Wat heb ik zo allemaal nodig om LP's te reinigen

Laat weten hoe jij het hebt opgelost....
Plaats reactie
sLesage
Regular

Wat heb ik zo allemaal nodig om LP's te reinigen

Bericht door sLesage » 10 jan 2015, 12:07

Hello,

Ondertussen heb ik 500 LP's geïnventariseerd (denk dat ik er nog minstens evenveel te gaan heb). Vaak merk ik dat er LP's tussen zitten met quasi geen krassen, maar die LP's zijn ongelofelijk vuil. Dan heb ik het niet alleen over het stof in de groeven (kan ik er deels met een borsteltje uit halen), maar ook over vingerafdrukken en zo.

Aangezien de audio kwaliteit van de LP waarschijnlijk sterk afhankelijk hiervan is (en de waarde misschien ook), vroeg ik mij af wat ik zo allemaal in huis zou moeten halen om die te reinigen. Hebben jullie enige tips? Met een gewon Super Exstatic borsteltje kom ik er immers niet. Ik zie ook hier en daar een Platenreiniger vermeld worden. Is dat een interessante aankoop, of toch net iets te duur voor wat ik ermee wil aanvangen?

Alle tips zijn welkom hoor.

JRS
Super Pro

Re: Wat heb ik zo allemaal nodig om LP's te reinigen

Bericht door JRS » 10 jan 2015, 13:58

sinds enkele dagen heb ik de disco-antistat platenreiniger van Knosti in huis en ik moet zeggen: dat ding doet wonderen! Vanuit India heb ik bv. een heel aantal singles & lp's naar huis gestuurd, al kan je al wel raden hoe sommigen ervan er kunnen uitzien :) Na een flinke wasbeurt is was het resultaat zowel optisch als qua geluid een serieuze verbetering. Het systeem is quasi onveranderd sinds de jaren '70. Een aanrader!

Afbeelding

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 10 jan 2015, 16:30

De disco-antistat platenreiniger van Knosti is inderdaad een goed toestel om platen te reinigen. Ikzelf heb een Okki-Nokki platenwasser en ben daar héél tevreden over (lees: ik zou hem niet meer kunnen missen en indien hij defect zou gaan koop ik onmiddellijk een nieuwe).

Het prijsverschil tussen beide toestellen is niet min, maar indien je een okki-nokki zou willen aanschaffen... ik denk dat audio-balance opnieuw 10% korting zal geven op onze platenbeurs in oktober...

JRS
Super Pro

Bericht door JRS » 10 jan 2015, 16:42

valt zo'n Okki-Nokki eigenlijk mee qua geluid? Hoelang duurt het gemiddeld per plaat?

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 10 jan 2015, 16:48

Een Okki-Nokki (en alle andere vergelijkbare platenwassers) maakt inderdaad wat lawaai, zeker als de vacuumzuiger een het werk wordt gezet. Tja... dat moet je er wel bijnemen, maar voor die paar 10-tal seconden dat de vacuumzuiger aanstaat ga ik het niet laten ;-)

Ik heb nog geen timer gebruikt maar bij een 'normaal' vuile plaat denk ik dat op een minuut of 3 moet rekenen. Echt héél vuile platen hebben soms wel een extra wasbeurt nodig, maar dat zal bij de Knosti (en andere platenreingers) ook wel het geval zijn denk ik?

sLesage
Regular

Bericht door sLesage » 11 jan 2015, 14:12

En wat raden jullie mij aan om de hoezen te reinigen? Ik merk namelijk dat er nogal een reuk van sigarettenrook aan de hoezen hangt, en een aantal hoezen best wel vuil zijn. Ik vermoed dat een vochtige doek geen optie is, want dat kan het karton toch beschadigen?

En welke lijm gebruik ik best? Ik merk namelijk dat een aantal hoezen een naad hebben die los is gekomen. Ze zijn niet gescheurd, maar gewoon los gekomen en zouden eigenlijk perfect gelijmd kunnen worden. Enige suggestie m.b.t. lijn? Of is gewone pritt ook all goed genoeg? Of misschien met dubbelzijdige tape werken om niet te veel te smossen?

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 11 jan 2015, 15:57

ik gebruik pritt
hoezen reinigen hangt af van het soort karton, bij geplacifieerd karton durf ik wel eens een licht vochtige doek gebruiken, reuk van sigaretten ga je er niet uitkrijgen.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 11 jan 2015, 16:17

roefke schreef:ik gebruik pritt
Ik gebruik de witte vloeibare knutsellijm, maar wel opletten dat je de hoes niet volledig dicht kleeft...

TKuppens25
Super Pro
Contacteer:

Bericht door TKuppens25 » 30 jan 2015, 19:00

Kilroy schreef:
roefke schreef:ik gebruik pritt
Ik gebruik de witte vloeibare knutsellijm, maar wel opletten dat je de hoes niet volledig dicht kleeft...
Ik heb beiden al gebruikt, en pritt is het handigste, maar knutsellijm houdt het beste ;) Dus: indien handig: knutsellijm, indien onhandig, pritt! ;)

Plaats reactie

Terug naar “Reinigen van vinyl platen”