Self-made machine voor het reinigen van vinyl-platen (4)

Laat weten hoe jij het hebt opgelost....

Self-made machine voor het reinigen van vinyl-platen (4)

Berichtdoor Kilroy » 23 Dec 2012, 18:06

Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Re: Self-made machine voor het reinigen van vinyl-platen (4)

Berichtdoor roefke » 24 Dec 2012, 08:28

voor een self made toestel isd at inderdaad knap gedaan.
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Berichtdoor Kilroy » 24 Dec 2012, 09:42

Ik ben zinnens het zelf eens te proberen.... als het lukt zal ik het resultaat hier laten zien...
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor Cis » 24 Dec 2012, 09:45

Zeker doen Killroy!
Cis
Super Pro

Berichtdoor mot » 27 Dec 2012, 15:44

ziet er wel ingewikkeld uit(veel toeters en bellen)
op youtube vind je wel nog 'simpeler' versies dan deze.

Ik heb zelf een VPI rcm gekocht (ben niet handig genoeg :))
Maar als je handig bent (goed in electronica enzo) dan is het best mogelijk om deze na te maken
Er zijn zelfs VPI wisselstukken te koop (zoals de motor enzo), als je deze koopt kun je er msschien er DIY machine maken (die merkelijk goedkoper is, dan de VPI zelve)

De VPI was msschien een dure aankoop maar ik kan hem niet meer missen
mot
Super Pro

Berichtdoor Kilroy » 28 Dec 2012, 17:37

Na enkele dagen knutselen is het toch gelukt...

Ik heb een oude draaitafel van technics (een direct drive) ontmanteld en alles wat er niet meer aan nodig was verwijderd en er een gewone "aan/uit" schakelaar op gezet.

Met een PVC buis met een diameter van 32 mm (ongeveer standaard voor het aansluiten van een stofzuiger) heb ik het aanzuig gedeelte gemaakt. Gewoon ca 15 cm van de buis afzagen, het ene eind afsluiten (daar bestaan doppen voor). In dit stuk heb ik met een 'dremel' een gleufje gefreesd over bijna de volledige lengte (de lengte van de groevenstrook van een LP).

Dit stukje buis heb ik aangesloten op een 'elleboog' met rubberdichting (omdat de 'afzuigarm draaibaar moet zijn). De rubberdichting sluit voldoende af zodat de stofzuiger geen kracht verliest, maar laat toe dat de afzuigarm nog kan weggedraaid worden.

De 'elleboog' werd met een buizenbeugel gemonteerd aan de zijkant van de platendraaier. Aan de andere zijde van de elleboog kan de stofzuiger gewoon worden aangesloten.

Voor het verdelen van de reinigingsvloeistof heb ik een (héééél) zachte borstel gevonden, die (uiteraard) geen beschadigingen aanbrengt aan de plaat.

Eens de vloeistof is aangebracht, gewoon de "arm" over de plaat draaien, de stofzuiger aanzetten... en na enkele minuten is de plaat gepoetst... euh.. proper dus...

De eerste test was niet zo goed gelukt omdat het vermogen van de stofzuiger te hoog was... de plaat werd tegen de 'afzuigarm' gezogen... Ik had nog een stofzuiger met minder zuigkracht, maar de afzuigarm iets hoger plaatsen (dat kan omdat koppelingen met rubber dichting werden gebruikt) gaf eveneens een goed resultaat....

Ik had geen echt vuile platen liggen... maar met een recent beduimeld exemplaar van Computer World van Krafwerk gaf het in ieder geval een goed resultaat.

Ik ben nu nog aan het denken om een soort borstel (ik heb een héél zachte soort radiatorborstel gevonden) te monteren zodat het verdelen van de reinigingsvloeistof ook 'automatisch' kan worden gedaan....

Jullie verwachten waarschijnlijk een foto? Daarvoor had ik nog géén tijd... maar ik neem ze zo snel mogelijk enkele....

Ik denk dat ik ongeveer 25 euro materiaal heb gekocht.... een oude platendraaier in de kringloopwinkel, op de rommelmarkt,... is ook niet echt duur (ik zag er gisteren één staan voor 15 euro...)... Misschien niet zo goed en mooi als de professionele machines... maar wel véél goedkoper.... Alleen nog afwachten wat het geeft met een echt vuile plaat....
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor Kilroy » 28 Dec 2012, 17:53

Zo ziet het er momenteel uit.. Rechts staat de "aan/uit" knop en aan het uiteinde van de 'afzuigbuis' heb ik een stukje vilt gekleefd...

Afbeelding

Detail van de afzuigarm.. meer is het eigenlijk niet....

Afbeelding

Afbeelding

Als ik hiermee positieve ervaringen heb probeer ik een iets professioneler uitziend toestel te maken...
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor roefke » 28 Dec 2012, 20:17

ziet er niet slecht uit, ik heb al spijt dat ik mijn oude dual pick-up al weggedaan heb.die draaide nog. maar zoals je zelf zegt op de rommelmarkt vind ik er wel een.
kunt ge dat met een gewone stofzuiger opzuigen? ivm water/vocht?
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Berichtdoor Kilroy » 29 Dec 2012, 07:40

Dat lijkt me geen probleem omdat de reinigingsvloeistof (alcohol en gedistilleerd water) eigenlijk verdampt en er toch geen grote hoeveelheden vloeistof gebruikt worden... IK zal het wel horen van mijn vrouw als de stofzuiger het niet meer doet ;-)
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor Gert » 29 Dec 2012, 19:54

Ziet er netjes uit !!! Maar met je vrouw ga je op een keertje ruzie krijgen over die stofzuiger vrees ik :lol:
Gebruikers-avatar
Gert
Super Pro

Volgende

Terug naar Reinigen van vinyl platen