Vinyl in the Attic, even voorstellen

Nieuwe leden kunnen zich hier voorstellen aan de andere gebruikers. Wij horen graag welke muziek uw voorkeur heeft,....
Plaats reactie
Vinyl in the Attic
Newbie

Vinyl in the Attic, even voorstellen

Bericht door Vinyl in the Attic » 31 jan 2016, 15:04

Hallo iedereen,

Inderdaad even voorstellen, Kris : al enige decennia passieve muziekliefhebber.
Stevig begonnen tijdens mijn studentenjaren aan Ufsia in Antwerpen. Toen hadden we tijd over en verdienden we hier en daar al eens iets.
Alle toenmalige -1989/1994 - platenzaken heb ik te vaak bezocht. Tijdens het CD tijdperk heb ik de vinyl even op een lager pitje gezet. Maar de laatste 10 jaar is het nog enkel vinyl wat de klok slaat. Ik heb een deel van onze leefzolder voor mezelf ingericht. Al mijn platen, CDs en apparatuur staat er, evenals een relaxzetel. Hoef ik de vrouw en kinderen niet meer lastig te vallen met mijn - in hun ogen - verbazend slechte muziekkeuze. :lol:
Vandaar de naam Vinyl in the Attic, dewelke ik ook gebruik om via 2dehands.com een deel van mijn platen met andere vinylliefhebbers te delen.
Ik heb al een bericht gepost onder 'hoe het allemaal begon' en 'platenspeler voor +/- 400 Euro. Dus daar vind je ook alvast iets over me terug. de rest volgt hier aan de hand van 20 (10 was echt te weinig) platen uit mijn collectie. Ik heb ze maar chronologisch gezet. Hoe kan je immers Pixies met Rolling Stones of James Taylor vergelijken ? Appelen en peren, je kent het wel. Ik probeer ze een beetje te kaderen en geef nog een persoonlijk favoriet nummer mee. Veel plezier ermee !

1 Jimi Hendrix Experience Axis : Bold as Love 1967
Franse persing op Panache met alternatieve cover. Samen met mijn vader tweedehands gekocht toen ik Jimi enkel van naam kende. Moet ergens midden jaren 80 geweest zijn, toen we ongeveer 15 waren. Misschien 100 oude belgische franken aan gegeven samen met 2x Pink Floyd.

2 The Rolling Stones Flowers 1967
Zeldzame Belgische Persing op Decca. Op een garageverkoop bij ons in de wijk voor 5 Euro. Heb er toen ook enkele Beatles op Hörzu label gekocht. En een box van Jacques Brel met 7 platen voor 3.5 Euro. Luister naar Back Street Girl.

3 Fairport Convention Liege & Lief 1969
Record Collector Antwerpen - Lange Koepoortstraat - inmiddels enige jaren ter ziele gegaan. De helft van mijn collectie zal van daar komen.
Luister naar Tam Lin. Jethro Tull heeft hier ook goed naar geluisterd vind ik nu ik het nummer nog eens terug hoor.

4 Various The Real Blues 1969
Minder bekende bluesnamen op Excello label. Gevonden op de zondagse rommelmarkt aan de voetgangerstunnel in Antwerpen. We huurden er toen een appartement met zicht op het Scheld. In 1995 was dat nog betaalbaar. Luister naar Workin' for my baby van Arthur Gunter.

5 James Taylor Sweet Baby James 1970
Fnac Antwerpen : tijdens onze puberjaren kwamen er wel vaker singer-songwriters op de pick-up. Luister naar het origineel van Fire and Rain.

6 The Velvet Underground Loaded 1970
Free Record Shop Merksem. De leukste nummers heb ik toen met een kleur aangeduid op de hoes zie ik nu. Luister naar Oh! Sweet nuthin'.

7 Van Morrison Moondance 1970
Fnac Antwerpen. Misschien de beste plaat uit mijn geboortejaar ? Luister naar Caravan

8 Crazy Horse Crazy Horse 1971
Record Collector toen ze nog op de Minderbroedersrui zaten. Met Nils Lofgren en Jack Nitsche als extra groepsleden. En uiteraard nog Danny Whitten ipv Frank Sampedro. Luister naar Beggars Day met Nils Lofgren op lead vocals.

9 America A Horse With No Name 1971
idem. En dan is A Horse with no Name nog niet eens het beste nummer op het album ! Luister naar Sandman.

10 Neil Young I'm Happy That Y'all came down 1971
idem. Moet toch zo'n 30 bootlegs op vinyl en CD hebben van NY. Pukkelpop met Pearl Jam als backing heb ik gemist. Al zijn andere doortochten in België sindsdien heb ik gezien. Ook in juni in het Sportpaleis zal ik er weer bij zijn. Van alle bootlegs heb ik deze het vaakst opgezet. Solo performance met piano en gitaar. Luister naar See the Sky about to rain.

11 J.J. Cale Naturally 1972
Fnac vermoed ik. Alle vroegere albums van deze betreurde man zijn van een hoge kwaliteit. Luister naar Don't go to Strangers.

12 Bob Dylan Blood on the Tracks 1974
Record collector - oud adres. tja wat hier te kiezen ? Shelter from the Storm dan maar.

13 Neil Young On the Beach 1974
idem. Ik had hier ook Zuma of Time fades away kunnen zetten natuurlijk. Toen deze nog niet op CD was. Luister naar een 'blues' nummer : Vampire, Ambulance of Revolution blues.

14 Silvio Rodriguez Dias y Flores 1975
Magic Bus in Lissabon op reis enkele jaren geleden. Ik maak steevast een lijstje met te bezoeken platenwinkels als ik naar het buitenland ga. Vorig jaar nog in Alicante Dream harder / Waterboys en Beck-o-la / Jeff Beck gekocht. Ik heb deze leren kennen via een cassettebandje gekregen van mijn eerste vriendin. Ja toen gaven we nog compilaties op cassette aan elkaar. David Byrne heeft een een verzamel CD van hem samengesteld op zijn Luaka Bop label. Luister zeker eens naar Sueno con serpientes. Ik ben toen ook Spaans gaan studeren.

15 The Waterboys The Waterboys 1983
Record Collector - oud adres. Eerste en misschien beste van deze groep. De passie springt uit de boxen. Luister naar I Will Not Follow en je begrijpt wat ik bedoel.

16 The Beasts of Bourbon The Axeman's Jazz 1985
Ergens op een rommelmarkt. Enkel op basis van de hoes gekocht en zeker geen miskoop ! Heeft uiteraard niets met jazz te maken. (ik zie nu dat deze niet vertegenwoordigd zijn in mijn lijst - ik heb er wel hoor) Denk aan een kroeg waar de muziek te luid staat en de grond van het bier plakt. Luister naar Evil Ruby.

17 R.E.M. Green 1988
De enige plaat die zowel ik als mijn vrouw had. Voorts had ze enkel Duran Duran, Thriller en Tango in the Night. Hun eerste platen zijn avontuurlijker en zitten ook allemaal in mijn collectie. Deze is de laatste voor ze te commerciëel werden. Luister naar World Leader Pretend.

18 Pixies Bossanova 1990
19 Luka Bloom Riverside 1990
20 The Sundays Reading, Writing and Arithmethic 1990
Alle drie bij Fnac gekocht toen ze uitkwamen. Het waren - tijdelijk- de laatste. Mijn CD periode was al begonnen. Luister achtereenvolgens naar Dig for Fire, Gone to Pablo en My finest Hour.

Deze hebben het dus niet gehaald maar wil ik nog even vermelden :
Aretha Franklin I say a little prayer
Various Rhythm and Blues Formidable
Fad Gadget Fireside Favourites
Chris Whitley Living with the Law
The Smiths Louder than Bombs
The Romans Trigger Happy
Max Berlin's Elle et moi
Hugo Matthijsen Dankuwel !
Daniel Lanois Acadie
Lenny Kravitz Let Love Rule
The House of Love The House of Love

Zo, dat volstaat even. Misschien dat ik later nog wel eens hetzelfde doe voor mijn CD en single collectie.

monkeytennis
Super Pro

Re: Vinyl in the Attic, even voorstellen

Bericht door monkeytennis » 01 feb 2016, 13:56

Vrouw en kinderen hebben ongelijk.
Enkel, Moondance boven Astral Weeks verkiezen, dat gaat er bij mij niet in.

Vinyl in the Attic
Newbie

Bericht door Vinyl in the Attic » 01 feb 2016, 16:44

Hey Monkeytennis,

Astral Weeks is ook niet van 1970 hé.
En deze heb ik nog niet zo lang, dus er moeten nog meerdere luisterbeurten volgen.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 01 feb 2016, 17:22

Héél wat platen in het lijstje waarin ik me wel kan vinden, de volgorde is dan weer een persoonlijke smaak ('k Mis wel een plaat van Pink Floyd). De platen uit de jaren '80 en '90 en enkele op het aanvullende lijstje zijn dan weer interessant om eens verder te bekijken / beluisteren....

Maar daar draait het natuurlijk allemaal rond hé.... tips van andere verzamelaars zijn in de opbouw / uitbouw van een verzameling onmisbaar!

Plaats reactie