Maak zelf je LP reinigingsvloeistof

Laat weten hoe jij het hebt opgelost....
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: Maak zelf je LP reinigingsvloeistof

Bericht door Kilroy »

Het klopt dat op deze wijze heel wat vuil van de plaat komt en dat de plaat er heel wat beter voorkomt na een dergelijke poetsbeurt. Het vuil in de groeven blijft op deze wijze echter wel zitten en het is juist dat vuil dat storende geluiden kan geven bij het beluisteren van vinyl.

Zeer goede tip, op voorwaarde dat het slechts gaat om oppervlakkig vuil, maar echt vuile platen (die je trouwens beter niet koopt tenzij het nu net om een collector gaat) ga je op deze wijze niet proper krijgen.

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

ruiten reiniger is inderdaad geen slechte vloeistof, maar buiten de vloeistof is er nog een tweede belangrijk aspect, namelijk de methode van reinigen.
Met jou methode blijft er inderdaad nog steeds een beetje vuil in de groeven, het is zelfs de vraag of je met een doek het vuil niet dieper in de groeven duwt.
Dus de kunst bij het reinigen is om het vuil uit de groeven te krijgen, hierbij kan je gebruik maken van een platenreinigingsmachine zoals de okki nokki, waarbij de vuile vloeistof weggezogen word. volgens velen de manier om platen te kuisen, uiteraard heeft dit een prijskaartje.
Maar er bestaat ook een goedkoper alternatief, nl de knosti disco anti-stat , de plaat word hierbij handmatig gereinigd in een vloeistof tussen 2 borstels, die het vuil uit de groeven halen. ik gebruik het systeem al jaren en ben er nog steeds tevreden over, op 2 nadelen na : de droogtijd, en het feit dat de labels ook een beetje nat worden. als vloeistof gebruik ik de mengeling zoals in dit topic beschreven nl : 30% isopropyl alcohol, 70 gedistileerd water en enkele druppels dreft.

Het toeval wilt dat er net een set te koop staat op tweedehands:

http://www.2dehands.be/cd-vinyl/vinyl/o ... 43901.html

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

Klopt Dirk, dit is inderdaad een goed alternatief!

monkeytennis
Super Pro

Bericht door monkeytennis »

Ik heb sinds kort ook zo'n Disco Antistat (bij Planète Disque gekocht) met bijgeleverde vloeistof. Werkt zeer goed (maar wel wat onhandig).
Er zit ook een trechter bij, om achteraf de vloeistof terug in de fles te gieten. Hoeveel keer kan ik die vloeistof hergebruiken vooraleer ze weg te gieten? Hoeveel platen kuisen jullie in één bad?
En in het trechtertje zit een filtertje. Is deze filter uitwasbaar en hergebruikbaar? Zo niet, met wat vervang je die?

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

de originele vloeistof die bijgeleverd word heb ik gebruikt tot dat het kleur mijn inziens te donker werd :lol:
Normaliter kan je die filtertjes apart bestellen. Maar ik doe het anders....

Om te beginnen maak ik mijn eigen mengsel zoals hierboven beschreven met 5 liter isopropyl kan je ongeveer 16L vloeistof maken, kostprijs nog geen 2,5 € per liter. Veel goedkoper dan de 15€/L voor het originele spul, wat betekend dat je het ook veel sneller kan weggooien , en zo doe ik het ook, als ik vind dat het mengsel te troebel word ---> weg ermee.

Voor het filteren van het mengsel gebruik ik niet langer het filterbakje, nee ik gebruik een koffiefilterhouder . Je kan dan papieren koffiefilters gebruiken, maar ook van die afwasbare koffiefilters .Deze laatste gebruik ik, ze lopen sneller door dan papieren filters, mischien filteren ze niet zo zuiver als de papieren filters, maar eigenlijk maakt dit niets uit vermits ik mijn eigen mengsel toch vrij snel ververs.

Afbeelding
Afbeelding

Btw : deze atributen vind je zeer gemakkelijk op de rommelmarkt, gemakelijker dan platen :lol:

monkeytennis
Super Pro

Ok, merci voor de tips.
Nadat je de plaat in mengsel gekuist hebt wordt ook aangeraden om het nog eens in gedistileerd water te kuisen ook. Maar doe je dat meteen nadat je de plaat uit het zeepmengsel haalt, of laat je de plaat eerst drogen en kuis je 'm daarna pas terug in gedistileerde water?

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

monkeytennis schreef:Ok, merci voor de tips.
Nadat je de plaat in mengsel gekuist hebt wordt ook aangeraden om het nog eens in gedistileerd water te kuisen ook. Maar doe je dat meteen nadat je de plaat uit het zeepmengsel haalt, of laat je de plaat eerst drogen en kuis je 'm daarna pas terug in gedistileerde water?
de personen die dat doen, gebruiken 2 setjes, 1 bakje met mengeling en 1 bakje met gedist.water, kunnen ze direct spoelen na wassen, eerst laten drogen en terug spoelen lijkt mij omslachtig. Ik spoel nooit met gedist water, en ben toch steeds tevreden over resultaat.

sLesage
Regular

Bericht door sLesage »

Net via PlaneteDiscque ook zo een ding gekocht. Voorlopig nog niet gebruikt, schrikt me een beetje af :-) Na vraag ik mij af of dat enkel voor LP's is of indien je daar ook Singles mee kan kuisen?

Ondertussen de laatste 200 LP's aan het inventariseren. Daarna ga ik aan het kuis gedeelte beginnen voor ik de Singles ga oppikken :-)

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

voor singels zit er een tussenstukje bij

monkeytennis
Super Pro

Heb dat gisteren eens geprobeerd, mijn eigen reinigingsvloeistof maken. Ik heb, zoals voorgesteld, 1/3e ethylalcohol (in Action gevonden onder benaming bio-ethanol, wat zoveel wil zeggen als aanstekervloeistof) en 2/3 gedistileerd water gebruikt met daarbij vier druppels dreft. Mengsel werkt perfect.

Iemand die in Gentse andere winkels dan Action weet waar ik zo'n ethylalcohol in minimum 1L flessen kan kopen? Of verkopen ze dat gewoon in elke supermarkt (nog nooit op gelet)?

Plaats reactie