Platen -en Cdbeurs organiseren

Info over platenbeurzen
Plaats reactie
Morkgryner
Regular

Platen -en Cdbeurs organiseren

Bericht door Morkgryner » 06 nov 2015, 10:37

Ik zit al een tijdje met het gedacht om bij mij in de buurt een platen -en cdbeurs te organiseren.
Meer in de richting van Metal -en Rockmuziek.
Met wat moet ik allemaal rekening houden en wat moet ik allemaal in orde brengen?
Alvast bedankt.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: Platen -en Cdbeurs organiseren

Bericht door Kilroy » 06 nov 2015, 14:06

In de eerste plaats heb je een locatie nodig (best waar ze ook tafels ter beschikking hebben). Een zaal is meestal duur tot zeer duur....

Dan informeer je best eens op de gemeente / stad of er bepaalde voorwaarden zijn voor het organiseren van een beurs. Afhankelijk van de plaats kan dat nog eens verschillen en in enkele gevallen zal een plan moeten worden opgemaakt en zal de brandweer daarover zijn zegen moeten geven. Ook hier is het niet uitgesloten dat bepaalde onkosten zullen gemaakt worden.

Als dat allemaal in orde is kun je beginnen met het zoeken van standhouders, wat niet zo eenvoudig is bij een eerste beurs (waar je ook al niet te kritisch mag / kan zijn).

Als je standgeld / inkom vraagt denk ik dat je best een VZW,... opricht zodat je nadien geen problemen hebt met de belastingen,.... inkomsten zijn inkomsten....

Vergeet niet dat je ook een verzekering moet aangaan (burgerlijke aansprakelijkheid bij ev ongevallen, brand,....). Als je muziek draait op de beurs, dan ook best SABAM niet vergeten. Anders zullen zij wel aan u denken ;-)

Affiches en flyers, webpagina of en facebookpagina maken al snel dat uw beurs wat reclame heeft. Ontwerpen en laten drukken van de affiches en flyers... de prijzen lopen nogal uiteen maar deze onkosten mag je zeker ook niet vergeten.

De beurs aanmelden op websites (rommelmarkten,.....) is meestal ook gratis (vergeet de website van ondergetekende niet).

De dag van de beurs heb je enkele bereidwillige medewerkers nodig.... want de zaal moet klaargezet worden (en nadien moet alles opnieuw afgebroken worden). Het gezaag moet je er ook bijnemen want voor iedereen goed doen is niet mogelijk.

Ik blijf het echter wel leuk vinden, ook omdat ik steeds op enkele forumleden en andere goede zielen kan rekenen!

Morkgryner
Regular

Bericht door Morkgryner » 20 jun 2018, 15:33

Ik zie dat men vraag ivm de platenbeurs organiseren al bijna drie jaar oud is.
Dus gaat het dringend tijd worden om er eens echt werk van te maken :D .
Wegens nieuw werk heb ik nu wel meer vrije tijd en kan zelfs tijdens het werk wat administratief werk ivm het organiseren doen indien nodig. Dus de excuses om het niet te doen worden kleiner :D .
Nog tips ivm valkuilen waar ik rekening mee moet houden?

Eventueel ook qua platen/cd handelaars. Ik heb eens een zoekertje op 2dehands.be gezet een tijdje terug.
Een zaal hoop ik ook snel te kunnen vastleggen , en dan kan ik ook een datum geven.
Is het best om op zaterdag of om op Zondag iets te organiseren?
Qua afmetingen van tafels. is daar een minimumnorm voor? Want die handelaars hebben meestal wel eigen bakken bij.

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 20 jun 2018, 16:39

zondag is beter dan zaterdag.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 20 jun 2018, 16:51

Morkgryner schreef:Ik zie dat men vraag ivm de platenbeurs organiseren al bijna drie jaar oud is.
Dus gaat het dringend tijd worden om er eens echt werk van te maken :D .
Wegens nieuw werk heb ik nu wel meer vrije tijd en kan zelfs tijdens het werk wat administratief werk ivm het organiseren doen indien nodig. Dus de excuses om het niet te doen worden kleiner :D .
Nog tips ivm valkuilen waar ik rekening mee moet houden?

Eventueel ook qua platen/cd handelaars. Ik heb eens een zoekertje op 2dehands.be gezet een tijdje terug.
Een zaal hoop ik ook snel te kunnen vastleggen , en dan kan ik ook een datum geven.
Is het best om op zaterdag of om op Zondag iets te organiseren?
Qua afmetingen van tafels. is daar een minimumnorm voor? Want die handelaars hebben meestal wel eigen bakken bij.
- Maak vooral dat de tafels groot en stevig genoeg zijn (geen behangtafels of aanverwanten want die gaan sneuvelen onder het gewicht). Ik gebruikte podiumelementen, maar dan heb je wel wat mankracht nodig om alles klaar te zetten....
- Ik heb een lijst met mogelijke standhouders, die kan ik u gerust bezorgen!
- Bijkomende kosten = affiches en flyers!Let op met SABAM... die zijn er snel bij als je niet betaalde.... (en kost ook niet zo veel om wél in orde te zijn).
- Laat niet zo maar iedereen toe als standhouder.... loop zelf rond op beurzen en spreek de standhouders met een goede prijs / kwaliteit aan en vraag hen of ze interesse hebben als standhouder te staan op uw beurs (ze staan echt niet te springen om te mogen deelnemen !!!)
- maak dat er naast platen en cd's ook een standhouder is met toebehoren (plastiek hoezen,....)
- kijk goed wanneer uw beurs te plannen want er zijn er héél veel (te veel eigenlijk)!

Morkgryner
Regular

Bericht door Morkgryner » 30 jun 2018, 12:44

Bedankt voor de tips alvast.!!!
In de nabije omgeving heb je de platenbeurs van Heist op den Berg en die van Lichtaart. Diest en Aarschot is ook
nog wat in de buurt. Maar locaal voor de rest niet zo veel. Al zal een platenliefhebber wel steeds enkele km. willen doen voor iets
goeds.
Die podiumbakken dat je gebruikt, wat waren (ongeveer) de afmetingen?
Datum zou ergens in oktober,november zijn of eventueel toch begin volgend jaar.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 30 jun 2018, 13:23

Morkgryner schreef:Bedankt voor de tips alvast.!!!
In de nabije omgeving heb je de platenbeurs van Heist op den Berg en die van Lichtaart. Diest en Aarschot is ook
nog wat in de buurt. Maar locaal voor de rest niet zo veel. Al zal een platenliefhebber wel steeds enkele km. willen doen voor iets
goeds.
Die podiumbakken dat je gebruikt, wat waren (ongeveer) de afmetingen?
Datum zou ergens in oktober,november zijn of eventueel toch begin volgend jaar.
Die podiumelementen zijn 2 m x 1 m. Ze zijn in hoogte instelbaar. Mogelijk kan je die via de gemeente (cultuurdienst) huren / gebruiken. Er mag tot 750 kg/m² op zo'n podiumelement geplaatst worden...

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Platenbeurzen & Rommelmarkten”