"Shipping policies" op discogs

Hier kun je met al de rest terecht
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

"Shipping policies" op discogs

Bericht door Kilroy »

Niet dat ik veel platen te koop heb staan op discogs, maar ben dan toch maar begonnen met het aanpassen van de 'Shipping Policies' op discogs (moet gebeuren voor 1/10 !).

Momenteel is het mij gelukt voor België en de aangrenzende landen. Dat ziet er dan zo uit:

België

Afbeelding

Opmerking: pas het gewicht aan van de CD's want die staan op discogs standaard op 85 gram of zo en een CD met Jewel Case komt met verpakking op net meer dan 100 gram !!!!!

Aangrenzende landen (Nederland / Duitsland / Luxemburg en Frankrijk) - BPack Light (= NO TRACK & TRACE)

Afbeelding

Aangrenzende landen (Nederland / Duitsland / Luxemburg en Frankrijk) - BPack World (= MET TRACK & TRACE)

Afbeelding

Dat geeft dan wel weer rare dingen, want de verzending van een 7" naar een buurland zonder track & trace (1 tot 350 gram) komt dan op 8 euro en met track & trace slechts op 5 euro (1 tot 100 gram)..... we gaan wat beleven denk ik....

Het komt er dus op neer om niet enkel de "shipping policies" aan te passen maar ook het gewicht van de items die je verkoopt na te zien!

Opmerkingen (fouten, aanpassingen,.....) zijn héél erg welkom !!!!

roefke
Super Pro

Re: "Shipping policies" op discogs

Bericht door roefke »

ben er nog niet aan begonnen ...
moet ge per gewicht werken, kunt ge niet per item werken bv 1 single, 1 tot 3 singles ?

JRS
Super Pro

Bericht door JRS »

je kan het inderdaad op gewicht doen, maar ook op aantal. Bij heel wat releases op Discogs staat al een gewicht bij, al zal dit nog een werk van lange adem zijn om het volledig te krijgen. Als je de verzending op het aantal stuks baseert, kan je telkens bv. 3 lp's rekenen voor een pakket tot een kilo (incl. verpakking - dan kan er al eens een 'klaphoes' bij zijn, of 180gr persingen), voor singles 4 voor een pakje tot 350gr, 3 cd's (met de jewel cases) tot 350gr enz. Bij het lezen van de vele vele commentaren die er in de verschillende topics op het forum staan, kreeg ik zelf eerst ook "Syntax error" (heeft zelfs een paar dagen geduurd 8-) ) al is het best te doen als je de tijd ervoor neemt en alles overloopt. Nog altijd lijkt het voor velen (op het forum) een ongelooflijke hindernis te zijn, al moet je er gewoon de tijd voor nemen. In het begin krijg je dan foutmeldingen omdat bv. bepaalde combinaties overlappen.
Als je dan alles hebt ingevuld, kan je "lakmoesproefgewijs" met een ander account testen of de verzendingkosten overeen komen met de realiteit. Je kan dan ook het land aanpassen naar Frankrijk of Japan (ik noem maar wat) en checken of het klopt met hoeveel de verzending daadwerkelijk is. Een hele klus als je het helemaal in orde wil krijgen (incl. aangetekende verzending of als je met verschillende transporteurs werkt), goed voor ettelijke uren peinzen en puzzelen...

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

bon ben er ook eens aan begonnen, dus blijkbaar moet je eerst een soort "default" all formats pagina invullen voor als iemand alles wilt kopen, pas dan kan je verder naar specifieke items?

vind de benaming vinyl large en small eigenaardig, small zal dan wel singel zijn zeker, wat met 10" ?

voor gatefolds of 180 gr persingen, kan je toch op je inventory page aanduiden count as...2 . of voor hen die met gewicht werken het reeele gewicht.

voor verzending binnen belgie kan ik geen onderscheid maken voor levering naar postpunt, spijtig dat ze geen blanco vakje opnlaten waar je zelf een service kan invullen, nu heb je alleen keuze uit economy , standard, express

nu ben ik wel verplicht om een tweede account te maken, om zo het resultaat te zien, of is er een andere methode

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

roefke schreef:
23 sep 2020, 21:12
bon ben er ook eens aan begonnen, dus blijkbaar moet je eerst een soort "default" all formats pagina invullen voor als iemand alles wilt kopen, pas dan kan je verder naar specifieke items?

vind de benaming vinyl large en small eigenaardig, small zal dan wel singel zijn zeker, wat met 10" ?

voor gatefolds of 180 gr persingen, kan je toch op je inventory page aanduiden count as...2 . of voor hen die met gewicht werken het reeele gewicht.

voor verzending binnen belgie kan ik geen onderscheid maken voor levering naar postpunt, spijtig dat ze geen blanco vakje opnlaten waar je zelf een service kan invullen, nu heb je alleen keuze uit economy , standard, express

nu ben ik wel verplicht om een tweede account te maken, om zo het resultaat te zien, of is er een andere methode
Geen idee of alles goed zal komen.... maar dat het een soep wordt dat is een zekerheid.....

Als je met gewicht werkt is het probleem wat betreft 7" - 10" -.... meteen opgelost, maar dan moet je er wel voor zorgen dat bij elk artikel het juiste gewicht staat ingevuld!

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

Kilroy schreef:
23 sep 2020, 16:51

Dat geeft dan wel weer rare dingen, want de verzending van een 7" naar een buurland zonder track & trace (1 tot 350 gram) komt dan op 8 euro en met track & trace slechts op 5 euro (1 tot 100 gram)..... we gaan wat beleven denk ik....

Het komt er dus op neer om niet enkel de "shipping policies" aan te passen maar ook het gewicht van de items die je verkoopt na te zien!

als opmerkingen/vragen dan toch welkom zijn hierbij ;) :

- hoe komt gij aan die 5 euro met track and trace voor een single ? ik vind dat tarief nergens op site van bpost

bij singels gebruik ik het brief tarief, als je geen te dik karton gebruikt kan je een singel net beneden de 100 gr houden, zo verstuur ik een singel naar buitenland (europa) voor 4.80 € , 4 singels voor 8.70 €. willen ze track en trace, dan gaat het aangetekend komt er gewoon 6€ bij.
Pas bij meer dan 4 singels shakel ik over op Bpack, want dan word het pakje te dik en gaat het niet in een brievenbus.

waarom doe je omliggende landen apart, prijzen zijn toch gelijk voor europese landen, nederland kost toch evenveel als spanje, of ben ik mis?

Wat ik mij ook afvraag als je prijzen baseert op gewicht, klopt dat steeds? discogs zet bij de items het gewicht bv 60 gr voor singels, stel iemand besteld 5 singels naar nederland ,volgens discogs 300 gr dus 10€ ,maar de verpakking werd niet meegeteld, dus heb je maar 50gr over voor je verpakking.

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

roefke schreef:
24 sep 2020, 21:10
Kilroy schreef:
23 sep 2020, 16:51

als opmerkingen/vragen dan toch welkom zijn hierbij ;) :

- hoe komt gij aan die 5 euro met track and trace voor een single ? ik vind dat tarief nergens op site van bpost

bij singels gebruik ik het brief tarief, als je geen te dik karton gebruikt kan je een singel net beneden de 100 gr houden, zo verstuur ik een singel naar buitenland (europa) voor 4.80 € , 4 singels voor 8.70 €. willen ze track en trace, dan gaat het aangetekend komt er gewoon 6€ bij.
Pas bij meer dan 4 singels shakel ik over op Bpack, want dan word het pakje te dik en gaat het niet in een brievenbus.

waarom doe je omliggende landen apart, prijzen zijn toch gelijk voor europese landen, nederland kost toch evenveel als spanje, of ben ik mis?

Wat ik mij ook afvraag als je prijzen baseert op gewicht, klopt dat steeds? discogs zet bij de items het gewicht bv 60 gr voor singels, stel iemand besteld 5 singels naar nederland ,volgens discogs 300 gr dus 10€ ,maar de verpakking werd niet meegeteld, dus heb je maar 50gr over voor je verpakking.

Ps. ook hier zijn opmerkingen , fouten welkom... ;)

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

zitten inderdaad enkele fouten in... bedankt voor de aanvullingen !!!

Wat betreft verzenden binnen Europa zijn er 3 verschillende tarieven:

1. Aangrenzende landen

2. Azoren, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Estland, Finland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Madeira, Malta, Eiland Man, Monaco, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenïë, Slowakije, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Zweden

3. Albanië, Andorra, Wit-Rusland, Bosnië-Herzegovina, Canarische Eilanden, Faeröer-Eilanden, Georgië, Gibraltar, Guernsey, IJsland, Jersey, Liechtenstein, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Noorwegen, Oekraïne, Rusland, San Marino, Servïë, Turkije, Vaticaanstad, Wit-Rusland, Zwitserland

pas bij grotere gewichten komt een verschil in prijs, dus ik heb die dan ook maar gebruikt mocht iemand mijn volledige winkel kopen ;-)

Gewicht van een CD heb ik aangepast naar 101 gram, waardoor je ruim overschot hebt voor de verpakking, ik kijk eens na voor wat betreft de singels

pamfletty
Super Pro
Contacteer:

Bericht door pamfletty »

Ik verkoop ook niet veel op discogs, maar dat gebeurde wel eens. Hier ga ik niet aan beginnen, ebay and facebook it is!
Afbeelding

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

ja nu zie ik het ook, tot 1kg zijn prijzen voor europa gelijk eenmaal erboven is er inderdaad wel onderscheid tussen ons omringende landen.
Uit gemakzucht ga ik de duurste prijs nemen en geen onderscheid maken, het moet al lukken dat iemand meer dan 3lp's gaat bestellen, als je in totaal maar 50 items te koop hebt ;)

ik werk dus met systeem per aantal, nu vraag ik mij af wat indien iemand lp en 7" combineert ? indien je per gewicht werkt zal dit geen verschil maken . Ik heb een extra account op Els haar naam genomen om eens te kunnen testen, maar wacht nog op bevestigingsmail.

Plaats reactie