Ledebergenaar en bluesrot Little Jimmy (74) brengt album ‘Blues Rebel’ uit.

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Ledebergenaar en bluesrot Little Jimmy (74) brengt album ‘Blues Rebel’ uit.

Bericht door Kilroy » 17 mei 2019, 13:14

"Vroeger sloeg ik op het podium alles kapot. Tot ik de factuur kreeg".

Afbeelding

Welke Belg kan zeggen dat hij nog in het voorprogramma speelde van The Rolling Stones, The Kinks, Led Zeppelin en The Who? Marc Claeys, bekend als Little Jimmy, zwom als kleine vis al vaak in de grote bluesvijver. Producer Tiny Legs Tim overtuigde hem om opnieuw de studio in te duiken. ‘Blues Rebel’ is een plaat die schuurt. Een interview met Little Jimmy, een gitarist met 50 jaar blues-ervaring.

In de jaren 50 groeit Little Jimmy op in de bakkerij van zijn vader in Ledeberg. Hij is van kindsbeen af bezig met muziek. In het Sint-Gregoriusinstituut (nvdr. nu BenedictusPoort) zingt hij in het koor en hij speelt trompet in de fanfare van Ledeberg. “Ik was grote fan van Louis Armstrong, maar ook van bluesgitarist Bo Didley", zegt Little Jimmy. "Later kocht ik me als eerste van al mijn vrienden een elektrische gitaar en ik was vertrokken."

1966 is voor Little Jimmy een boerenjaar. Hij verzorgt het voorprogramma van The Stones en met Little Jimmy and the Sharks brengt hij zijn eerste plaat uit. Later deelt hij ook het podium met heel wat andere legendarische groepen zoals The Kinks, Led Zepellin... En toch is ‘Little Jimmy’ geen klinkende naam die iedere Belg kent. “MIjn carrière is niet constant", zegt hij. "Toen het wat minder ging met mijn muziek werd ik behanger. Later begon ik een restaurant."

“In de jaren 90 was ik al een tijdje gestopt met optreden en muziek maken. Na een tijdje miste ik het teveel en werd ik er wat ambetant van. De mensen rond mij waren het wat beu dat ik altijd maar liep te zagen. Dus trad ik toen op als ‘Don Croissant’. Ik zat toen veel in Spanje, vandaar Don. En ja, de croissant, dat is door de bakkerij. Mijn vader beweerde altijd dat hij de beste croissants maakte van heel Ledeberg. Maar dat was eigenlijk niet zo”, lacht Jimmy. Na een tiental jaren stopt Jimmy alweer met spelen.

“Muzikaal is het blijkbaar altijd op en af bij mij. Maar nu ben ik weer druk bezig. Door wroeging heb de draad weer opgenomen. Ik miste vooral het optreden en daarom heb ik nu ‘Blues Rebel’ opgenomen. Zo werkt het nu eenmaal, je hebt veel meer optredens als je een plaat maakt.”

“En wat vond je van mijn nieuwe plaat?” vraagt Little Jimmy. "Heb je je niet te veel gestoord?” Ik zeg hem eerlijk dat ik dacht aan de opnames van mijn eerste bandje toen ik 14 jaar was. Jimmy begrijpt direct wat ik bedoel. In het jargon heet dit Lo-fi opnames. Blues Rebel is geen opgekuiste plaat, maar een ruw geheel dat op zijn minst authentiek is.

“Muzikaal ben ik een ruwe brok. Ik kan niet werken volgens het boekje. Ik ben echt een blues rebel. Al moet ik toegeven dat ik geprobeerd heb om de plaat wat proper te houden,” aldus Jimmy. Hij liegt niet. De plaat klink ruw, onversneden, niet voorverpakt. “Ik was een punker avant la lettre. Toen ik begon, hield ik ervan om alles kapot te kloppen. Maar toen kreeg ik de factuur van alle dingen die ik had kapotgemaakt. Toen ben ik maar gestopt,” lacht Jimmy.

De grain in zijn stem is als schuurpapier met korrel 40. Een gevolg van veel roken en drinken? “Roken doe ik al lang niet meer. Ik heb periodes meegemaakt dat zeven dagen op zeven optrad en dat heeft zo zijn gevolgen voor mijn stem. En drinken? Laat ons zeggen dat ik met plat water uit de voeten geraak voor een gezellige avond.

Naast de uitgeklede bluesnummers staan er twee ‘georkestreerde’ songs op de plaat. Met die blazers erbij wanen we ons tijdens Everything Looks Spic’n Span en Fred Mambo in Bourbonstreet in New Orleans. Little Jimmy covert Baby please don't go een classic op zijn Arno’s: intens traag. Little Jimmy leerde het nummer kennen in de versie Big Joe Williams. Wij kennen het dan weer in de versie van John Lee Hooker of The Rolling Stones.

Als we nog even vragen waar hij de inspiratie haalt voor zijn songs denkt hij niet lang na. “Het komt als het komt. Toen ik bijvoorbeeld midden de jaren 70 in Chicago was, zag ik daar in een hotelletje een floor mopper bezig. Hier in België kenden we dat nog niet, we kuisten toen nog allemaal met een dweil. Dat spannende relaas heb ik verwerkt in het nummer ‘Wabash Avenue’."

Little Jimmy speelt op 20 mei om 20.30 u. in café Missy Sippy, het huidige epicentrum van de blues.

Het Nieuwsblad 16-05-2019

Plaats reactie

Terug naar “Nederlandstalige Nieuwsberichten”