Bestel nu: Eerste Sneeuw - Jan De Wilde 7" - te weinig communicatie? Limited of niet?

Hier kun je met al de rest terecht
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bestel nu: Eerste Sneeuw - Jan De Wilde 7" - te weinig communicatie? Limited of niet?

Bericht door Kilroy » 10 jan 2020, 16:22

Vandaag kreeg ik een mail van BLP records waarin werd aangekondigd dat de singel van Jan De Wilde opnieuw kon besteld worden. Uit voorgaande berichten en van platenboeren wist ik dat de singel echter volledig uitverkocht was, waardoor toch enkele vragen rezen....

Ook de platenboeren konden niet meer informatie geven over deze 'verschijning'. Omdat ook deze 'nieuwe release' op witte vinyl verscheen en de singel aanvankelijk was aangekondigd als 'Limited Edidtion van 700 ex' wou ik toch enige verduidelijking.

Op de website van BLP stond ook geen verdere informatie zodat het niet duidelijk was of het nu ging om (1) het bijmaken van plaatjes bovenop deze 700, waardoor het 'gelimiteerd tot 700 ex' een fabeltje was of (2) dat het ging om een duidelijk herkenbare herpersing.

Vandaar mijn mail aan BLP Records:

Dag Frederik,

Ik heb een vraagje,

Bij de 'lancering' van de uitgave van deze singel liet u ons weten dat deze in een gelimiteerd editie van 700 exemplaren werd geperst, waardoor uiteraard heel wat verzamelaars snel bestellen (via hun vaste platenboer of via uw website).

Al snel vernamen wij van verschillende handelaren dat het plaatje al uitverkocht was en zij hoopten voldoende exemplaren te kunnen bestellen om hun vaste klanten te kunnen bevoorraden.

Eigenaardig genoeg konden de particulieren die op de website bestelden hun exemplaar (normaal verscheen de 7" begin januari 2020) reeds ontvangen in december 2019, terwijl de handelaars in de kou bleven staan (en ik weet uit goede bron dat er verschillende zijn die 'niet echt kunnen lachen' met deze wijze van handelen).

Nu verneem ik dat deze 7" opnieuw gewoon kan besteld worden op uw website, waarbij ik me afvraag hoeveel exemplaren uiteindelijk werden geperst. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er méér van 700 werden gemaakt.

Indien dat het geval is zou er een verschil moeten zijn tussen een eerste en een tweede persing, want u etaleerde duidelijk dat er maar 700 exemplaren zouden gemaakt worden.

(1) hoeveel exemplaren werden nu eigenlijk juist geperst van deze singel?
(2) indien er meer dan 700 werden geperst, is er een verschil tussen de eerste 700 en de volgende?

Graag had ik toch een antwoord op mijn vragen.....

Met vriendelijke groet,

Ivan Van Parijs
kilroy-records vinylforum

Ik had de tekst van deze mail ook op facebook geplaatst (Belgian Vinyl Collectors) waar al snel heel wat reactie kwam.... Vandaar dat er snel een antwoord kwam van BLP records die verduidelijkten wat er nu juist aan de hand was:

Beste Ivan,

Er is een boodschap op de facebook pagina van BLP records geplaatst met meer uitleg over de bijpersing.

Om op je vragen te antwoorden

Eerste persing: 700 exemplaren solid white
Tweede persing: 800 exemplaren transparant white

Met vriendelijke groeten,

Frederik Nuytten

Er volgde nadien ook communicatie naar de platenboeren, waarin het volgende werd gesteld:

BLP records

Door de blijvende grote vraag naar de Eerste Sneeuw single hebben we beslist om extra exemplaren bij te persen. Hierdoor kunnen we meer mensen gelukkig maken met een exemplaar.
We wisten dat de liefde voor ons muzikaal erfgoed groot is maar toen we aan dit verhaal begonnen konden ook wij moeilijk inschatten hoe populair het 7" formaat nog steeds is. Na het succes van Tim en Eerste Sneeuw kunnen we in de toekomst rekening houden met dit gegeven. We zijn ons bewust van het feit dat een deel van onze klanten belang hechten aan het unieke karakter van hun aankoop. We konden echter onmogelijk een zwarte vinyl versie van dit nummer uitbrengen vonden we.
Het verschil tussen de exemplaren van de eerste oplage van 700 exemplaren en de tweede persing van 800 exemplaren zal te merken zijn aan het soort kleur van wit vinyl. Voor de kenners: de eerst persing was 'solid white', de tweede persing wordt 'transparant white', waardoor het misschien nog meer op echte sneeuw gaat lijken

Voila... mysterie opgelost!

Conclusie: communicatie is een goede zaak, zeker als dat VOORAF kan gebeuren....

Plaats reactie