Platen reinigen met brillenvloeistof

Laat weten hoe jij het hebt opgelost....

Platen reinigen met brillenvloeistof

Berichtdoor QDS1995 » 12 Jan 2016, 14:35

Is het een goed idee om platen te reinigen met een microfiberdoekje en brilenvloeistof waar je ook schermen etc met schoonmaakt?
QDS1995
Newbie

Re: Platen reinigen met brillenvloeistof

Berichtdoor Kilroy » 12 Jan 2016, 15:05

Ik zou dat niet zo meteen uittesten op mijn meest waardevolle platen.... maar er staat wel een goed recept hier op het forum. Ik zal het eens opzoeken en de link plaatsen...
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor Kilroy » 12 Jan 2016, 15:06

Dit is het:

Meng 1 liter, vetvrije, industriële alcohol (verkrijgbaar in de professionele verfwinkel) en 2 liter gedestilleerd water in een plastic container. Goed schudden. Voeg er een aantal druppels Dreft afwasmiddel aan toe. Begin met vier druppels. Dan weer goed schudden. Als het mengsel na het schudden niet schuimt dan nog een paar druppels erbij doen. Weer schudden. En weer wat druppels. Totdat het mengsel slechts kortstondig schuimt. De schuimkraag moet snel verdwenen zijn. Of vraag in de fotowinkel naar een oppervlakteontspanner voor vloeistoffen.
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor QDS1995 » 12 Jan 2016, 15:28

Kilroy schreef:Dit is het:

Meng 1 liter, vetvrije, industriële alcohol (verkrijgbaar in de professionele verfwinkel) en 2 liter gedestilleerd water in een plastic container. Goed schudden. Voeg er een aantal druppels Dreft afwasmiddel aan toe. Begin met vier druppels. Dan weer goed schudden. Als het mengsel na het schudden niet schuimt dan nog een paar druppels erbij doen. Weer schudden. En weer wat druppels. Totdat het mengsel slechts kortstondig schuimt. De schuimkraag moet snel verdwenen zijn. Of vraag in de fotowinkel naar een oppervlakteontspanner voor vloeistoffen.

En dan met een microfiberdoekje?
QDS1995
Newbie

Berichtdoor Kilroy » 12 Jan 2016, 15:50

In ieder geval een doekje nemen met een heel fijne structuur die geen krasjes kan maken op de plaat. Het enige nadeel van deze manier van reinigen is dat het vuil dat ev reeds in de groeven zit gewoon blijft zitten natuurlijk.

Als het enkel gaat om wat oppervlakkig 'vuil' is dit best ok!
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor QDS1995 » 12 Jan 2016, 15:52

Kilroy schreef:In ieder geval een doekje nemen met een heel fijne structuur die geen krasjes kan maken op de plaat. Het enige nadeel van deze manier van reinigen is dat het vuil dat ev reeds in de groeven zit gewoon blijft zitten natuurlijk.

Als het enkel gaat om wat oppervlakkig 'vuil' is dit best ok!

Wat raad je dan aan voor echt een goeie wasbeurt? De plaat zo goed mogelijk schoon maken?
QDS1995
Newbie

Berichtdoor Kilroy » 12 Jan 2016, 17:28

Als je echt grondig wil reinigen denk ik dat de "okki-nokki" een goede investering is. Er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan dit toestel.

Afbeelding

De "Knosti disco antistat" is een héél stuk goedkoper en zou het ook goed doen, maar daar heb ikzelf geen ervaring mee.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor QDS1995 » 12 Jan 2016, 17:46

Kilroy schreef:Als je echt grondig wil reinigen denk ik dat de "okki-nokki" een goede investering is. Er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan dit toestel.

Afbeelding

De "Knosti disco antistat" is een héél stuk goedkoper en zou het ook goed doen, maar daar heb ikzelf geen ervaring mee.

Afbeelding

Ik ga me de Knosti aanschaffen. Ik zal mijn ervaringen dan meedelen!
QDS1995
Newbie

Berichtdoor Kilroy » 12 Jan 2016, 17:59

Bedankt !!!
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor roefke » 12 Jan 2016, 18:40

ik gebruik al jaren de knosti, en ben er tevreden over, een goedkoper alternatief dan zo'n machine ( die weliswaar beter resultaat geeft)
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Volgende

Terug naar Reinigen van vinyl platen