Music was my first love

Nieuwe leden kunnen zich hier voorstellen aan de andere gebruikers. Wij horen graag welke muziek uw voorkeur heeft,....

Music was my first love

Berichtdoor RogerV » 18 Apr 2017, 09:39

Nog een oude knar meer op dit forum. Ben geboren (wat dacht u) in het gezegende jaar 1950 en heb altijd van muziek gehouden. Ik woon in Vlaams-Brabant aan de Brrusselse rand met een heel mooie plantentuin.
In de jaren 70 had ik een Lenco L75 en een hele hoop platen, zowel rock als klassiek. Half de jaren 80 de Lenco weggegeven en alle platen in 1 koop voor een belachelijke prijs verkocht op een rommelmarkt. Cd speler aangeschaft en enkele jaren laten mij laten vangen door de verkopers met de gouden oortjes. Die 'luisteren' naar kabels i.p.v. naar de muziek en verdienen er een smak geld aan. LFD, Jadis, Castle Electronics, Teac VDRDSM: Allemaal de deur uit en minder duur materiaal aangeschaft. Begonnen met Marantz versterkers en cd spelers. Enkele Revox B77 bandopnemers, een paar franse luidsprekes en een Clearaudio Concept. De liefde voor vinyl kreeg de bovenhand... 180 gram persingen van goede kwaliteit, een degelijke platenwasmachine en ik was vertrokken. De muziek is nu enkel nog jazz (Monty Alexander, Ray Brown, Gene Harris, Ray Bryant, enz) en klassiek (piano). Dan in deze volgorde volgende platenspelers gekocht (tweedehands): Thorens TD 320, Thorens TD 2001, Kenwood KP-3021 (gered van een roemloze dood op het containerpark), Pioneer PL-12-DII en Kenwood KD-3070. Deze oudere toestellen zijn optisch bijna nieuw en technisch soms iets minder (automatische terugslag die niet werkt maar daar maak ik geen probleem van).
Waarom komen we zo graag uit onze zetel om na een kwartiertje een plaat om te draaien of te wisselen als men meer dan een uur naar één cd kan luisteren? Moeilijk uit te leggen. Deels nostalgie maar ook omdat vinyl toch iets heeft en men moet er iets voor over hebben (wassen en met nog meer zorg behandelen dan een cd of muziekband). :?:
RogerV
Newbie

Re: Music was my first love

Berichtdoor Kilroy » 18 Apr 2017, 12:17

Dag Roger,

Welkom op het forum en u bent uiteraard ook welkom op onze 5° platenbeurs (22 oktober) te Assenede... dat is wel een eindje fietsen vanuit Meise!

Wat de kabels betreft heb ik toch een enkele opmerking. Ik geloofde ook niet echt in het (hoorbare of waarneembare) verschil in kwaliteit tussen goedkope en duurdere kabels (interlink en speaker). Na het zelf maken van een setje interlinkkabels was ik er toch van overtuigd dat het wel degelijk een verschil maakt (zeker als je nog steeds de echt basic kabeltjes zou gebruiken). Of het verschil zo groot blijft tussen een setje kabels van pakweg 150 euro en van een setje van 1500 euro... dat vraag ik me ook soms wel eens af.

De self-made kabels werden uiteindelijk getest in een audio-winkel, waar ze de stempel "zeer goed" meekregen en waar ze de vergelijking konden doorstaan met de hi-end kabels die zij meestal verkochten (en die iets duurder waren)....
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor roefke » 18 Apr 2017, 15:54

welkom hier Roger,

ik ben zelf geen audiofiel maar een muziekliefhebber, speel alles nog op oud materiaal dat ik meestal links of rechts vind (lees op de kop tik) , velen zullen lachen met mijn set -up, daarom dat ik er ook nooit iets over los. Voor mij primeert de muziekverzameling op vinyl. Ik krijg al hartzeer als ik lees dat je ooit al je vinyl wegdeed op een rommelmarkt, maar troost je: je bent de enige niet.
op de vraag waarom we zo graag uit onze zetel komen, ipv cd of nog erger mp3 te gebruiken. michien wel hierom:
omdat we tegen de wegwerpcultuur zijn, een cultuur waarin mensen constant zappen van het ene liedje naar het andere, zonder het zelfs volledig uit te luisteren. (onlangs werd nog vastgesteld dat hierdoor intro's steeds korter worden)
Nee, geef mij maar vinyl dan ben je verplicht om tijd te maken om naar die plaat te luisteren en niet rap tussen de soep en de petatten, het is een manier om even te ontsnappen aan de jachtige alles verslindende "rat race".En mischien is dit wel een reden dat vinyl terug zo populair is.
ik wens je alvast nog veel plezier hier.

een andere niet zo oude knar,
Dirk
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Berichtdoor Kilroy » 18 Apr 2017, 16:22

roefke schreef:velen zullen lachen met mijn set -up

Als jij tevreden bent met uw set-up, dan is er toch niets mis mee?

(ook een iets minder oude knar) ;-)
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor JB 007 » 18 Apr 2017, 22:03

15 jaar oud en pas dan kocht ik mijn eerste plaat : Get Ready van The Rare Earth.
U moet weten dat mijn wekelijks "drinkgeld" toen 15 fr bedroeg. Ik heb minstens 5 platenzaken uitgevlooid vooraleer ik de som van 199 fr kon besteden aan deze plaat.
Aldus één van de redenen waarom ik mijn vinyl nooit heb kunnen wegdoen.
JB 007
Newbie

Berichtdoor TKuppens25 » 19 Apr 2017, 11:30

Welkom Roger! Altijd leuk als mensen zich zo uitgebreid voorstellen!! :D
Gebruikers-avatar
TKuppens25
Super Pro

Berichtdoor RogerV » 21 Apr 2017, 10:20

roefke schreef:welkom hier Roger,

ik ben zelf geen audiofiel maar een muziekliefhebber, speel alles nog op oud materiaal dat ik meestal links of rechts vind (lees op de kop tik) , velen zullen lachen met mijn set -up, daarom dat ik er ook nooit iets over los. Voor mij primeert de muziekverzameling op vinyl. Ik krijg al hartzeer als ik lees dat je ooit al je vinyl wegdeed op een rommelmarkt, maar troost je: je bent de enige niet.
op de vraag waarom we zo graag uit onze zetel komen, ipv cd of nog erger mp3 te gebruiken. michien wel hierom:
omdat we tegen de wegwerpcultuur zijn, een cultuur waarin mensen constant zappen van het ene liedje naar het andere, zonder het zelfs volledig uit te luisteren. (onlangs werd nog vastgesteld dat hierdoor intro's steeds korter worden)
Nee, geef mij maar vinyl dan ben je verplicht om tijd te maken om naar die plaat te luisteren en niet rap tussen de soep en de petatten, het is een manier om even te ontsnappen aan de jachtige alles verslindende "rat race".En mischien is dit wel een reden dat vinyl terug zo populair is.
ik wens je alvast nog veel plezier hier.

een andere niet zo oude knar,
Dirk

Voor alle duidelijkheid: Toen ik (dikke 20 jaar geleden) dacht het licht gezien te hebben in het audiofiele clubje luisterde ik op de duur niet meer naar de muziek zelf maar naar details. De discussie over kabels en een speler van € 150,- en eentje van € 280 000,- wil ik niet meer voeren. Ieder zijn meug en iedere handelaar zijn handel. Nu luister ik naar de muziek, de beleving en het plezier van een vinylplaat te behandelen, me er soms al eens over op te winden of van te genieten.
Mijn eerste LP die ik kocht in november 1967 (in Kortrijk) was Sargent Peppers etc van The Beatles. Die heb ik wel gehouden (+ nog enkele andere). Toen ik mijn dure toestellen had kon ik die plaat niet meer draaien want ik hoorde vanalles en nog wat. Nu kan ik ze weer beluisteren via een meer bescheiden platenspeler. Meer hoeft dat niet te zijn vind ik. Tenslotte zitten we hier voor dit scherm i.v.m. vinyl.
RogerV
Newbie

Terug naar Even voorstellen.....