Maak zelf je LP reinigingsvloeistof

Laat weten hoe jij het hebt opgelost....
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Maak zelf je LP reinigingsvloeistof

Bericht door Kilroy » 17 sep 2012, 16:44

Dit artikel heb ik gevonden op de website http://www.soundfountain.com

Meng 1 liter, vetvrije, industriële alcohol (verkrijgbaar in de professionele verfwinkel) en 2 liter gedestilleerd water in een plastic container. Goed schudden. Voeg er een aantal druppels Dreft afwasmiddel aan toe. Begin met vier druppels. Dan weer goed schudden. Als het mengsel na het schudden niet schuimt dan nog een paar druppels erbij doen. Weer schudden. En weer wat druppels. Totdat het mengsel slechts kortstondig schuimt. De schuimkraag moet snel verdwenen zijn. Of vraag in de fotowinkel naar een oppervlakteontspanner voor vloeistoffen.

Dit is de goedkoopste en tegelijkertijd een zeer effectieve schoonmaakvloeistof voor het wassen van lp's op een cleaning machine of in de bakjes van Disco Antistat (Neem er twee, één om te wassen en een tweede, gevuld met gedestilleerd water, voor het naspoelen). Je hoort het pure signaal uit de groef, zonder toevoeging van vet of ander smeermiddel zoals in een populair Nederlands middel wordt verwerkt.

Via deze website is het eveneens mogelijk uw platen te laten reinigen met de "professionele Keith Monks Record Cleaning Machine ". De vraagprijs voor het reinigen is 2 euro per LP, inclusief een nieuwe binnenhoes...

roefke
Super Pro

Re: Maak zelf je LP renigingsvloeistof

Bericht door roefke » 22 sep 2012, 06:47

ik gebruik 40% isopropyl alcohol en 60% gedistileerd water,en enkele druppels dreft, vergelijkbaar met uw beschrijving dus.
alleen uw truc om te zien of er genoeg dreft in is kende ik niet, dat ga ik volgende keer ook proberen.

Ruben77
Newbie

Re: Maak zelf je LP reinigingsvloeistof

Bericht door Ruben77 » 06 jun 2013, 16:05

Zou schoonmaken met een vochtig zeemvel ook werken? Zonder schade aan te brengen

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 06 jun 2013, 18:13

Dan reinig je enkel oppervlakkig. De plaat ziet er beter uit maar het vuil blijft in de groeven zitten.

Maar ik zou daar nu niet echt meteen van wakker liggen hoor... ik (en waarschijnlijk alle andere leden van het forum) hebben ook niet meteen een duurder apparaat aangeschaft om hun platen te reinigen!

Ruben77
Newbie

Bericht door Ruben77 » 06 jun 2013, 18:31

Zo'n fancy Okki Nokki doet het dan wel 100% zeker?

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 06 jun 2013, 19:12

Laat ons zeggen dat niets een echt vuile plaat voor 100% proper kan krijgen, maar dat een Okki Nokki dicht in de omgeving komt. De prijs van een Okki Nokki is natuurlijk ook niet mis..... maar ik zou hem niet meer kunnen missen.

Betabox
Newbie

Bericht door Betabox » 11 dec 2013, 18:02

Ik gebruik een dergelijk recept maar gebruik isopropil alcohol 1/3 op 2/3 demin water met een paar druppels oppervlakte ontspanner (die ik staan heb voor het gebruik bij ontwikkelen van pelicule = soort zeep maar schuimt niet). Daarna spoel ik nogmaals met demin water (heb dus 2 knosti's) alleen drogen de platen wel traag op deze manier en demin water of niet ik zie nog steeds een residu waar de druppels drogen. Dat had ik niet bij het gebruik van Tonar Vinyl cleaner of Disco Antistat (die drogen beiden erg snel en laten op het zicht geen residu achter). Maar goed ik heb een Okki Nokki besteld op je laatste beurs en misschien gaat het dan beter gaan.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 11 dec 2013, 18:25

Bij de okki-nokki gebruik ik enkel de bijgeleverde vloeistof (komt op 7,5 euro ongeveer voor een flesje, waarmee je 1 liter vloeistof aanmaakt). Ik heb nog niet gemerkt dat er sporen van de vloeistof achterblijven op de plaat...

Deliroin
Newbie

Bericht door Deliroin » 02 jul 2014, 09:26

Voor gebruik van een oppervlaktespanningsverlager, kunnen enkele druppels glansspoelmiddel voor vaatwasmachine worden gebruikt.
Volgens mij kan gedenaturaliseerd ethyl alcohol (verkrijgbaar als brandervloeistof bij Action) ook in plaats van de veel duurdere Isopropyl- of andere industriële alcohol worden gebruikt.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 02 jul 2014, 14:57

Deliroin schreef:Voor gebruik van een oppervlaktespanningsverlager, kunnen enkele druppels glansspoelmiddel voor vaatwasmachine worden gebruikt.
Volgens mij kan gedenaturaliseerd ethyl alcohol (verkrijgbaar als brandervloeistof bij Action) ook in plaats van de veel duurdere Isopropyl- of andere industriële alcohol worden gebruikt.
klopt als een bus! ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Reinigen van vinyl platen”