Borstel kopen

Laat weten hoe jij het hebt opgelost....

Borstel kopen

Berichtdoor Dubbel D » 07 Jan 2014, 19:36

Hallo,

ik heb de laatste jaren een kleine collectie lp's aangelegd, maar eigenlijk nog nooit degelijk geïnvesteerd in onderhoud (omdat al mijn geld ging naar het uitbreiden van de verzameling natuurlijk :) ). Ik ben nu aan het kijken om de Knosti-Disco Antistat aan te schaffen (lees enkel positieve commentaren hierover) en een degelijke borstel.

Nu is mijn vraag of het de moeite is om te kiezen voor een koolstof & velours borstel (http://www.planetedisque.com/nl/onderho ... s-pro.html)? Deze kost namelijk een stuk meer dan de gewone koolstof borstel (http://www.planetedisque.com/nl/onderho ... ff-am.html).

Alvast bedankt
Dubbel D
Newbie

Re: Borstel kopen

Berichtdoor Kilroy » 07 Jan 2014, 19:46

Ikzelf heb hiermee geen ervaring, maar er zijn wel mensen op het forum die een Knosti hebben... Ikzelf gebruik een Okki-Nokki, die wel wat duurder is, maar ik ben daar héél tevreden over....
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor roefke » 07 Jan 2014, 20:22

Om af te kuisen vlak voor het spelen gebruik ik de gewone koolstofborstel, zorg wel dat je een antistatic model neemt.de borsteltje nemen het stof goed uit de voegen.
Bij aankoop van tweedehandsplaten gaan ze eerst in de disco anti stat, dit aparaat voldoet naar mijn mening, als de bijgeleverde mengeling op is kan je een eigen mengeling maken: 30% isopropyl alcohol en 70% gedistileerd water + enekel druppeltjes dreft.
ik heb al getwijfeld om een knosti aan te schaffen, maar telkens denk ik : "met dat geld kan ik veel platen kopen" ;)
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Berichtdoor Dubbel D » 07 Jan 2014, 20:54

roefke schreef:Om af te kuisen vlak voor het spelen gebruik ik de gewone koolstofborstel, zorg wel dat je een antistatic model neemt.de borsteltje nemen het stof goed uit de voegen.
Bij aankoop van tweedehandsplaten gaan ze eerst in de disco anti stat, dit aparaat voldoet naar mijn mening, als de bijgeleverde mengeling op is kan je een eigen mengeling maken: 30% isopropyl alcohol en 70% gedistileerd water + enekel druppeltjes dreft.
ik heb al getwijfeld om een knosti aan te schaffen, maar telkens denk ik : "met dat geld kan ik veel platen kopen" ;)

In combinatie met de anti stat is het maw overbodig de duurdere borstel aan te schaffen (goedkoper model is ook anti-statisch)?

Knosti gaat me dikke 40 euro kosten, vind ik goed meevallen (maar je had het wss op de Okki-nokki?:))

Daarnaast heb ik enkele maanden geleden een miskoop gedaan: Japanse versie van Ahmad Jamal waarvan de Amerikaanse persing stukken goedkoper is, zou deze dus willen doorverkopen. Ben er dan maar eens mee naar de vynilla gegaan, maar Bob vertelde mij dat de plaat beschimmeld is. Is daar nog wat aan te doen? Veronderstel dat ik wat straffer spul zal nodig hebben dan de disco anti stat?
Dubbel D
Newbie

Berichtdoor mot » 08 Jan 2014, 15:04

zelf heb ik ook zo'n koolstof borstel (van planete disques) en een veloursborstel.
de koolstofborstel (anti statisch) gebruik ik zelf het meest net voor ik de plaat beluister. (uiteraard nadat de vinyl eerst grondig is gereinigd met zo'n platenwasmachine want met zo'n borstel reinig je niet echt je plaat)
denk dat dat 40e een goeie investering is als je regelmatig platen (tweedehands of nieuwe) koopt en als je budget niet zo'n machine van 400+ euros aankan.
heb zelf een vpi (iets duurder dan okki nokki) en kan hem eigenlijk niet meer missen, maar het is en blijft een serieuze aankoop (financieel dan).
het goed bewaren van vinyl (kuisen, nieuwe binnenhoesjes bij tweedehands vinyl, af en toe een nieuwe naald) is eigenlijk zeer belangrijk om je vinyl zo 'kraakvrij' mogelijk te houden.
dat is ook iets wat ik te laat heb ontdekt....
beschimmelde platen heb ik ook al gehad en met een beetje opkuiswerk (katoenen doekje+product, samenstelling zie roefke) kan je al kleine wonderen doen (doekje volgens de groeven vd plaat bewegen). de schimmelplekken zul je wel altijd zien maar ik denk dat de geluidskwaliteit vd plaat niet erg veel wordt aangetast door die schimmel....
btw: over welke jamal plaat gaat het?
mot
Super Pro

Berichtdoor roefke » 08 Jan 2014, 18:04

ik had het inderdaad over okki nokki, sorry typefout met al die namen ;)

een beschimmelde plaat krijg je met de knosti disco antistat, ook proper, bij erg vuile of beschimmelde platen moet je niet te snel draaien maar even laten weken (bv 30 sec) terug kwart slag draaien enz..., eens in andere richting draaien en dan gaat die schimmel er wel af.
zeker bij schimmel de binnen hoes vervangen, de buitenhoes goed laten drogen en luchten. maar eenmaal de schimmelgeur in het karton zit is deze geur moeilijk te verwijderen.
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Berichtdoor Dubbel D » 09 Jan 2014, 00:16

Bedankt voor alle informatie!

Heb beslist het bij een gewone koolstofborstel te houden, maar wel nog een naaldborstel bij te bestellen.
Die topmachines zijn inderdaad financieel niet haalbaar als student, zou het geld ook liever aan platen spenderen in ieder geval

Ik heb ergens gelezen dat het best is om de gereinigde platen in nieuwe anti-statische hoezen te steken. Maakt dat echt zo'n verschil? Heb hier nog wel enkele standaardbinnenhoezen liggen die ik kan gebruiken voor de vuilste tweedehands lp's, maar k'heb niet veel zin (of budget) om voor heel m'n collectie nieuwe hoezen te voorzien.

@Mot: Ahmad Jamal At The Pershing (http://www.discogs.com/Ahmad-Jamal-Trio ... se/3549634), obi-strip intact
Dubbel D
Newbie

Berichtdoor roefke » 09 Jan 2014, 07:28

er zijn inderdaad mensen die alle binnenhoezen vervangen door nieuwe antistatishe.Maar niets moet hé

ik vervang mijn binnenhoezen alleen als de oude stuk of vuil zijn, als de binnenhoezen nog in goede staat zijn hou ik de plaat liefst zo origineel mogelijk. ideaal is inderdaad een antistatishe maar een gewone is ook goed, soms gebruik ik zelfs gerecupereerde afkomstig uit waardeloze platen die ik wegdoe.
Sommige binnenhoezen hebben tekst of foto's deze mag je niet wegdoen, is ze stuk : vervang ze dan door een andere maar steek de oude binnenhoes bij de plaat.
sommige platen hebben kartonnen binnenhoezen, hier steek ik meestal een plastiek hoesje bij in, omdat die kartonnen binnenhoezen fijne krasjes nalaten op de vinyl
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Berichtdoor Betabox » 11 Jan 2014, 13:05

Ik heb zo'n Static off van AM. Moet zeggen dat ik niet veel verschil merk. Een anti-statische mat op je draaitafel zal een betere aankoop zijn. Ik heb trouwens gemerkt dat dit koolstof borsteltje lichte oppervlakte krassen maakt (gelijk een paper scuff zoals dat heet). Niet hoorbaar maar onder de juiste lichtinval hoek wel zichtbaar.

Knosti is een goede oplossing hoewel de labels soms nat worden, dus niet te veel vloeistof in het bad gieten.
Eerst veeg ik de plaat af met een swiffer die het meeste stof opneemt (zo vervuilt je vloeistof minder snel).
Dan in het bad en drogen. Daarna in een nieuwe binnenhoes (blanco oude hoezen kan je weggooien, bedrukte uiteraard best houden :) )
Betabox
Newbie

Berichtdoor Dubbel D » 13 Jan 2014, 11:28

Anti-statische hoezen zijn dan deze uit doorzichtig plastic? Of kunnen de papieren versies ook anti-statisch zijn?

Bedrukte hoezen zou ik uiteraard niet wegdoen :)
Dubbel D
Newbie

Terug naar Reinigen van vinyl platen