'Kijken' naar plaatjes

Nieuwe leden kunnen zich hier voorstellen aan de andere gebruikers. Wij horen graag welke muziek uw voorkeur heeft,....
Plaats reactie
Mercurion
Newbie

'Kijken' naar plaatjes

Bericht door Mercurion » 20 aug 2015, 18:30

Hallo iedereen,

Enkele weken geleden nog een kennis geholpen met het digitaliseren van enkele plaatjes m.b.v. een USB-platenspeler. Hij vond het 'te veel gedoe' maar ik zag dat anders. Hij bood zijn platenspeler aan als ik zijn plaatjes wilde digitaliseren. Na een 20-tal platen was ik 'klaar' en kriebelde het bij mij om zelf ook eens wat platen af te spelen. De collectie van mijn grootvader staat hier al ruim 15 jaar op zolder zonder ooit naar omgekeken te hebben. Dat is intussen wel even anders. De USB-platenspeler heeft intussen plaats gemaakt voor een niet al te dure Denon platenspeler.

Sindsdien speel ik elke dag wel enkele platen. Het opleggen van een plaat, het omdraaien, het 'zien' draaien van een plaat is zelfs leuk en is waarschijnlijk 'part of the fun'.
Het zijn enkele honderden platen en ik heb me voorgenomen om ze 'allemaal' te beluisteren. Het merendeel zal vast niet 'mijn ding' zijn maar ik heb toch al een paar platen gevonden die ik mooi vind.

Zelf ben ik opgegroeid met cassettes waarbij op school veel cassettes werden uitgewisseld -Music Sharing avant la lettre ;). En natuurlijk elke zaterdag klaar met een lege cassette om de BRT Top-30 op te nemen. Later ben ik volledig overgestapt naar CD's.

Ik merk dat ik nu ook al op zoek ben naar 'nieuwe' platen om mijn collectie CD's te vergezellen. De jaren '80 is mijn favoriete periode, daarnaast vooral instrumentale muziek. Ik bespeel zelf al zo'n 15 jaar synthesizers dus is het niet vreemd dat Kraftwerk, JM Jarre, Vangelis, ... ook mijn interesse hebben.

Intussen al een eerste investering gedaan en het nodige reinigingsmateriaal aangeschaft: borsteltje, Knosti, nieuwe binnenhoezen,....

Zo, en nu even de plaat omdraaien ;)

Luc

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: 'Kijken' naar plaatjes

Bericht door Kilroy » 21 aug 2015, 07:32

Welkom op het forum, uit uw berichtje blijkt duidelijk dat de microbe u ook al te pakken heeft en in ieder geval een verstandige beslissing om de USB-draaitafel in te ruilen voor een beter exemplaar, uw plaatjes zullen u daar dankbaar voor zijn!

't Is inderdaad niet alleen het verzamelen op zich, maar ook het ritueel van het uit de hoes halen, reinigen en het op de draaitafel leggen waardoor ik vinyl prefereer boven de cd (of digitale bestanden).

Veel plezier én welkom op onze 3° platenbeurs (04-10-2015 te Assenede)!

Jumping Jack
Super Pro

Bericht door Jumping Jack » 21 aug 2015, 12:11

Welkom, en zoals Kilroy al zegt: plaatjes zoeken, met een zak onder de arm naar huis, plaatjes wassen, propere hoezen, en dan de eerste draaibeurt 8-) .

Wat voor platen had je grootvader in zijn collectie?
Mbv de website Discogs kun je altijd nagaan of er eventuele schatten tussen zitten, je weet maar nooit.

TKuppens25
Super Pro
Contacteer:

Bericht door TKuppens25 » 21 aug 2015, 17:17

Welkom! En geniet er vooral van :D Als je er graag naar kijkt kan je misschien eens een plaat zoeken met het 'Vertigo Swirl' label op. Die zijn echt leuk om naar te kijken! Google maar even die term en je snapt meteen wat ik bedoel! ;) Veel plezier met de plaatjes en hopelijk zien we je hier nog vaak verschijnen!!

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 21 aug 2015, 20:55

Welkom hier, al goe geinfecteerd percies :)

Mercurion
Newbie

Bericht door Mercurion » 22 aug 2015, 21:46

Jumping Jack schreef:Wat voor platen had je grootvader in zijn collectie?.
Nagenoeg allemaal instrumentale muziek. Vooral klassiek, wat opera's en operettes maar ook 'bekende melodieën' uitgevoerd door diverse orkesten.

Toch al een paar mooie platen ontdekt:

Bilitis - mooie muziek en ook een mooie platenhoes, vooral de 'stoute' binnenkant ;)

Beroemde Sfeermuziek - 's werelds beste orkesten en solisten. (dubbelalbum)
Met o.a. Theme from Love Story: nooit geweten dat dit ook van Francis Lai was (componist van 'Bilitis')

Ik noem het 'luistermuziek' en daar hou ik wel van. 2 platen die zeker in de collectie blijven.

Mercurion
Newbie

Bericht door Mercurion » 22 aug 2015, 21:50

TKuppens25 schreef:Welkom! En geniet er vooral van :D Als je er graag naar kijkt kan je misschien eens een plaat zoeken met het 'Vertigo Swirl' label op. Die zijn echt leuk om naar te kijken! Google maar even die term en je snapt meteen wat ik bedoel! ;) Veel plezier met de plaatjes en hopelijk zien we je hier nog vaak verschijnen!!
Da's vast toeval want een paar dagen geleden had ik een plaat van Kraftwerk gekocht: Autobahn met op de hoes het bekende verkeersbord van het label .... jawel ... Vertigo en inderdaad leuk om naar te kijken maar vooral te luisteren. Fahren, fahren, fahren auf Der Autobaaaaaaaaaaaaahn.
Geen idee of het om een oorspronkelijk exemplaar gaat. Ik vermoed het niet aangezien de plaat 'als nieuw' is. Er staat nergens een datum op vermeld behalve dat de oorspronkelijke opname dateert van 1974.
Maakt mij niet uit. Klinkt geweldig.

Mercurion
Newbie

Bericht door Mercurion » 22 aug 2015, 21:53

Kilroy schreef:Veel plezier én welkom op onze 3° platenbeurs (04-10-2015 te Assenede)!
Ik heb al een activiteit gepland op 4 oktober maar ik ga mijn agenda toch nog eens herbekijken. Assenede is niet zo ver dus lijkt me wel interessant.
Niet als standhouder maar als koper/genieter/snuffelaar.

Plaats reactie