Terugdraaien van plaat helpt tegen tikken?

Laat weten hoe jij het hebt opgelost....

Terugdraaien van plaat helpt tegen tikken?

Berichtdoor Pieter3855 » 05 Jun 2015, 16:10

Dag, het is misschien een beetje gek maar ik doe af en toe het volgende:

Ik luister naar een plaat en ik hoor een forse tik, of hij slaat zelfs een beetje over.
Ik loop naar de platenspeler en druk op Backwards knop en speel de plaat terug tot waar ik de tik hoorde. Daarna weer gewoon vooruit en ik hoor niet meer de tik. (Werkt natuurlijk niet altijd, maar vaak wel.)

Ik heb eens op Google gezocht wat de eventuele invloed is van terug "spoelen" op de kwaliteit van de vinyl, maar niets gevonden.

Heeft iemand een idee of mening hierover?
Pieter3855
Newbie

Re: Terugdraaien van plaat helpt tegen tikken?

Berichtdoor Kilroy » 06 Jun 2015, 06:51

De eerste keer dat ik dit hoor... dit ga ik toch eens moeten uittesten!
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor Kauri » 16 Jun 2015, 16:35

niet de eerste keer dat ik daarvan hoor; in mijn jonge jaren op café werd dat nogal eens gedaan. Handmatig, dat wel (die backward-knop op een pick-up, daar had ik nog niet van gehoord)
Ik denk niet dat dat invloed heeft op het vinyl, maar waarschijnlijk wel op de naald.
Hebt ge de naald al gecontroleerd? niet alleen de naaldkop, maar ook de ophanging. Afhankelijk van de oorzaak van de tik (en waarschijnlijk ook de kwaliteit van de pick-up): een vuiltje in de groef (dat hangt dan aan de naald of wordt weggeduwd en dan krijgt ge de tik misschien op een andere plaats) of een deukje in de groef, wat een tegendruk op de naald geeft waardoor de naald kan scheef komen te staan. Dàt kan wel invloed hebben op het vinyl.
Dat brengt me op een ander gedacht: weet iemand of de groef van een plaat een richting heeft? of is die altijd loodrecht op de plaat?
Groetjes,
Kauri
Kauri
Newbie

Berichtdoor Robert48 » 26 Nov 2015, 08:37

Geweldig. Ik heb het nog niet geprobeerd maar ga dat spoedig doen. Robert Tijans
Robert48
Newbie

Berichtdoor sipke » 29 Nov 2015, 18:02

Wees heel voorzichtig platen achteruit te draaien. Met goedkope rommel (lees goedkoop element) kan het wel maar schrik niet als de naald afbreekt als je het met één uit de duurdere klasse doet.
sipke
Newbie

Berichtdoor dandlover » 23 Sep 2016, 14:19

ik denk ook dat het helpt , en dat van die duurdere naalden ?? ja je doet dat niet met een cel van 150en meer euros lol gebruik een goedkopen mm van ortofon bvb de concorde en niet de eleptische die gaat namelijk niet achteruit maar een sferische die dient namelijk om te scratchen !!en vervang ze om de paar maanden dit om beschadiging van je kostbare platen !!
dandlover
Newbie

Terug naar Reinigen van vinyl platen