Schlammpeitziger - Ein Weltleck in der Echokammer (Bureau B)

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld
Gebruikersavatar
Kilroy
Site Admin
Berichten: 20336
Lid geworden op: 15 sep 2012, 18:26
Locatie: Asper, België
Contacteer:

Schlammpeitziger - Ein Weltleck in der Echokammer (Bureau B)

Bericht door Kilroy »

Jo Zimmermann is gezegend met een beroemde achternaam, maar heeft verder geen connecties met werelds beroemdste songwriter Bob Dylan. Deze Duitse elektronisch georiënteerde muzikant timmert al tien albums lang aan de weg onder zijn pseudoniem Schlammpeitziger. Ein Weltleck In Der Echokammer is na Damenbartblick auf Pregnant Hill zijn tweede album op het in Hamburg gevestigde Bureau B label.

Afbeelding

In dezelfde periode dat het abstracte zweverige Krautrock zich eind jaren zestig vanuit het koude Europa zich ontplooide om vervolgens een baanbrekende rol te spelen in de daardoor beïnvloedde kille synthpop, kwam er vanuit Jamaica een strijdbare tegenreactie met de door zon overgoten veelal politieke gerichte reggae stroming. Twee ver van elkaar verwijderende werelden die een fusie aangaan met de funkende afrobeat, en grote invloed uitoefenen op de Amerikaanse tak van de postpunkbeweging. Een basis die Jo Zimmermann inspireerde om die nieuwe invalshoeken te gebruiken op een herboren Schlammpeitziger in het luchtige, bijna exotische Ein Weltleck in der Echokammer.

Schlammpeitziger herdefinieert zichzelf met een rijkelijk palet gevuld met verfrissende zomerse jaren tachtig kleuren, waarbij hij zijn Krautrock achtergrond zeker niet verloochend. De reggae expert Bettina Lattak speelt hierin een grote rol. Ze hoort in zijn eerdere werk al die onbewuste dub invloeden terug, en motiveert Schlammpeitziger om deze verder uit te werken. Ondanks dat het een eenmansproject betreft is ook de rol van zijn partner Ulrike Göken zeer bepalend in het geheel. Deze videokunstenaar drukt zijn stempel op de artistieke effectieve clips en is verantwoordelijk voor de visualisatie bij live registraties. Op dit nieuwe werk van Schlammpeitziger, wil hij de luisteraar triggeren door zelf een beeldvorming op te roepen bij zijn breed georiënteerde zomerse schetsen.

Ein Weltleck In Der Echokammer is stukken gedurfder en spannender dan zijn voorganger Damenbartblick auf Pregnant Hill. De blikkerige speelgoed Casio keyboards en afstompende disco zijn grotendeels vervangen door exotische ritmische dub en relaxte reggae. Voorgeprogrammeerde robotstemmen zijn naar de achtergrond verdwenen, waarbij Jo Zimmermann zich al vanaf de eerste zangregels van het verrassende sterke Weltleck veel meer op de Neue Deutsche Welle richt. Door het beperkte vocale bereik van de elektroman kiest hij voor een veilige voorzichtige praatzang methode, die hem duidelijk het beste ligt.

De nadruk ligt niet alleen veel meer op de percussie. Wohlwegewerk introduceert een zachte macho funkgitaar, die vervolgens zijn opgeëiste plek niet meer afstaat en gedurende de plaat er een mooie gelikte sound aan toevoegt. Hierdoor staat het artistieke statische belang niet meer frontaal op de voorgrond en wordt de gecreëerde ruimte ingevuld door warme organische levendigheid. Nog steeds zweeft het allemaal op een vliegend tapijt aan geëvolueerde elektro avant-garde klanken rond waaraan de nodige Oosterse psychedelica is toegevoegd.

Soms vliegt hij nog wel wat uit de bocht. Bij het wel heel vrolijke overenthousiaste carnavaleske Hüftgoldpolka en het flauwe inspiratieloze Rappelvolle Leere werkt het allemaal net niet. Het is allemaal net te kermis kitscherig en kinderlijk. Gelukkig revancheert hij zichzelf vervolgens op het doorleefde Every Dayhey, waarbij hij vocaal onder de huid van een oudere rastafari aanhanger kruipt en het met stemsamplers opgepimpte ultra light jazzy Wurfhalm Wiggo. De gelaagdheid komt dus niet de hele tijd tot zijn recht, daarvoor is het een tikkeltje te speels. maar het siert de vijftiger ook dat hij gebruik maakt van een heerlijk gevoel van onvolwassen jeugdigheid.



Het album Ein Weltleck in der Echokammer van Schlammpeitziger is uitgebracht door Bureau B op 4 september 2020.

Written In Music 30-11-2020

Plaats reactie