Maak zelf je LP reinigingsvloeistof

Laat weten hoe jij het hebt opgelost....
roefke
Super Pro

Re: Maak zelf je LP reinigingsvloeistof

Bericht door roefke » 02 jul 2014, 20:03

Kilroy schreef:
Deliroin schreef:Voor gebruik van een oppervlaktespanningsverlager, kunnen enkele druppels glansspoelmiddel voor vaatwasmachine worden gebruikt.
Volgens mij kan gedenaturaliseerd ethyl alcohol (verkrijgbaar als brandervloeistof bij Action) ook in plaats van de veel duurdere Isopropyl- of andere industriële alcohol worden gebruikt.
klopt als een bus! ;-)
gebruik je die glansspoelmiddel ipv die druppels dreft of voeg je die er dan extra aan toe? welk effect heeft dat dan?
blijft dit dan veilig voor de vinyl?

Deliroin
Newbie

Bericht door Deliroin » 03 jul 2014, 10:27

Momenteel gebruik is een van een kennis gekregen allesreiniger voor de horeca, die geen (zichtbare of hoorbare) sporen achterlaat en een microvezel doek voor de eerste (visuele) reiniging bij aanschaf. Grove vervuiling (kaarvet, spuug, tex of verf, feest of etensresten, etc.) beoordeel ik eerst via een stereo microscoop (ook krasjes e.a. beschadigingen) en bepaal dan de eerste mechanische reinigings- of reparatie aanpak. Skips worden door mij met een scheermesje opgeheven (blijft wel een tik). Echter fijne ruis, van vinyl slijtage of eerder nat afgespeelde platen blijft aanwezig: ik beschik ovet 2 Disco-Antistats, maar daar moet ik eerst nog eens een siliconenrubber afdichtingsrandje op de labelbeschermer aanbrengen ter voorkoming van beschadigingen door de scherpe randen en betere vloeistofafdichting. Verder ben ik bezig (nav. yutube filmpje) om met mijn Dyson een afzuigsysteem te bedenken voor snellere droging, maar zeker ook volledige afvoer van "vervuilde reinigingsvloeistof water". Uiteindelijk lijkt me de Disco-Antistat uitstekend geschikt voor de voor-reiniging van extra vuil vinyl en het "Okki Nokki - afzuigsysteem" voor direct daarna of minder vuile exemplaren.

Heeft iemand een idee hoe je tikken, krasjes e.d. minder hard kan maken, bijv. door er juist weer iets op aan te brengen, coating, siliconen, of iets anders?

Heeft iemand ooit uitgeprobeerd om met een naald handmatig teruguit over een kras te draaien om sporing weer goed te krijgen of een tik te verminderen?

Zie ook mijn aanpak van CD's polijsten onder "Reinigen van cd's" en mijn reparatie vraag onder "Andere vragen & info over vinyl platen"

PS. sorry voor de afwezigheid van mijn imagefoto.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 03 jul 2014, 17:18

Nog niet uitgetest, maar ik heb me ook al de vraag gesteld of dit mogelijk zou zijn... Het lijkt me wel een héél secuur werkje!

Heb je de okki-nokki al eens uitgetest? Op onze platenbeurs krijg je op de demo-stand van Okki-Nokki trouwens 10% korting bij aankoop van een toestel (het blijft natuurlijk een vrij dure aankoop).

BobLeFonque
Newbie

Bericht door BobLeFonque » 29 aug 2014, 17:22

Ik gebruik méthanol en een microvezel-doekje, in cirkelvormige bewegingen van binnen naar buiten.

Ciao,

J.

Deliroin
Newbie

Bericht door Deliroin » 01 sep 2014, 08:10

roefke schreef:
Kilroy schreef:
Deliroin schreef:Voor gebruik van een oppervlaktespanningsverlager, kunnen enkele druppels glansspoelmiddel voor vaatwasmachine worden gebruikt.
Volgens mij kan gedenaturaliseerd ethyl alcohol (verkrijgbaar als brandervloeistof bij Action) ook in plaats van de veel duurdere Isopropyl- of andere industriële alcohol worden gebruikt.
klopt als een bus! ;-)
gebruik je die glansspoelmiddel ipv die druppels dreft of voeg je die er dan extra aan toe? welk effect heeft dat dan?
blijft dit dan veilig voor de vinyl?
Hoi Roefke,

Glansspoelmiddel is een oppervlaktespanning verlagende stof en actief tegen o.a. kalkaanslag. Het glansspoelmiddel laat de reinigingsvloeistof beter afvloeien, waardoor druppelvorming wordt voorkomen en betere droog prestaties. Volgens Wikipedia bestaat glansspoelmiddel meestal uit:
citroenzuur - bindt het kalk uit het spoelwater,
ethanol - antischuimmiddel, versnelde verdamping van het water (al in grotere hoeveelheid toegevoegd, zie mij eerdere beschreven "recept"),
vetalcohol - oppervlaktespanningsverlager.
Het kan met zeep, wat ook een oppervlaktespanningsverlager is, worden gecombineerd.
Let op: we hebben te maken met uiterst geringe hoeveelheden vervuiling t.o.v. de hoeveelheid water, zodat het slechts gaat over enkele druppels (door eigen ervaring vast te stellen) toe te voegen chemicaliën zeep en glansspoelmiddel, zodat ook geen residu op je vinyl achterblijft.
Succes en groet,
Deliroin

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 01 sep 2014, 08:26

Als het mengsel na het schudden niet schuimt dan nog een paar druppels erbij doen. Weer schudden. En weer wat druppels. Totdat het mengsel slechts kortstondig schuimt. De schuimkraag moet snel verdwenen zijn.

Deliroin
Newbie

Bericht door Deliroin » 02 sep 2014, 11:43

Ik heb op Youtube een Amerikaan gezien en gehoord, die zweerde bij het gebruik van behoorlijk veel azijn in het (voor)spoelwater. Ik weet niet wat dit toevoegt of vervangt ten opzichte van het eerder besproken mengsel, maar misschien is het wel een idee om hiermee vóór de echte wasbeurt voor te wassen zodat je eigenlijke wasmiddel zo schoon mogelijk blijft. Wel altijd uitkijken voor effecten op de labels.
Ik ben opnieuw benieuwd naar reacties :?:

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 02 sep 2014, 14:02

Azijn zal de plaat ontvetten maar ik vermoed dat er toch wel enkele mogelijke bijwerkingen zijn...

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 02 sep 2014, 16:38

vooral in de neusgaten :lol:

musiceline
Newbie

Bericht door musiceline » 02 nov 2014, 22:27

Hoi! Als beginnend liefhebber gebruik ik ruitenreiniger, in combinatie met microvezeldoek, en wrijven in de richting van de groeven natuurlijk. 'Helder en streepvrij' staat er het label :mrgreen: 'Alle vuil, vlekken en zelfs grijze film op uw ramen worden in een handomdraai verwijderd'. Mijn indruk is dat het product dat ook met de platen doet. En het is op basis van alcohol, dus de platen zijn instantaan terug droog. Wat denken jullie van mijn methode?

Plaats reactie