Self-made machine voor het reinigen van vinyl-platen (4)

Laat weten hoe jij het hebt opgelost....

Re: Self-made machine voor het reinigen van vinyl-platen (4)

Berichtdoor mot » 30 Dec 2012, 15:02

praktisch dezelfde diymachine (die van kilroy dan) die ik ooit zelf ook heb gefabriceerd.
gemakkellijk zelf te maken maar of ie zijn job goed doet is maar een andere vraag.
enkele opmerkingen:
1 de plaat MOET je kunnen vastmaken (zie okki nokki,vpi,...) anders zal de vinyl altijd tegen de pvc buis gezogen worden met mogelijke beschadiging van de vinyl en er is dan geen rotatie vd vinyl zodat je niet meer kan reinigen
2 platendraaier '(zlfs naar beneden gepitcht bij 33tr) zal te snel roteren (vloeistof zal niet in vb 2 toeren volledig opgezogen kunnen worden, hoe meer toeren je draait en er is contact met de pvcbuis, hoe statischer de plaat wordt en dit trekt terug weer vuil aan)
3 de pvc buis moet zo dicht mogelijk bij de vinyl plaat komen. de buis dien je te bekleden met vb vilt (let op: dit verslijt zeker in contact met vocht dus deze dien je af en toe te vervangen) (is ook zo bij okkinokki enz)
4 de juist zuigmotor vinden is zeer belangrijk (daarom verwijs ik in mijn vorige post naar de wisselstukken van de vpi, zo kan je een 'juiste' motor kopen en de rest fabriceren mits enige kennis van hoe een stofzuiger werkt, want dat zijn die rcm's eigenlijk)
5 (indien pt 4 geen optie is)een gewone stofzuiger aansluiten op je diy is geen goed idee. het is beter, denk ik , om er een stofzuiger aan te sluiten die ook vocht opzuigt.alc+gedest water verdampt zeker niet helemaal, als ik zie hoeveel vocht er nog uit de vpi komt na het kuisen van een 10tal platen. ik denk niet dat vocht ok is voor een gewone stofzuiger.
6 concentreer je best op bovenstaande dingen alvorens extra's (automatisch verdelen van de vloeistof?) erop te monteren (btw bij planete disques hebben ze interessante borstels, heb er zelf een gekocht van okkinokki)
7 good luck :)
mot
Super Pro

Re: Self-made machine voor het reinigen van vinyl-platen (4)

Berichtdoor roefke » 30 Dec 2012, 15:36

ik was aan het volgende aan't denken: als we nu in plaats van de plaat droog te zuigen, ze eens zouden droog blazen met perslucht.
ik kwam op het idee toen ik onlangs mijn handen droogde in zo'n moderne persluchtdroger.
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Vorige

Terug naar Reinigen van vinyl platen