voor een bepaalde periode? ik denk dan vnl aan de jaren 60 - 70 ?

Klopt Dirk, tenzij andere forumleden het tegendeel kunnen aantonen ;-)

Een bepaalde periode.... ik denk dan aan de jaren 70. Ook bij persingen van o.a. The Beatles (Parlophone) en Elvis Presley kun je dit tegenkomen.
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Terug naar Informatie gevraagd over groepen en platen