Nordmann – In Velvet (Unday Records)

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kilroy
Site Admin
Berichten: 19141
Lid geworden op: 15 sep 2012, 18:26
Locatie: Asper, België
Contacteer:

Nordmann – In Velvet (Unday Records)

Bericht door Kilroy »

Nordmann, de band die zichzelf noemde naar een IKEA kast, bestaat ondertussen ruim acht jaar. In die tijd brachten ze twee ep’s en twee albums uit en nu is er album nummer drie In Velvet. In Velvet moet – nou ja, “moet” – het album worden dat Nordmann naar nieuwe muzikale oorden brengt. Of ze daar in slagen lees je hieronder.

Afbeelding

Laten we beginnen met de feiten. Mattias De Craene, Elias Devoldere, Dries Geusens en Edmund Lauret kregen bij de opnames van het nieuwe album gezelschap van toetsenist en vijfde man Thijs Troch. Die toevoeging had best een grote impact op het geluid van de band. Ook het feit dat de momenteel omnipresente Jasper Maekelberg (die ook het eerste, naamloze, album producete) de productie voor zijn rekening nam heeft zeker een rol gespeeld. Dé belangrijkste factor voor “de grote verandering” is evenwel het uitgangspunt van het album. Waar vorige Nordmann-albums vertrokken vanuit het idee dat ze ook live moesten gespeeld kunnen worden, was dit deze keer niet langer het geval. Natuurlijk wil de band de nummers live kunnen brengen, maar ze lieten zich niet op voorhand beperken door mogelijke obstakels die ze daarbij zouden tegenkomen.

Hoe klinkt dat nu allemaal? De fenomenale opener Cryptonym laat de argeloze en nietsvermoedende luisteraar nog even in de waan dat In Velvet business as usual wordt. Stevige jazzy rock met een dreunende, van een gezonde portie distortion voorziene basklank met daar bovenop de gillende saxofoon van De Craene.

Vanaf Cascades voel je evenwel dat er verandering op til is. De bas klinkt zuiverder en de saxofoon romiger. De gitaar van Edmund Lauret blijft nog wat op de achtergrond en de synths geven het geheel iets van een melancholische sci-fi soundtrack.

Die filmische kwaliteit is iets dat er altijd al inzat bij Nordmann en op dit album misschien nog meer naar voren komt dan voorheen. Luister maar naar Submarine, Blue Rose Case of het geweldige Boats/Marseille dat ons deed denken aan Franse jaren 70 cinema. Boeiend ook hoe De Craenes saxofoon minder als solo-instrument fungeert en vaker als basis dient voor een brede soundscape. In Jade hoor je mooi wat we daarmee bedoelen. Let in dat nummer ook op de discrete percussie die bij ons associaties met The Man With The Red Face van Laurent Garnier oproept.

In Star-Fluff en Partie-Deux komt er stilaan meer plaats in de mix voor het wat onderschatte gitaarspel van Edmund Lauret. Ook nieuwkomer Thijs Troch mag in April op het voorplan komen staan. Afsluiter Maine Cocoon tenslotte spint zich, als een Maine Coon kat, een weg naar het einde van de plaat met het prachtige ingehouden gitaarspel van Lauret dat wordt gedrapeerd op een bedje van golvende saxofoongeluiden.

Klinkt Nordmann nu echt zo anders dan voorheen? Ja en neen. De typische Nordmann sound is er nog steeds maar het album klinkt wat meer afgerond en geproducet dan we van de heren gewend zijn. De toevoeging van een vijfde man gaf de band meer mogelijkheden om de saxofoon niet langer centraal te stellen als solo-instrument en dat zorgt voor meer diversiteit en variatie. Wat de plaat inboet aan feestgedruis heeft ze gewonnen aan diepte. Nordmann 2.0 klinkt vertrouwd en toch anders.





Luminous Dash 17-09-2020

Gebruikersavatar
Kilroy
Site Admin
Berichten: 19141
Lid geworden op: 15 sep 2012, 18:26
Locatie: Asper, België
Contacteer:

Re: Nordmann – In Velvet (Unday Records)

Bericht door Kilroy »

In Velvet, de derde van het Gentse Nordmann, betekent een mooie geluidsverandering die de band klaarstoomt voor de toekomst. Hun onstuimige naar rock duwende alternative jazz verschuift op hun derde album met fijne electronic elementen naar een overweldigende nieuwe sound.

Afbeelding

Na hun tweede plaat The Boiling Ground werd het kwartet Nordmannen van het eerste uur, Mattias De Craene (sax), Edmund Lauret (gitaar), Dries Geusens (bas) en Elias Devoldere (drums) uitvergroot met de al net zo geweldige Thijs Troch (toetsen) tot een volmaakte Nordmann set-up.

Natuurlijk waren er al die projecten waar de mannen na de tour die volgde op hun tweede album allemaal nog aan meewerkten. En die allemaal ook een erg sterke indruk maakten. MDCIII met De Craene, The Milk Factory met Lauret en Troch, Hypochristmutreefuzz met Troch en Devoldere , Molten Penguin met Geussens, Kosmo Sound met Lauret en natuurlijk ook John Ghost waar Devoldere dan ook weer in drumt. Om er maar een paar te noemen.

De dikke sound die de band op hun debuut Alarm! (2015) en The Boiling Ground (2017) al liet horen maakte veel indruk. Een band die immer vol voor het muzikale avontuur gaat heeft immer onze grote interesse en ook live optimaal weet te overtuigen al helemaal. Nordmann had dat allemaal al.

Met In Velvet volgroeien ze als vijftal groots. Alles wat de mannen hebben opgenomen klinkt nog rijker, aanstekelijker en raker. Mede mogelijk gemaakt door topproducer Jasper Maekelberg (die de eerste Nordmann, nog onervaren, al oppakte maar over de jaren met producties voor Balthazar, Warhola, Faces on TV nu een vermaarde status heeft) maar vooral omdat de mannen van Nordmann zowel als muzikanten als componisten sterk zijn doorgegroeid.

Vanaf de robuuste albumopener Cryptonym en Cascade(S), de eerste geweldige track die van het album de wereld werd ingeslingerd, ontvouwt zich een ambitieus en verrukkelijk avontuurlijk album. Luister toch eens naar zo’n toptrack als het warmbloedige, melodieuze, Submarine, met een fijne hoofdrol voor De Craene, en het overweldigend goede en superknap broeierig opgebouwde Blue Rose Case. Gelijk onvergetelijke Nordmann tracks.

En nadat ze in kamerbreed opgetrokken sferen Jade hebben laten klinken voorzien ze ons met Boats/Marseille van één van de meest brute tracks die je dit jaar gaat horen. Pulserend, dan weer opzwepend in beats, meesterlijk in bas, gitaar, sax en optimale sfeer. Tjonge, wat een track is dat zeg! Nordmann vol op de progressie en adembenemend interessant.

Star-Fluff is al net zo mooi en ijzersterk. Over een heerlijk vloeiende tegelijk stuwende baspartij klinken gitaar, sax en electronics als een weldaad. Het lekker dwars duwende Partie Deux pakt daarna, met fascinerend sterk gitaarwerk, al net zo meesterlijk op.

Met het sfeerrijke, met kamerbrede gitaren en warmbloedige sax opgebouwde April start een epische reis die de track naar het einde toe naar een fascinerende climax doet hellen. Zo stuw je dus een track de eindigheid in. Met het atmosferische, met prachtige filmische soundscapes opgetrokken, Maine Cocoon sluit het album prachtig af.

In Velvet is een overheerlijke traktatie van een kleurrijke band. Wat een geweldige keus om de sound iets elektronischer te maken. Het verrijkt de bandsound gigantisch. Avontuur heeft natuurlijk altijd de voorkeur, en je ziet dat het lef daarvoor ook hier weer geweldig uitpakt. In Velvet is een meesterlijk album.

Het album In Velvet van Nordmann is uitgebracht door Unday Records op 18 september 2020.

Written In Music 18-09-2020

Gebruikersavatar
Kilroy
Site Admin
Berichten: 19141
Lid geworden op: 15 sep 2012, 18:26
Locatie: Asper, België
Contacteer:

Re: Nordmann – In Velvet (Unday Records)

Bericht door Kilroy »

Nordmann lost vandaag langverwachte derde album "In velvet".

Afbeelding

Op hun derde plaat ‘In Velvet’ vindt Nordmann zichzelf opnieuw uit, hun herkenbare sound krijgt een ferme twist. Ze verruilen dit keer de rock invloeden voor synths, elektronische texturen en beats. De nieuwe muziek is meer bedachtzaam, maar blijft aangedreven door intuïtie en samenspel.

Sinds de release van hun tweede album verkenden de leden van Nordmann, alle vier in de voorhoede van de bruisende Belgische jazz scene, hun respectievelijke solo- of zijprojecten. Het bracht hen nieuwe inzichten en verse inspiratie, die ze meebrachten naar het hoofdkwartier om aan de nieuwe Nordmann te werken. Het viertal besloot dit keer om zichzelf niet aan banden te leggen en de mogelijkheden van de studio ten volle te benutten. Ze spraken af om zich pas later te bekommeren over hoe ze de nieuwe muziek zouden vertalen naar het podium, best een ommekeer voor een band die tot dan toe altijd de live performance als vertrekpunt had beschouwd. Deze nieuwe benadering maakte ruimte voor een nieuwe focus op song en melodie, en liet de band toe om zonder beperking te experimenteren. Onverenigbare invloeden als Radiohead en Connan Mockasin werden omarmd, en elke noot moest zijn plaats verdienen in de nieuwe songs.

Bassist Dries Geusens and gitarist Edmund Lauret besloten hun sound zo puur mogelijk te houden, en maakten zo plaats voor saxophonist Mattias De Craene om vrij te experimenteren met texturen en effecten. Drummer Elias Devoldere verlaat het pad van conventionele patronen en liet zich inspireren door de veelzijdigheid van vintage drumcomputers. De band voegt nu sequencers en synths aan haar live setup toe om deze zinderende nieuwe ideeën ook tot leven te brengen.

Het resultaat is een gelaagde studioplaat, weelderig en intuïtief. ‘In Velvet’ is geen conceptalbum, experiment en melancholie zijn de enige rode draad. Het is wel een coherent album van een band op zoek naar volledigheid. Tijdens hun zoektocht stootten ze op tegenstellingen, maar ze besloten deze dynamiek te koesteren in plaats van te zoeken naar compromissen. Donkere passages worden afgemaakt met streepjes licht, rustpunten met krachtige, meeslepende momenten. Op die manier is ‘In Velvet’ de synthese geworden van de persoonlijkheden van de vier muzikanten op dit moment in hun evolutie.

Producer Jasper Maekelberg (Faces On TV, Bazart, Hypochristmutreefuzz, Warhola, Balthazar...), die als onervaren producer ook al Nordmanns debuut onder handen nam, zorgde ervoor dat deze grote muzikale puzzel in elkaar viel. Om het nieuwe album live te kunnen spelen, zocht en vond de groep ook versterking; Thijs Troch zal Nordmann vervoegen als toetsenist en gitarist. De band tekende recent ook bij Unday Records, het label van onder meer Trixie Whitley, Millionaire, The Bony King of Nowhere en Mauro Pawlowski.

Een tiental jaar geleden ontstond Nordmann na een succesvolle jamsessie die mocht blijven duren van de vier muzikanten. Hun combinatie van de vrijheid van impro-jazz met de branie van rock ‘n roll leverde hen in 2014 meteen een tweede plaats op Humo’s Rock Rally op. De energie van hun optredens wisten ze daarna succesvol te vatten op debuut ‘Alarm’ (2015), de band bevestigde met opvolger ‘The Boiling Ground’ (2017). Ze stelden de plaat voor op een tour van meer dan 50 shows in heel Europa en verzilverden de status van Nordmann als must-see live band. Ze mochten afsluiten op Gent Jazz en Jazz Middelheim, gaven op Pukkelpop 2017 volgens De Standaard het tweede beste concert van het festival en maakten niet één maar twee keer hun opwachting op Eurosonic 2018. Anno 2020 staat de band klaar voor een nieuw hoofdstuk.

LINE-UP:

Mattias De Craene - saxophones, loops, synths (MDCIII, MATTIASDECRAENE, Dijf Sanders…)
Edmund Lauret - guitar (The Milk Factory, Kosmo Sound)
Thijs Troch - synths, guitar (The Milk Factory, Hypochristmutreefuzz…)
Dries Geusens - bass, synth (Molten Penguin, Rapidman)
Elias Devoldere - drums (Hypochristmutreefuzz, John Ghost, Kabas, H A S T,…)

Frontview Magazine 21-09-2020

Gebruikersavatar
Kilroy
Site Admin
Berichten: 19141
Lid geworden op: 15 sep 2012, 18:26
Locatie: Asper, België
Contacteer:

Re: Nordmann – In Velvet (Unday Records)

Bericht door Kilroy »

De Belgische jazzrockband Nordmann heeft in zijn achtjarig bestaan een flinke live-reputatie opgebouwd. De energieke muziek kwam zowel in kleine clubs als op grote podia (op jazz- én rockfestivals) goed tot haar recht. De mannen brachten tot dusver twee albums uit: ‘Alarm’ (2015) en ‘The Boiling Ground’ (2017). Hun derde, ‘In Velvet’ verschijnt nu op het hippe Unday-label en markeert een overgang naar een meer elektronisch geluid. Met Thijs Troch werd een vijfde bandlid aangetrokken om – zo laat de groep weten – de nieuwe muziek ook live goed te kunnen vertolken.

Openingsnummer ‘Cryptonym’ heeft nog het ouderwetse rockgeluid met een beukend ritme en scheurende gitaar. Daarna horen we Nordmann nieuwe stijl: stevige beats waarboven trage, ijle patronen worden geweven. De contrasten die dit oplevert, geven de muziek extra zeggingskracht, een procedé dat we ook kennen van andere jazzelektronica-bands als Portico Quartet, Mammal Hands of de landgenoten van Glass Museum. Bij Nordmann zijn, behalve de saxofoon, de twee gitaristen bepalend voor het eigen geluid.

De muziek is reflectief van aard met een licht melancholieke inslag. Soms wordt naar een climax toegewerkt, maar het gaat vooral om de sfeer. Zacht geblazen saxofoonmelodieën, lichtvoetige, licht galmende gitaarpartijen en heel veel elektronica zorgen voor een warm luisterbad. Bijzonder fraai is het ingehouden ‘Jade’ waarop het geluid mysterieus knispert, zoemt en fluistert en de bijna statische afsluiter ‘Maine Cocoon’. Het is jammer dat de mooie klankbeelden op sommige nummers overstemd worden door de harde, dwingende ritmes, die nogal voor in het geluid zijn gemixt.

Op een gegeven moment wordt de muziek wat voorspelbaar, als je opnieuw een stuwende beat, een wijdse saxofoonmelodie en een ingehouden gitaarpartij hoort. Je snakt naar wat scherpe kantjes, naar expressief solowerk. Dat ligt soms ook aan de productie, waarin alle klanken met elkaar zijn versmolten: als de saxofoon in ‘April’ eindelijk scheurt, gaat de partij geheel op in de elektronische achtergrond. De algemene indruk die overblijft is er een van een aangename en smaakvolle plaat om lekker op te loungen. Waarschijnlijk zal de band straks live meer weten te boeien.



Nordmann – In Velvet
bezetting: Mattias De Craene saxofoon, loops, synthesizers; Edmund Lauret gitaar; Dries Geusens basgitaar, synthesizers; Elias Devoldere drums; Thijs Troch synthesizers, gitaar
uitgebracht: 18 september 2020
label: Unday Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 42’30
website: nordmannmusic.com - undayrecords.be
door: Mathijs van den Berg

Jazz & Zo 29-09-2020

Plaats reactie