The Ike & Tina Turner show vol.2 live special edition

Leuke nieuwe plaat gevonden maar niets te vinden over de uitvoerders? Stel hier uw vraag en misschien weten andere leden iets meer...

The Ike & Tina Turner show vol.2 live special edition

Berichtdoor christof » 01 Nov 2015, 23:09

Hoi, ik heb een tijd geleden een lot lp's gekocht en ben nu de waarde aan het opzoeken van bepaalde lp's.
Toen ik een speciale versie van "The Ike & Tina Turner show vol.2 live" opzocht vond ik NERGENS de versie die ik hier in m'n bezit heb.
Het gaat om een gekleurde (oranje doorschijnend) vinyl met denkelijk japanse of chinese letters.
Ik had hier graag de waarde van geweten en hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Heb enkele foto's toegevoegd.
mvg
Bijlagen
IMG_20151101_224438-compressor-min_opt.jpg
IMG_20151101_224438-compressor-min_opt.jpg (13.88 KiB) 1659 keer bekeken
IMG_20151101_224234-compressor-min_opt.jpg
IMG_20151101_224234-compressor-min_opt.jpg (23.16 KiB) 1659 keer bekeken
IMG_20151101_224145-compressor-min_opt(1).jpg
IMG_20151101_224145-compressor-min_opt(1).jpg (34.5 KiB) 1659 keer bekeken
christof
Newbie

Re: The Ike & Tina Turner show vol.2 live special edition

Berichtdoor Kilroy » 02 Nov 2015, 07:45

Dag Christof,

Is het mogelijk mij eens de foto van het label op de plaat zelf (eerste foto) door te sturen? Op het eerste zicht kan ik ook niets terugvinden over deze plaat, maar misschien kunnen de gegevens op het label zelf ons wat verder helpen!

(mailen kan via het icoontje onder mijn profielgegevens bij dit bericht)
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor christof » 02 Nov 2015, 09:33

Kilroy schreef:Dag Christof,

Is het mogelijk mij eens de foto van het label op de plaat zelf (eerste foto) door te sturen? Op het eerste zicht kan ik ook niets terugvinden over deze plaat, maar misschien kunnen de gegevens op het label zelf ons wat verder helpen!

(mailen kan via het icoontje onder mijn profielgegevens bij dit bericht)

Hoi Kilroy,
Heb ik bij deze gedaan, hopelijk worden we hier wijzer van.
mvg
christof
Newbie

Berichtdoor Kilroy » 02 Nov 2015, 10:15

Ik heb toch wat meer informatie gevonden:

"First Record (第一唱片)" is een 'bootleg-label' uit Taiwan, die de (35.000 of meer) Amerikaanse soldaten die daar gestationeerd waren tussen de jaren 50 en 70 voorzag van hun favoriete muziek. De platen die door dit label op de markt werden gebracht waren voornamelijk kopies van Amerikaanse of Japanse persingen en werden meestal uitgebracht op gekleurd vinyl.

Afbeelding

De platen verschenen in kleine oplages van ca 500 stuks en de albumcovers werden soms gerecycleerd van covers van andere uitgaves (waardoor op de binnenzijde van de cover soms de cover van een andere uitgifte is te zien).

Taiwan was in deze periode samen met de Filippijnen de 'namaaklanden' bij uitstek en in deze periode zouden in Taiwan alleen al 45 moderne platenpersen in werking zijn geweest die ongeveer 200.000 illegale platen per maand uitbrachten (dit betreft enkel het aantal platen dat voor export werd geperst).

Afbeelding Afbeelding

Deze persingen werden veelal in de 'gewone' winkels verkocht. Deze illegale persingen verkochten 5 maal beter dan de legale persingen, mede daar ze veel goedkoper waren (1/4 tot 1/5 goedkoper dan de legale persingen). In 1970 was de prijs van een illegale persingen 0,70$ daar waar een legale persing ongeveer 3,50$ kostte (volgens Billboard 14/3/1970).

De meest voorkomende 'piratenlabels' waren Liming, Chung Sheng Record (中聲), Dragon, Hae Shan, (Early version of Haishan) Union, Large World, Black Cat, First Record, Song Jwu, Tongsheng, Sun Shine, Leico en nog enkele andere.

Het jaar van verschijnen kan meestal worden teruggevonden aan de hand van een vermelding op het label (hier: 56.7.20 = JJ-M-D). Door bij het getal dat staat voor het jaar (hier 56) 1911 bij te tellen kom je op het jaar van uitgifte (hier 56 + 1911 = 1967). Dat zal waarschijnlijk juist zijn want de originele versie van de plaat waarover we het hier hebben stamt uit 1965.

Het vervaardigen van de platen ging heel eenvoudig... aan de hand van een legale kopie van de plaat werd een 'master-disc' gemaakt. Van deze 'master-disc' werd een 'stamper' gemaakt, die dan werd gebruikt voor het persen van de illegale kopies. Tot eind de jaren 1960 werden de hoezen voor deze platen gemaakt in Taiwan, nadien werden ze geproduceerd in de Fillipijnen.

Afbeelding Afbeelding

Je bent dus in het bezit van een Record Of Illegal Origin (= ROIO, wat niet hetzelfde is als een bootleg !!), gemaakt op een kleine oplage (ca 500 exemplaren) in 1967.

Wat de kwaliteit van de muziek betreft zal ik niet veel meer uitleg moeten geven gezien de wijze waarop deze platen werden gemaakt. (Opm: momenteel maken low-budget zichtzelf en hun klanten niet-respecterende platenmaatschappijen opnieuw platen op eenzelfde wijze!).

Van deze plaat zijn inderdaad nergens gegevens terug te vinden, ook niet in de "catalogus" van het label zelf. Deze platen zijn zeldzaam en worden meer verzameld om hun 'geschiedenis' dan om hun muzikale kwaliteit. Prijs.... ik zou het echt niet weten maar ik zou deze plaat durven schatten op 25 tot 50 euro, afhankelijk van de staat van plaat en hoes.

Voor 'de freaks' ook nog de (oude ???) contactgegevens:

First Record (sub-label = Hong Kong First Record Company)
No. 9, Xinyi West Street - Sanchong District
241 NEW TAIPEI CITY - TAIWAN R.O.C.
License #'s (Circa 1965-1966)
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor christof » 02 Nov 2015, 10:34

Heel vriendelijk bedankt voor deze uitleg, dit had ik zelf nooit gevonden.
Toch de moeite om hem in m'n bezit te houden gezien de beperkte oplages.
Ik vond het al heel eigenaardig dat er niks van terug te vinden was.
mvg
christof
Newbie

Terug naar Informatie gevraagd over groepen en platen