Wat heb je als laatste gekocht?

Heb je pas een leuke plaat gevonden? Echt een koopje gedaan? Of gewoon omdat de plaat een leuke cover had? Blind gekocht en toch héél goed? Laat hier weten...
Cis
Super Pro

Re: Wat heb je als laatste gekocht?

Bericht door Cis »

Ook nog eens iets posten, selectie van de betere aankopen 1ste helft Februari

Afbeelding

philip11
Newbie

Bericht door philip11 »

Beste,

Ik heb even een vraagje over prijzen van lp's. Ben van het weekend voor de tweede maal naar een platenbeurs (diest) geweest. Heb daar een plaat van Eric Clapton gekocht voor 15 euro. Thuis gekomen even opgezocht op discogs, en blijkt dat daar een prijs staat van 1.41 euro. Natuurlijk niet leuk te lezen dat je ongeveer 10 x de prijs hebt betaald.

Ik hoor de plaat wel graag, dus spijt heb ik er niet van dat ik deze gekocht heb, natuurlijk is voor mij als leek de vraag hoe je kan weten wanneer aan de plaat de juiste prijs hangt. Je kan toch moeilijk van iedere plaat de gangbare prijzen weten.
De staat van de hoes en plaat zullen wel een waardemeter zijn, maar zijn er nog andere zaken waardoor je tot de juiste prijs kan komen?

Alvast bedankt,

Philip11

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

philip11 schreef:Beste,

Ik heb even een vraagje over prijzen van lp's. Ben van het weekend voor de tweede maal naar een platenbeurs (diest) geweest. Heb daar een plaat van Eric Clapton gekocht voor 15 euro. Thuis gekomen even opgezocht op discogs, en blijkt dat daar een prijs staat van 1.41 euro. Natuurlijk niet leuk te lezen dat je ongeveer 10 x de prijs hebt betaald.

Ik hoor de plaat wel graag, dus spijt heb ik er niet van dat ik deze gekocht heb, natuurlijk is voor mij als leek de vraag hoe je kan weten wanneer aan de plaat de juiste prijs hangt. Je kan toch moeilijk van iedere plaat de gangbare prijzen weten.
De staat van de hoes en plaat zullen wel een waardemeter zijn, maar zijn er nog andere zaken waardoor je tot de juiste prijs kan komen?

Alvast bedankt,

Philip11
Een veel voorkomend probleem en iets wat eigenlijk niet zou mogen voorvallen op een platenbeurs zijn inderdaad de vraagprijzen. Iedereen zal al wel eens hetzelfde hebben voorgehad en het blijft jammer dat sommige verkopers zich blijven schuldig maken aan deze praktijken.

Het enige wat hier kan helpen is ervaring... en ervaring is dan nog geen enkele garantie om dit niet meer tegen te komen. Daarnaast kunnen prijzen van éénzelfde plaat natuurlijk wel zeer sterk verschillen naargelang de persing.

Ikzelf ga op platenbeurzen eerst eens kijken in de bakken met 2 of 3 euro platen en verder ga ik op zoek naar platen die nog op mijn verlanglijstje staan en waarvan ik weet wat de gangbare prijzen zijn. Daarnaast koop ik meestal bij verkopers waarvan ik uit eigen ervaring weet dat zij eerlijke prijzen hanteren (en zo zijn er écht ook wel!).

Een smartphone kan ook al een indicatie geven (snel eens opzoeken op een site als discogs) hoewel deze prijzen ook al niet écht als DE referentie kunnen aanzien worden, je zal toch een indicatie hebben of de prijs aanvaardbaar is... of net niet.

Anderzijds hoor ik zowat iedereen klagen over de vraagprijzen op discogs, maar op platenbeurzen, in facebookgroepen en zelfs op sites als ebay,.... blijken de prijzen (niet bij alle verkopers) toch dikwijls nog hoger te zijn dan deze op discogs.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

Nieuwe aankopen

Eric Clapton - Crossroads Guitar Festival 2013 (4 LP - 2014)
Bessie Smith – The Rough Guide To Blues Legends: Bessie Smith - Reborn And Remastered (LP - 2009)

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

Alvast bedankt,

Philip11
Ik ga al jaren naar platenbeurzen en zelfs na al die jaren ervaring kom ik soms nog thuis met platen die ik iets teveel betaalde (zelfs vorige zondag net als jij in diest)
Er bestaat geen manier om dit te vermijden, dit is iets dat je leert met vallen en opstaan.
Je moet wel opletten met de prijzen op discogs, die zijn niet altijd 100% correct. Het geeft alleen een beeld.

Als er op discogs bv 2€ staat voor die clapton moet je er wel de verzendkosten bijtellen, ervan uitgaande dat die verkoper een belg is kom je op 7€ verzending, totaal 9€. dus 6€ goedkoper dan jou aankoop. Maar heeft deze 2€ clapton dezelfde staat dan deze die je kocht op de platenbeurs?
Discogs is ook een internationale site, het zou best kunnen dat er in sommige landen massa's clapton's te koop aangeboden worden waardoor de prijs gedrukt word.

Zo ken ik platen die je hier gemakkelijk vind op rommelmarkten voor 1€ , maar waar ze in china gemakkelijk 25€ voor geven, op discogs staan die dan ook aan een gemiddelde prijs van 25€, als je die meeneemt om te verkopen op een beurs aan 25€ lacht iedereen je uit. (ik ken zo een handelaar die dit al een paar jaar doet ;) ),
En andersom ook , platen die in het buitenland heel courant zijn kunnen hier in belgie mischien meer gezocht zijn.

Dus om een lang verhaal kort te maken, als je op zoek gaat naar de waarde van een plaat moet je proberen een beeld te vormen van een gangbare prijs, dit beeld krijg je door ervaring en door info van verschillende sites bijeen te leggen, zijnde discogs, ebay, popsike...
Het is zoals je zegt onmogelijk om als leek al de gemiddelde prijzen te weten. een goede tip is wel .. als je naar een beurs gaat , koop niet direct bij de eerste stand, maar ga eerst eens rond ( tenzij het om een super zeldzame plaat gaat, maar daar zal de prijs evenredig zijn) .
Ik sta ook soms op beurzen als amateur verkoper en krijg dikwijls te horen: " doeme deze plaat staat hier veel goedkoper" .Veel proffesionele verkopers vragen nl aan de organistoren om dicht bij de ingang te staan, dit heeft een reden!

en verder...het is niet alleen de prijs die telt , uiteindelijk koop je het toch voor de muziek, en weet dat iedereen dit al eens meemaakte.

flyingpig
Super Pro

Bericht door flyingpig »

Kilroy schreef:

Alvast bedankt,

Philip11
Een veel voorkomend probleem en iets wat eigenlijk niet zou mogen voorvallen op een platenbeurs zijn inderdaad de vraagprijzen. Iedereen zal al wel eens hetzelfde hebben voorgehad en het blijft jammer dat sommige verkopers zich blijven schuldig maken aan deze praktijken.

Het enige wat hier kan helpen is ervaring... en ervaring is dan nog geen enkele garantie om dit niet meer tegen te komen. Daarnaast kunnen prijzen van éénzelfde plaat natuurlijk wel zeer sterk verschillen naargelang de persing.

Ikzelf ga op platenbeurzen eerst eens kijken in de bakken met 2 of 3 euro platen en verder ga ik op zoek naar platen die nog op mijn verlanglijstje staan en waarvan ik weet wat de gangbare prijzen zijn. Daarnaast koop ik meestal bij verkopers waarvan ik uit eigen ervaring weet dat zij eerlijke prijzen hanteren (en zo zijn er écht ook wel!).

Een smartphone kan ook al een indicatie geven (snel eens opzoeken op een site als discogs) hoewel deze prijzen ook al niet écht als DE referentie kunnen aanzien worden, je zal toch een indicatie hebben of de prijs aanvaardbaar is... of net niet.

Anderzijds hoor ik zowat iedereen klagen over de vraagprijzen op discogs, maar op platenbeurzen, in facebookgroepen en zelfs op sites als ebay,.... blijken de prijzen (niet bij alle verkopers) toch dikwijls nog hoger te zijn dan deze op discogs.
discogs voorbeeldje :

https://www.discogs.com/sell/item/98493265
https://www.discogs.com/sell/item/305123304

toch een prijsverscil van : € 1517 voor een stuk rode vinyl
en ja het gaat over de muziek .... maar ik geniet er ook van op CD, al zou ik ze graag op vinyl hebben

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

postbode:
Afbeelding

Mediamarkt 4lp box:
Afbeelding

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

Nieuw....

JEAN-CLAUDE VANNIER - L'ENFANT ASSASSIN DES MOUCHES (LP - 1972)
HARMONIA - MUSIC VON HARMONIA (LP - 1974)
HARMONIA - HARMONIA DELUXE (LP - 1975)

jacky
Regular

Bericht door jacky »

Amy Winehouse The collection,9 lp box set.

Carrefour Sint Denijs Westrem 99.99 Euro nu 69.99 Euro nog 1 te koop.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

jacky schreef:Amy Winehouse The collection,9 lp box set.

Carrefour Sint Denijs Westrem 99.99 Euro nu 69.99 Euro nog 1 te koop.
dat is een koopje Jacky!

Ik heb deze ook nog maar aangeschaft:

Various – Prog Is Not A Four Letter Word (CD - 2005)

15 underexposed fuzzed-out, drum heavy, electronic progressive rock obscurities from the extreme reaches of the globe" Countries of origin (in order) being: Italy, France, Hungary, Korea, England, Turkey, Poland, Wales, France, Germany, Poland, France, Yugoslavia, Turkey and Czechoslovakia.

Plaats reactie