nieuw hier

Nieuwe leden kunnen zich hier voorstellen aan de andere gebruikers. Wij horen graag welke muziek uw voorkeur heeft,....
Plaats reactie
mawoesty
Newbie

nieuw hier

Bericht door mawoesty » 26 sep 2016, 00:10

Hallo iedereen,

Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Maxim, 24 jaar en student in Gent. Sinds kort heb ik een platenspeler: JB Systems Q1 USB. Ik heb al twee platen van mijn ouders gekregen: The Doors - L.A.Woman & Johnny Cash - Man in Black, live in Denmark 1971. Mijn favoriete genres zijn: blues, rock en rock&roll. Ik speel ook sinds een aantal jaar gitaar.

Ik heb een vraagje over de setup van mijn platenspeler en vind niet meteen het juiste topic.. Als jullie weten waar het wel past, hoor ik het graag. Ik heb dus nog geen ervaring met de setup van platenspelers. Ik snap dat ik de toonarm moet laten 'zweven', op nul zetten en daarna achteraan het gewicht instellen. Ik heb echter geen idee op hoeveel ik dit gewicht moet instellen. In de handleiding van de platenspeler staat cartrigde weight range: 3,5g tot 8,5g en antiskate range: 0 tot 7. Daar geraak ik niet veel wijzer uit..
Een link naar de handleiding: http://www.beglec.com/manuals/352.pdf

Muzikale groeten en alvast dank!

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: nieuw hier

Bericht door Kilroy » 26 sep 2016, 07:48

Dag Maxim,

Welkom op het forum! De twee platen die je reeds hebt zijn zeker de moeite waard, alvast een héél goede start!

Nu, wat betreft de naalddruk, deze is afhankelijk van het element zelf. In dit geval zou ik zelf niet meer dan 3 gram nemen. Andere forumgebruikers hebben mogelijk een andere mening?

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 26 sep 2016, 16:46

mawoesty schreef:Hallo iedereen,

Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Maxim, 24 jaar en student in Gent. Sinds kort heb ik een platenspeler: JB Systems Q1 USB. Ik heb al twee platen van mijn ouders gekregen: The Doors - L.A.Woman & Johnny Cash - Man in Black, live in Denmark 1971. Mijn favoriete genres zijn: blues, rock en rock&roll. Ik speel ook sinds een aantal jaar gitaar.

Ik heb een vraagje over de setup van mijn platenspeler en vind niet meteen het juiste topic.. Als jullie weten waar het wel past, hoor ik het graag. Ik heb dus nog geen ervaring met de setup van platenspelers. Ik snap dat ik de toonarm moet laten 'zweven', op nul zetten en daarna achteraan het gewicht instellen. Ik heb echter geen idee op hoeveel ik dit gewicht moet instellen. In de handleiding van de platenspeler staat cartrigde weight range: 3,5g tot 8,5g en antiskate range: 0 tot 7. Daar geraak ik niet veel wijzer uit..
Een link naar de handleiding: http://www.beglec.com/manuals/352.pdf

Muzikale groeten en alvast dank!
welkom hier,
om zeker van de juiste naalddruk te zijn zou je moeten weten wel element er exact opzit, volgen je handleiding een audio technica maar er staat geen model bij, kijk eens of je op het element nergens een nummer ziet staan, dan kan je op het internet verder zoeken.
Ik vind de opgegeven waardes van 3.5 tot 8 gr nogal hoog, persoonlijk zou ik gaan voor de lichtste waarde die ze opgeven, te zwaar spelen levert toch extra slijtage op, wetende dat jb systems zich vooral op de dj markt richt, begrijp ik waarom ze hogere waarden nemen. nl: minder kans op overspringen en zou naar verluid de bassen meer tot hun recht komen. Voor thuisgebruik is dit niet nodig.
Anti skating is eenvoudig : steeds hetzelfde als je naalddruk nemen, dus indien naaldruk 3.5 dan is anti skating ook 3.5

nog veel plezier hier, dirk

mawoesty
Newbie

Bericht door mawoesty » 26 sep 2016, 22:11

Bedankt Kilroy en roefke voor het snelle antwoord!

Op het element zelf staat nergens een (serie)nummer.. Ik vond deze waarden ook hoog, want op het tegengewicht kan ik maar maximaal tot 4 gram gaan..

Ik zal voorlopig proberen met 3 tot 3,5 gram zoals jullie voorstellen. Is er nog een andere manier om te weten te komen wat de precieze waarde moet zijn? (Als ik logisch probeer te redeneren, de cartrigde er af halen en deze met een weegschaal wegen, of is dit te kort door de bocht?)

Muzikale groeten!

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 27 sep 2016, 06:25

Nee dit heeft geen zin, het gewicht van het element speelt hierin geen rol,
De naaldruk is de druk die op de naald uitgeoefend word, en die word dus bepaald door het contragewicht te regelen.
ik begin zo een vermoeden te krijgen dat die opgegeven waarden in de handleiding niet de naalddrukwaarden zijn , maar het gewicht van het element.
Dus heb ik wat gegoogeld en heb ontdekt dat jou platenspeler standaard een audio technica uc-3600 naald heeft:
de opgegeven naalddruk waarden zijn van 1,5 - 3gr

Dus als ik jou was zou ik beginnen met 1.5 als je platen overspringen kan je iets hoger gaan. dit is ook afhankelijk van omgevingstrillingen daarom dat dj's steeds zwaarder spelen

Afbeelding

https://www.new-line.nl/nl/element-en-n ... htm#extern

succes

mawoesty
Newbie

Bericht door mawoesty » 27 sep 2016, 11:23

Hele dikke merci roefke voor de informatie, ik ben veel aan het bijleren!! :idea:

Ik zal dus met 1,5gr beginnen. Wat moet ik me precies voorstellen bij het overspringen?

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 27 sep 2016, 14:44

met overspringen bedoel ik dat de plaat blijft hangen. nl je hoort steeds hetzelfde terug , dit komt omdat de naald na elke toer terugkeert naar de vorige groef,Of de naald gaat direct enkele groeven verder , meestal word dit veroorzaakt door een kras of vuil of door te weinig naalddruk.
Als je de juiste waarden gebruikt zoals bij jou bv 1.5 zou er bij nieuwe platen geen probleem mogen zijn, speel je dikwijls oudere platen dan kan het raadzaam zijn de druk iets te verhogen, zolang je binnen de opgegeven waarden blijft is er geen probleem.
Ikzelf speel momenteel op 1.8 waar er voor mijn naald een waarde is van 1.3 tot 2.8

dus in uw geval begin bij 1.5 heb je vervolgens problemen met overspringen verhoog dan je naalddruk naar 1.6 vervolgens 1.7 tot je een bevredigend resultaat hebt.
ook belangrijk: steeds je platen/naald stofvij houden want ook dit kan overspringen veroorzaken

Jumping Jack
Super Pro

Bericht door Jumping Jack » 27 sep 2016, 19:51

Die vermelding in de handleiding is de cartridge weight range, dus het gewicht van de te gebruiken cartridges en niet de naalddruk!

Zelf zou ik aanraden om naar de maximale opgegeven naalddruk te gaan, dus tegen de 3 gram. Veiliger voor de naald en plaat en betere tracking.

TKuppens25
Super Pro
Contacteer:

Bericht door TKuppens25 » 29 sep 2016, 17:52

Welkom! :D

Plaats reactie