Even Voorstellen

Nieuwe leden kunnen zich hier voorstellen aan de andere gebruikers. Wij horen graag welke muziek uw voorkeur heeft,....
sLesage
Regular

Even Voorstellen

Bericht door sLesage »

Hoi,

Even voorstellen misschien ... wel Ik komt uit de omgeving van de Prins van het Vlaamse lied ... Ertvelde dus. Eigenlijk had ik tot 3 weken terug geen enkele vinyl plaat in huis, en zelfs CD's werden al jaren niet meer gekocht. Ja, zo ben digital gast ... nen geek ... of ben tech expert ... noem het zoals je wil.

Een paar dagen terug (rond kerstmis) is mijn vader overleden. Tot mijn grote verbazing heeft die een grote verzameling aan LP's en Singles staan. Niemand weet echt hoe hij er aan komt, of zelfs wat er allemaal tussen zit. Met een grote verzameling bedoel ik echt wel een redelijk grote verzameling (naar mijn norman). Ik schat 1000+ LP's en 3000 misschien zelfs 5000 singles, al kan ik dat laatste moeilijk inschatten.

Gezien niemand weet wat er allemaal tussen zit, en veel ook door de jaren heen stof aan het vangen was, hadden mijn broers besloten om alles weg te gooien. Ik kon het niet over mijn hart krijgen en ben gestart met het inventariseren, sorteren, ... Ondertussen zijn 400 LP's geïnventariseerd (ik heb er zeker nog zoveel te gaan). Het Vlaamse lied is goed vertegenwoordigd met LP's uit de laten jaren 60 en de jaren 70. Veel verzamelaars, een reeks accordeon muziek en hammond orgel stuff, wat klassiek, ook wat andere stuff. Een aantal in echt wel sublieme staat, een aantal andere minder. Goed ... te veel om op te noemen ... en toch ga ik alles inventariseren :-)

Een platendraaier heb ik niet in huis, en dacht om er eentje aan te schaffen. Eventueel iets met USB zodat ik van een aantal zaken een digitaal exemplaar op mijn Mac kan hebben. Nog geen idee wat ik best zou aanschaffen, maar deze week wel staan twijfelen bij het Medion exemplaar in den Aldi. Ja, ... ik weet het ... ik ken er niets van :-P

Voila ... mijn introductie. Zoals je ziet, niet de gemiddelde Vinyl expert / verzamelaar, maar in een klap toch in het bezig van een redelijke collectie (als staat nog niet alles bij mij thuis). Hints, tips, suggesties zijn altijd welkom ... want van 100 LP's die ik in handen had kan ik nergens nog iets online terug vinden. Ook niet op Discogs waar ik mijn verzameling aan het inbrengen ben.

Groeten,

Stefaan

roefke
Super Pro

Re: Even Voorstellen

Bericht door roefke »

welkom hier,tof zo'n verzameling doorzoeken.
Als je vinyl wil digitaliseren dan zou ik die van den aldi niet nemen, een collega kocht deze en is er niet over te spreken, zelf heb ik geen ervaring met usb draaiers, maar meer info vind je hier zeker op het forum.
Ikzelf digitaliseer via mijn pc, een uitgang van mijn stereo verbinden met audioingang pc, het gratis programma audacity downloaden en hup..

dat je weinig info vind over je platen komt waarschijnlijk doordat het nederlands/orgel muziek is, deze genres zijn inderdaad niet goed vertegenwoordigd op discogs

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

Dag Stefaan,

Welkom op het forum! Leuk er iemand bij te hebben uit Oost-Vlaanderen en dan nog uit de omgeving van Assenede, waar dit jaar onze 3° platenbeurs doorgaat!

Wat betreft de USB platenspeler heb ik dezelfde bedenkingen als Roefke... en éénmaal je echt gebeten bent door de vinyl-microbe ga je toch willen overschakelen op beter materiaal.... Misschien eerst eens over nadenken en eens kijken naar een degelijk 2dehands toestel (daarvoor kun je hier ook een 'advertentie' plaatsen natuurlijk).

Indien je nieuw materiaal zou willen kopen, kun je eens kijken bij één van onze jaarlijkse standhouders (http://www.audio-balance.be/) en mogelijk krijg je als forumlid ook nog een (kleine) korting. Merken zoals ProJect en Rega leveren degelijk materiaal tegen een redelijke prijs (ProJect heeft trouwens ook toestellen met USB aansluiting).

Als er platen zijn waarvan je graag wil weten of ze een waarde hebben.... post hier dan gerust een lijstje (graag met vermelding van label en labelnummer) en we helpen u wel verder op weg!

Grtz!

Ivan

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

ohja...
voor als je meer wilt weten over vinyl verzamelen , er bestaat een boekje geschreven door een zeer intiligent iemand ;)

Afbeelding

sLesage
Regular

Bericht door sLesage »

Hoi,

Van een collega / vriend die bij het magazine FWD werkt had ik ook al Project doorgekregen als degelijk materiaal. En hij kan het weten, want hij doet niet anders dan audio materiaal bespreken en zo. Ik zal nog eens zien, want zag dat die best prijzig waren.

Ondertussen heb ik een deel van de LP's al geinventariseerd. De lijst kan je via mijn profiel op Discogs terug vinden. Zoals reeds aangegeven vermoed ik zo dat ik nog maar de dozen met het Vlaamsche en Nederlandsche lied heb meegenomen naar huis. Met een beetje geluk ga ik morgen een tweede deel halen, zodat hopelijk alle LP's al hier bij mij staan. Dan kan ik degelijk werk maken van een sortering. Heb reeds grote bakken gekocht en nieuwe binnenhoesjes om de kapotte te vervangen.

Ik ga echt eens kijken voor een turn table, want heb er al een paar gevonden die ik zelf ook nog eens wil beluisteren. Een aantal van Urbanus en Louis Neefs om mee te starten. Ik hoop echt dat ik Willem Vermandere ook nog ga tegen komen :)

Groeten,

Stefaan

P.S. : Had inderdaad al gelezen over de beurs, maar dat is pas binnen 10 maand denk ik. Ik kom zeker eens piepen.

sLesage
Regular

Bericht door sLesage »

roefke schreef:ohja...
voor als je meer wilt weten over vinyl verzamelen , er bestaat een boekje geschreven door een zeer intiligent iemand ;)

Afbeelding
Bestaat daar ook een eBook / digitaal boek van ?

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

sLesage schreef:Bestaat daar ook een eBook / digitaal boek van ?
Neen, enkel een papieren versie....

Flopke
Regular

Bericht door Flopke »

Hoi Stef,
Welkom !
Ikzelf ben niet de grootste fan van het Nederlandse of Vlaamse lied maar Willem Vermandere vind ik wel
de moeite. Mooie fluiten en klarinet en natuurlijk de West Vlaamse tongval ;) Zijn teksten zijn doorspekt met humor en filosofie,ja daar hou ik wel van. Allez veel succes met jou queeste en inventaris.

sLesage
Regular

Bericht door sLesage »

Hey Flopke,

Wel ... ik ben van oorsprong West-Vlaming, en sinds jaar en dag best wel een fan van Kleinkunst en dus ook Willem Vermandere. Zijn teksten zijn goed, en de muziek vind ik ook dik in orde.

Ondertussen heb ik het Nederlandstalige lied geïnventariseerd. Ik ben momenteel gestrand op 212 LP's van Vlaamse of Nederlandse artiesten + nog eens 64 verzamel LP's met Nederlandstalige muziek. Nu ga ik beginnen aan het Franstalige Chanson. Eens benieuwd wat ik daarvan zal terug vinden.

Groeten,

Stefaan

Cis
Super Pro

Bericht door Cis »

Stefaan: zitten er platen tussen die je eventueel verkoopt?
Zag er een paar op je Discogs profiel die ik wel zou willen.

Mvg

Plaats reactie