Anthony

Nieuwe leden kunnen zich hier voorstellen aan de andere gebruikers. Wij horen graag welke muziek uw voorkeur heeft,....
Anthony1970
Newbie

Anthony

Bericht door Anthony1970 »

Hallo allemaal,

ben dus Anthony, 45 jaar jong, woonachtig te Mechelen
Sinds kort ben ik mijn vinylcollectie aan het uitbreiden
dus ook het ontdekken van andere genres dan rock en pop wat me zeer goed bevalt :-)

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: Anthony

Bericht door Kilroy »

Dag Anthony,

Welkom op het forum! Er is inderdaad nog hel wat anders te ontdekken dan de traditionele rock en pop. In welke genres ben je momenteel aan het zoeken?

Anthony1970
Newbie

ben nu het Jazz en Blues genre aan het ontdekken
maar alleen al in Jazz heb je zoveel strekkingen dat het echt een zoektocht is
van wat ik graag hoor en wat minder
aanbevelingen zijn dan ook meer dan welkom :-)

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

welkom anthony, inderdaad het is tof om nieuwe dingen te ontdekken, , sinds ik terug begon met vinyl heb ik al veel ontdekt. de laatste tijd begin ik ook meer en meer naar jazz te luistern ( oud worden zeker)

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

roefke schreef:welkom anthony, inderdaad het is tof om nieuwe dingen te ontdekken, , sinds ik terug begon met vinyl heb ik al veel ontdekt. de laatste tijd begin ik ook meer en meer naar jazz te luistern ( oud worden zeker)
We gaan wel aan de alarmbel luisteren als je begint naar Led Zeppelin te luisteren Roefke! ;-)

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

Kilroy schreef:
We gaan wel aan de alarmbel luisteren als je begint naar Led Zeppelin te luisteren Roefke! ;-)
dan is er maar 1 optie meer ....psychiatrie :lol:

Anthony1970
Newbie

Ik kan hier duidelijk nog heel veel leren als ik zo door het forum lees :-)
ik ga van het weekend een bezoekje brengen aan verschillende platenboeren in het antwerpse
ik ga op zoek naar materiaal om mijn kleine jazz collectie uit te breiden
welke platen horen zeker thuis in mijn collectie?
Thx

Jumping Jack
Super Pro

Bericht door Jumping Jack »

Ga naar de Tune-up op de Melkmarkt en start met de bakken blue-note reissues. Daar vind je een mooie doorsnede van de meest dominante stroming in de jazz van de jaren '50 tot pakweg eind jaren '60: hardbop. Met namen als Cannonball Adderley, Art Blakey (met of zonder zijn Jazz Messengers), Dexter Gordon, Hank Mobley, Wayne Shorter, Tad Jones, Kenny Dorham, Joe Henderson,... kun je weinig verkeerd doen.

Natuurlijk mag Miles Davis ook niet ontbreken maar zijn oeuvre is dermate divers en niet elk album is imo geschikt als een introductie tot de jazz. Zijn grote klassiekers als Birth of the cool, Kind of Blue en de reeks Relaxin', Cookin', Walkin' en Steamin' (met zijn Quintet) zijn allen zeer goed en eerder licht verteerbaar.

Hetzelfde geldt voor die andere god: John Coltrane. Blue Train, Dakar, Ballads, Lush Life, ... zijn toegankelijk. En 'Love Supreme' vind ik ook toegankelijk (en uitermate fantastisch) maar dat vindt niet iedereen ;) . Zijn latere avant-garde werk (zoals Interstellar Space of Ascension) hou je beter voor later.

Voor mij begint de interessantste jazz dus bij de hard-bop, ik heb niet zoveel met wat daarvoor kwam (zoals dixie en swing) en ik ben daar ook mijn ontdekkingsreis in de jazz begonnen (mijn eerste jazz-lp was The All seeing eye van Wayne Shorter).

Anthony1970
Newbie

bedankt voor de input
mijn eerste kennismaking met jazz was Miles Davis: King of blue :-)
geweldige plaat

Eduardo
Super Pro

Bericht door Eduardo »

Leuk te horen dat er nog andere forumleden zijn die houden van blues & jazz...
Voor mezelf mijn favoriete muziekgenres, samen met latino...
Vroeger bezocht ik ontelbare blues- en jazzconcerten... sinds de 21e eeuw zijn mijn concertbezoeken toch drastisch verminderd en blijf ik met plezier 's avonds thuis voor het beluisteren van elpees. Ik ga sporadisch nog eens naar een "niet-te-missen" concert. Het aanbod aan blues- en jazzconcerten is alhier immers meer dan vertienvoudigd de voorbije kwart eeuw, veelal met inlevering aan kwaliteit door het overaanbod (of is het omdat de betere Afro-Amerikaanse muzikanten ondertussen gestorven zijn ?).

Voor een muziekliefhebber op zoek naar nieuwe zaken kan ik voornamelijk http://www.allmusic.com aanbevelen...
Alleen jammer dat men nu veelal de vinylpersingen vergeet te vermelden op hun website. Ikzelf heb hier thuis nog een AMG-cd-rom en AMG-boeken liggen van begin jaren '90 met vermelding van voornamelijk de vinyluitgaven. Gelukkig kan deze leemte opgevangen worden door o.a. discogs.com.

Interessante verwijzingen bij Allmusic zijn o.a."Simular albums", "Album Pick", "Related artists", ...

Plaats reactie