Recensie CD "If Anything Happens To The Cat" ****

Met een voorkeur voor Belgische muziek !
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Recensie CD "If Anything Happens To The Cat" ****

Bericht door Kilroy »

Onze mededeling van afgelopen zaterdag op onze Facebookpagina waarin we schreven voortaan alleen nog steun te vragen voor campagnes van bands die door onze lezers worden aangedragen (tenzij we zelf iets héél bijzonder vinden) leverde meteen een aantal reacties op. Eén van die reacties kwam van Kilroy-Records Vinylforum en betrof de Gentse band ‘If Anything Happens To The Cat’. We namen contact op met de band, ontvingen zowat per omgaande een promotiepakket en gingen luisteren naar hun eerste full album dat uitkomt op 9 oktober en de titel ‘Sun Drunk Moon’ draagt.

Afbeelding

Deze band is dan weliswaar niet bezig met een campagne maar verdient wél steun voor hun aanstaande volledige debuutalbum. De vijf heren noemen hun genre ‘progressive indie post-rock popfusion’ en dat begrijp ik wel. Er is voor al die termen namelijk wel wat te zeggen. Wat er ook gezegd dient te worden: Wat is dit verschrikkelijk goeie muziek! De stelregel “alles is mogelijk” die de band hanteert wordt meer dan waargemaakt op dit prachtige debuutalbum. Opener ‘How To Walk Through The Fire’ is voor mij een verrassende kennismaking met deze band die in dit nummer meteen laat merken waartoe ze in staat zijn. Serieuze tekst die wordt gesproken, voorafgegaan door melancholische muziek die overgaat in een waarschuwend statement. Nummer twee, ‘Jessamine’ brengt droevige gevoelens bij me naar boven. Alsof lang opgekropte emoties eindelijk maar toch worden losgelaten door de juiste trigger. Heimwee, gemis en een knoop in m’n maag is het gevolg. ‘An Unexplainable Explosion Of Data’ is echter een pleister op de wonde, legt me uit dat je best kunt genieten van zaken die je niet begrijpt, niet alles hoeft altijd kapot geanalyseerd te worden.

Afbeelding

De bandleden kijken blijkbaar ook naar ‘Game Of Thrones’ want nummer vier op de CD heet ‘Khaleesi’. Dit is tevens het eerste nummer waarin echt een zangstem te horen is. Die stem is niet het sterkste punt van het nummer, muzikaal is het echter weer dik in orde. Verder met ‘Shipwreck’, weer een instrumentaal nummer waarover verder weinig te zeggen valt behalve dat ‘ie lekker wegluistert. ‘Amaterasu’ dan. Een regenbui van één minuut negenenveertig met een spannende laag. Bij het volgende nummer volg ik het advies van de band op en sluit mijn ogen. ‘Eyes Closed, Stay Quiet’ is het devies en doet een beetje denken aan (let op, opa vertelt) de keer dat ik met mijn oude band een nummer zong terwijl de microfoon niet helemaal jofel functioneerde waardoor er een maffe volumeverhouding ontstond qua de balans in muziek en zang. Ik verdenk IAHTTC ervan dat dit bewust is gedaan om duidelijk te maken dat de muziek van groter belang is maar misschien dat ik ze dat ooit nog eens kan vragen. Wél een heerlijk zwijmelnummer overigens. ‘Take Nothing But Pictures…’ is de voorlaatste titel van dit album en hierin is de zang een stuk meer helder afgesteld. De band heeft duidelijk een voorliefde voor nummers die naar een climax toewerken, zijn ze ook goed in trouwens. Het negende en laatste nummer is een vervolg op track acht en heet ‘…Leave Nothing But Footprints’ en ook nu valt me op dat in sommige delen bewust wordt gekozen voor het overmoduleren van de zang om die vervolgens zacht in het nummer te mixen. Vind ik persoonlijk jammer, laat die stemmen maar gewoon helder horen, ze zijn er goed genoeg voor. In het deel vanaf twee minuut veertig past het weer wel, wanneer de zanger zijn ongerief uitschreeuwt. Vijf minuten en dertig seconden genieten, deze song.

Al met al kan ik niet anders concluderen dat dat ‘Sun Drunk Moon’ een erg goed debuutalbum is dat bij liefhebbers van meerdere stijlen een ingang zal vinden.

http://www.iahttc.com
http://www.facebook.com/ifanythinghappenstothecat
http://www.bandcamp.com/iahttc

De cd van If Anything Happens To The Cat – "Sun Drunk Moon" komt uit op 09-10-2014 en zal waarschijnlijk verkrijgbaar zijn op de platenbeurs!
Aangezien de oplage van de CD niet héél groot is ben je er best snel bij!

(Met enige fierheid gelezen in) PROGPRAAT, muziekmagazine - 22-09-2014

De originele recensie staat HIER

roefke
Super Pro

Re: Recensie CD "If Anything Happens To The Cat" ****

Bericht door roefke »

dan weet ge ook al welke muziek ge moet spelen als achtergrond op de beurs ;)

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

een goed idee! Maar ik ben echt wel blij met deze recensie... en ik vermoed de "katten" ook!

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

en nog eentje!

IF ANYTHING HAPPENS TO THE CAT - SUN DRUNK MOON (09/10/2014)

R E C E N S I E

Met een typische postrockbandnaam en een dito edoch enigszins cryptische albumtitel (om over de songtitels nog maar niet te spreken) komt If Anything Happens To The Cat binnenkort met hun debuutplaat. Eindelijk. Over die plaat ga ik het vandaag hebben.

SPOILER ALERT! De plaat is goed. Góed! Daar lusten de (honden) katten geen (brood) zalm van.

Door Jelmer van Lenteren

GENT, BELGIË. Woorden, herinneringen, bands. Liefde schiet me tekort. Uit Gent, België komen de fijne mannen van wat ik vanaf nu IAHTTC – hadden ze maar een kortere naam moeten kiezen – zal noemen. En bij Gent, België blijft het allang niet meer, afgaande op de plekken waar de band optrad. Sun Drunk Moon gaat naar alle waarschijnlijkheid ook de stads,- lands en – wild guess – continentgrenzen te buiten breken.

Opener ‘How To Walk Through The Fire’, zes minuten scherp, klinkt heel even primitief. Heel even maar, want al snel raak je aan de sound gewend en blijkt primitief helemaal het woord niet. Het is eerder oprecht. Do it yourself (but do it fucking good), zeg maar. Geen valse noot, geen gemiste kans. Een introductie die een postrockplaat verdient. Het noodzakelijk uitgestelde orgasme, dat uiteindelijk uiteraard meermaals komt. Een sample om je vingers bij op te eten. Zelfs een paar screamo-invloeden. Ja!

Dan volgt voor IAHTTC-kenners wat inmiddels bijna als een klassieker kan worden beschouwd: ‘Jessamine’. Wat valt daar nog over te zeggen? Dat het, ook in deze nieuwe versie, een fantastisch nummer is. Blijft. Wie hier geen kippenvel van krijgt, kent geen emoties.

'An Unexplainable Explosion Of Data'. Titels, mensen, titels. E-fucking-norm! Op 'Khaleesi' wordt nog gezongen ook! Dan volgt er niets dan geniaals. Tot en met tweeluik 'Take Nothing But Pictures…' / '… Leave Nothing But Footprints'. Ik ween, ik schaterlach, ik headbang en ik kronkel van genot.

Aan invloeden geen gebrek. Ik ga me niet eens branden aan proberen ze te noemen. Maar man. De samples, de drums, de melodieën, de opbouw, de grapjes, das glockenspiel, de ontlading, de muziek. De. Mu. Ziek!

Dat de mannen zo lang op zich hebben laten wachten, alle redenen daargelaten, heeft eigenlijk maar één fantastisch gevolg: de plaat is een beloning. Voor het wachten, voor de moeite, voor alles. Koop hem, download hem legaal en zorg dat je IHTTC live ziet, boekt, knuffelt, liefde geeft.

Bron: Muizendpoot - 24-09-2014

bekijk de originele recensie HIER

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

Nog een recensie (Rif Raf Magazine)!

Afbeelding

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

You can now pre-order the CD through iahttc@gmail.com:

Package 1:
'Sun Drunk Moon' CD
12 euro + shipping

Package 2:
'Sun Drunk Moon' CD + self titled EP
15 euro + shipping

Package 3:
'Sun Drunk Moon' CD + IAHTTC T-Shirt
20 euro + shipping

Package 4:
'Sun Drunk Moon' CD + self titled EP + IAHTTC T-shirt
23 euro + shipping

!!! All pre-orders include a free sticker and button and will be sent out 1 week before the official release on October 9th !!!

(Er werden slechts 550 exemplaren van deze cd gemaakt....)

georgtje
Super Pro

Bericht door georgtje »

Package 2 besteld en gevraagd om mee te brengen naar de platenbeurs. 8-)

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

onder het motto domme vragen bestaan niet:

zijn er plannen voor een vinylversie, of is dit te hoog gegrepen?

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

Dag Dirk,

De plannen voor een vinylversie waren er maar de kosten bleken te hoog om dit in eigen beheer te doen. Wat de toekomst eventueel brengt na de positieve reacties op de cd zijn natuurlijk niet te voorspellen. Dus, jammer genoeg voorlopig zéker geen vinylversie.

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

gewoon uit nieuwsgierigheid: hoeveel kost op vinyl persen eigenlijk?

Plaats reactie