Geen houdbaarheidsdatum op dEUS: waarom 16.000 fans straks naar de Ancienne Belgique trekken

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld
Gebruikersavatar
Kilroy
Site Admin
Berichten: 14318
Lid geworden op: 15 sep 2012, 18:26
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Geen houdbaarheidsdatum op dEUS: waarom 16.000 fans straks naar de Ancienne Belgique trekken

Bericht door Kilroy » 21 mei 2019, 05:53

Het iconische album "The ideal crash" van dEUS bestaat 20 jaar, dat viert de band met een jubileumstournee én een geremasterde versie van het album. Vanavond spelen ze "The ideal crash" voor het eerst integraal in de Ancienne Belgique in Brussel. Dat doen ze in totaal 8(!) keer de komende week, goed voor 16.000 verkochte tickets. Een blik op het succes van de Belgische rockgroep rond frontman Tom Barman.

Afbeelding

België wordt vanaf 1991 gezegend met een nieuwe, beloftevolle band: in hartje Antwerpen wordt dEUS dat jaar officieel opgericht. Tom Barman is zanger en gitarist, Klaas Janzoons violist-toetsenist, en de rest van de bezetting zal doorheen de jaren wisselen. Het zorgt ervoor dat de groep een hobbelig parcours kent, maar volgens muziekjournalist Sasha Van Der Speeten doet dat geen afbreuk aan hun succes: "dEUS is gedurende zijn levensloop voortdurend verveld. De kern bleef intact, de onderdelen werden vervangen. Eigenlijk is de band een cyborg (versmelting tussen mens en machine, red.)."

Moeizaam begin (mét bandana)

"dEUS maakte een wat troosteloze indruk, ondanks hun moed en lef", zo klinkt het in 1992 redelijk negatief bij de jury van Humo's Rock Rally. De deelname aan de muziekwedstrijd 27 jaar geleden betekent nochtans een belangrijk ijkpunt voor de groep.

Op dat podium bekoren ze voor het eerst een groot publiek, en zal hun naam blijven hangen. Ook bij Kurt Overbergh, artistiek directeur van de Ancienne Belgique, waar dEUS vanavond opnieuw het podium zal bestijgen: "Ik herinner me levendig de eerste keer dat ik hen aan het werk heb gezien. Hun passage in Humo’s Rock Rally was innemend. Tom Barman droeg toen zelfs nog een bandana. Een bandana!"



Grenzen oversteken (met een debuutplaat)

Het eerste album "Worst case scenario" brengen ze uit in 1994 en is meteen een mijlpaal voor zowel de band als voor de Belgische muziek. Kurt Overbergh legt uit waarom: "Dat album was een muzikale uppercut op het moment dat het Belgische muzieklandschap al jaren in coma lag."

Ook buiten ons land krijgt dEUS vaste voet aan de grond. Singer-songwriter Jonas Winterland bewerkte ooit een van de nummers van dEUS en verklaart dat vroege succes: "Ze waren geen flauw afkooksel van een Britse of Amerikaanse band. Ik denk dat heel veel mensen zich trots voelden toen er uit het niets een Belgische band opdook die echt àlles had wat een rockband moet hebben."

Triomferen (met een ideale plaat)

Na de debuutplaat "Worst case scenario" volgt een resem albums, die de veelzijdigheid van de Belgische groep laat zien. Hun derde album "The ideal crash", dat onder meer de monsterhit "Instant street" bevat, krijgt in 1999 een iconische status. Zo beaamt muziekjournalist Sasha Van Der Speeten: "De release van "The ideal crash" was het moment waarop Tom Barman in mijn ogen een Songwriter met hoofletter S werd."

Dat net deze plaat de hoeksteen vormt van hun concertreeks in de AB, is dus niet onbegrijpelijk. 20 jaar na de geboorte van hun wonderkind zal dEUS de plaat integraal brengen tijdens een reeks concerten én wordt er een geremasterde versie van het album uitgebracht.

De kans is groot dat dEUS de plaat in de originele volgorde zal brengen tijdens de concerten, en dat is volgens Jonas Winterland een goed plan: "Alle songs afzonderlijk zijn al erg goed, maar in die volgorde krijgen ze een bepaalde gloed en ondertoon. Daarom is het ook het perfecte album."

Records breken (met 8 concerten)

Met een marathon van 8 (uitverkochte) concerten wordt dEUS officieel recordhouder in de Ancienne Belgique. Ook de snelheid waarmee de tickets de deur uitvlogen is het vermelden waard: in minder dan 24 uur tijd bemachtigden de eerste 10.000 fans een plaatsje in de zaal.

Naast dEUS-liefhebbers die er vanaf de beginjaren bij waren, zullen ook jongere generaties die zaal vullen, zegt singer-songwriter Jonas Winterland: "Er zullen zeker ook jonge mensen zijn. Dat is een mooi neveneffect van Spotify-tijden: luisteraars switchen tussen verschillende muziekgenres".

De dEUS-concerten kaderen binnen de ◄◄ REWIND-reeks van de Ancienne Belgique. De reeks focust op Belgische albums die in het collectieve geheugen staan gegrift.

Inspireren (met bladgoud)

Elke concertavond in de AB zal starten met een andere band. Zo verzorgen SONS, Sylvie Kreusch, Tristan, Newmoon, Vito, Jaguar Jaguar, Crayon Sun en Arabnormal het voorprogramma. Naast het bieden van een podium, wakkert dEUS ook de ambitie aan bij jonge bands, zo vertelt Thibault Vander Donckt, manager van de bands Vito en Jaguar Jaguar (die in het voorprogramma van dEUS spelen tijdens de AB-concerten): "Door bands als dEUS fixeren jonge muzikanten zich niet enkel op België. Daar mogen we ze dankbaar voor zijn."

"De rock-'n-roll die ze overbrengen is broodnodig bij de jeugd", legt Robin Borghgraef, zanger en gitarist van SONS, uit wanneer we hem vragen naar de voorbeeldfunctie van dEUS. "Ze zijn open-minded, en juichen dat bij jonge muzikanten ook toe." Ook de groep Newmoon beaamt dat: "De invloed van dEUS op de huidige generatie rockbands is niet te onderschatten."

Kurt Overbergh, die de deuren van de Ancienne Belgique vanaf vanavond met plezier acht keer zal openzwaaien voor dEUS, vat het bondig samen: "In elk repetitielokaal van een rockband zou een poster van dEUS moeten hangen met daaronder in bladgoud geschreven: "Eigenzinnigheid loont"."

VRT.be 20-05-2019

Plaats reactie

Terug naar “Nederlandstalige Nieuwsberichten”