Johnny Hallyday, god van de Franse rock: een portret

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld

Johnny Hallyday, god van de Franse rock: een portret

Berichtdoor Kilroy » 06 Dec 2017, 17:24

Johnny Hallyday, god van de Franse rock, “l’idole des jeunes” is niet meer.

De Franse Elvis is niet meer. Johnny Hallyday is in de nacht van 5 op 6 december, in de buurt van Parijs, overleden aan de gevolgen van longkanker. “Ik schrijf deze woorden zonder ze te geloven”, meldt zijn vrouw Laetitica. “Hij heeft ons vanavond verlaten zoals hij zijn hele leven heeft geleefd, met moed en waardigheid”.‘l’Idole des Jeunes’ is 74 geworden. Een portret.

Afbeelding

“Ik ben geboren op het podium”, vertelde hij eind vorige eeuw aan Paris Match. “Logischerwijs zou ik er graag sterven, terwijl ik de muziek speel en zing waar ik zo van hou. Laten we hopen dat de ‘zwarte zon’ van de Rock & Roll me zo laat mogelijk neerslaat.”

Met die ‘zwarte zon’ refereerde hij in 1995 naar de Franse poëet Gérard de Nerval. Hallyday was een rockster met alles erop en eraan (lees: drank, drugs, vrouwen, motoren...), maar daarom niet minder geletterd of verfijnd. Volgens President Macron “hebben we allemaal iets van Johnny in ons”.

Belgische bastaard

Het prille begin van Johnny heeft een poot in ons land. Jean-Phillipe (zijn echte naam) is de zoon van de Belg Léon Smet en de Française Huguette Clerc. Léon was toen getrouwd met een andere vrouw en dus kreeg de kleine Johnny enkel een Frans paspoort. In 2005 geeft hij te kennen zich te willen laten naturaliseren, maar niet om zijn roots te eren of vanwege vaderlandse liefde, wel vanwege onze nationale sport: belastingontwijking. Een jaar later krijgt hij een negatief advies. Uiteindelijk zal hij zich ‘officieel vestigen’ in het mondaine Zwitserse Gstaad, waar hij vijftien keer minder belastingen betaalt dan in ‘la douce France’.

Zijn vader was een dubieus figuur. Een landloper met een groot alcoholprobleem. Zo ging hij vaak eten en kleren halen bij de daklozenwerking van de Onze-Lieve-Vrouw van Goede Bijstand, een kerk op de Kolenmarkt in Brussel. De cadeaus die Johnny hem gaf, verkocht hij aan fans van zijn zoon als memorabilia. In 1989 komt Léon te overlijden en twaalf dagen later wordt hij in Schaarbeek begraven. Johnny, zijn toenmalig lief Adeline en vier bodyguards zijn de enige aanwezigen op zijn begrafenis.”Er was niemand, geen familie, geen vrienden, enkel ik. Toen heb ik hem kunnen vergeven”, vertelde Johnny achteraf over de dag dat hij zijn vader ten grave droeg. Vergeving voor wat? Voor zijn jonge jaren zonder vader. Pas nadat Johnny Hallyday op de lappen ging met een jonge Bob Dylan in Parijs, kwam zijn vader terug bovendrijven.

Franse Elvis

Zijn vader was geen voorbeeld, Hallydays echte held was Elvis Presley. De Amerikaanse zanger was voor zijn tijd zodanig obsceen dat de VRT hem enkel boven de riem in beeld bracht. Die pulserende pelvis kon de Vlaamse kijker (nog) niet aan. Een jonge Johnny neemt de Amerikaanse rockster tot zich en ontpopt zich tot de vleesgeworden Rock & Roll. Alle begin is moeizaam, het zijne extra. Zijn smaak en stijl verscheuren de ‘Parisiens’, zijn eerste grote passage op het ‘Festival international de rock au Palais des Sports’ zal een gewelddadige confrontatie worden tussen hordes Johnny-fans en tegenstanders.

Er wordt met drank gegooid en er wordt gevochten. Zelfs in de straten rond de zaal heeft de politie alle moeite van de wereld om de meute onder controle te houden. Het publiek gat los, stoeltjes worden losgerukt en vliegen door de lucht. Johnny doet doodleuk verder. Rock & Roll, toch?

Kostwinner

In 1960 tekent hij zijn eerste platencontract. Exit: Jean-Phillipe. Enter: Johnny Hallyday, het podiumbeest met twee -y’s. De legende zegt dat dat eigenlijk een tikfoutje was. De secretaresse had zijn naam fout genoteerd. Die datum markeerde het échte begin van de “bekendste rockster waar u nooit van gehoord hebt”. Buiten Franstalig taalgebied was hij eigenlijk amper bekend.

Gezien ons land deel uitmaakt van dat taalgebied was hij ook hier een zeer graag geziene artiest. Zijn passages in Brussel waren legendarisch. Zo stond hij meer dan vijftig keer op het podium van Vorst Nationaal. De feestjes na de show waren mogelijk nog legendarischer. “Hij huurde altijd een hele verdieping van het hotel”, vertelt de toenmalige manager van het luxehotel waar Johnny en zijn entourage steevast verbleven aan Het Nieuwsblad. “Na de show was er een wilde afterparty, de dag nadien moesten de kamermeisjes de kreeft van het plafond schrapen. We stelden geen vragen. Hij was overigens de ergste nog niet (lacht), maar ooit was het zo wild, dat de aanwezige vedettes me vroegen om discreet te kunnen vertrekken. Ze wouden daar niet gezien zijn, zo wild en beestachtig ging het er aan toe.”

“De dag nadien wou hij naar de cinema, ik begeleidde hem en zijn entourage door de lobby naar zijn wagen. Plots moest hij naar het toilet. Ik informeerde hem dat we geen wc’s in de lobby hadden, maar wel op de benedenverdieping. ‘En wat is dat dan?’, vroeg hij. ‘Dat is een telefoonhokje meneer Hallyday’, ik heb meteen een poetsvrouw gestuurd, het stonk nogal achteraf.”

Romances en verjongingskuur

Dankzij zijn succes en goeie looks wierpen de meisjes en vrouwen zich aan zijn voeten. Hij was 17 toen niemand minder dan Édith Piaff haar hand op zijn bil legde. Het grensoverschrijdende incident deed zich voor op een feestje bij Bruno Coquatrix, de directeur van de legendarische Parijse concertzaal Olympia. “Ik was heel timide, en ronduit geïntimideerd”, vertelde Hallyday over Piaf. “Ik ben toen naar het toilet gegaan en uit de raam geklommen om aan haar te ontkomen. Ik was op mijn gemak op het podium, maar daarnaast… Als ik ergens binnenkwam en zag dat ik herkend werd, stond ik aan de grond genageld, ik vergat zelfs hoe ik moest stappen. Met ouder te worden is dat gebeterd.”

Zijn eerste grote liefde vindt hij bij de Bulgaars-Franse zangeres Sylvie Vartan. Hét it-koppel avant la lettre. De boulevardpers en het publiek smulden. In 1966 krijgen ze een zoon, David Hallyday. Het duo zal samen verschillende liedjes maken in de jaren 60 en 70. Ze blijven samen tot in 1980. Zoon David zal pogen in de voetsporen van zijn vader te treden, maar dan voornamelijk in het Engels.

De jaren 80 zijn voor hem een hardere periode. Hallyday maakt stevigere rock en schuwt de polemiek niet. Qua controverses moet hij zijn meerdere erkennen in Serge Gainsbourg. Even goeie vrienden wel, want kort daarna speelt hij mee in de ronduit vreemde videoclip ‘Harley Davidson’ van ‘Gainsbare’. In de video zit Gainsbourg rokend niet op een Harley maar wél op een BMW-motor. Hallyday en een jonge, magere Gerard Depardieu bekijken hem vanuit alle hoeken en gaan de motor te lijf. Ook maakt hij enkel overstapjes naar het witte doek, met gemengde reacties.

Tegen dan is zijn huwelijk met Sylvie al even op de klippen gelopen. Een resem scharrels later trouwt hij op 1 december 1981 met Elisabeth Etienne, beter bekend als Babeth. Het huwelijk zal slechts twee maanden standhouden. In 1982-1983 vormt hij een koppel met actrice Nathalie Baye, waaruit een dochter, Laura Smet, voortkomt. In 1990 trouwt Johnny opnieuw, dit keer met Adeline Blondieu. Het koppel gaat uiteen in 1992, huwt opnieuw in 1994, en scheidt weer in 1995. Kort daarna ontmoet Johnny Hallyday Laetitia Boudou, aan wie hij in 1996 eeuwige trouw zweert. Ze is ruim 30 jaar jonger.

Het koppel zal twee meisjes adopteren, Jade en Joy. Financieel en officieel woont hij in Zwitserland. Zijn oude dag slijt hij in Los Angeles. Hij geniet er van de anonimiteit en rijdt er het liefst van al op zijn Harley Davidson, logeren doet hij in vunzige motels langs Route 66 en andere iconische snelwegen. Rock & Roll, toch?

Rechtse Rakker

Minder Rock & Roll en veelal conservatief waren zijn politieke overtuigingen. Mogelijk komen die rechtse sympathieën vanwege zijn moeilijke relatie met de Franse fiscus. In 1974 spreekt hij zich uit voor de rechtse kandidaat Valéry Giscard d’Estaing. In 1988 zal hij op een congres van Jacques Chirac zingen en in 2007 schaart hij zich achter Nicolas Sarkozy. Toeval of niet: dat is voor hem het begin van het einde.

In 2009 flirt hij voor het eerst met de dood, zijn concert op de Franse Nationale Feestdag is er te veel aan. Tegen december dat jaar ligt hij in een coma, door een zware infectie die hij opliep nadat hij geopereerd was aan darmkanker. “Ik ben nog niet dood”, klinkt het zodra hij uit de coma ontwaakt, maar intussen is de god van Franse Rock gestorven. Meer dan 1000 nummers, een totaal van 80 miljoen verkochte platen en talloze stilistische wedergeboortes later, rouwen de Fransen om de dood van een icoon, het overlijden van hun ‘Idole des Jeunes’.

Afbeelding

Het Nieuwsblad 06-12-2017
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Terug naar Nederlandstalige Nieuwsberichten