Waarom 600 jaar oude liedjes plots een hype zijn op TikTok: sociaal medium veroverd door ‘dronken zeelui’

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld
Gebruikersavatar
Kilroy
Site Admin
Berichten: 20884
Lid geworden op: 15 sep 2012, 18:26
Locatie: Asper, België
Contacteer:

Waarom 600 jaar oude liedjes plots een hype zijn op TikTok: sociaal medium veroverd door ‘dronken zeelui’

Bericht door Kilroy »

Woelige baren, woeste baarden, dronken zeelui, ... Het populaire TikTok wordt dezer dagen overspoeld door filmpjes waarin mensen oude zeemansliederen zingen. De ‘Sea Shanties’ heersen, zoals ze ook 600 jaar geleden al deden. Meer dan 50.000 oorwurmen werden er al op het platform gezet. Gebruld. Gemompeld. Maar vaak ook gewoon prachtig gezongen.

Afbeelding

What will we do with a drunken sailor? Daar weten miljoenen TikTokkers ondertussen het antwoord op. Zelfs de rijkste man op aarde, Elon Musk kon niet voorbij gaan aan de trend en tweette over de ‘Sea Shanties’, zoals de liederen genoemd worden. De oude zeemansliederen doen de ronde op TikTok. Het was een 26-jarige postbode uit Schotland die het allemaal in gang zette, en al weken de ‘Sea Shanties’ zingt.

Nathan Evans, postbode van beroep maar zanger op sociale media, lanceerde eind vorig jaar The Wellerman. Een oud verhaal gezongen met zijn smakelijke Schotse accent, dat sloeg kennelijk aan bij de gebruikers en zijn account ontplofte. Het akoestische nummer ging viraal, werd miljoenen keren bekeken en gedeeld. Heel wat TikTokkers voegden er hun eigen stem of instrument aan toe en ook die versies werden massaal gedeeld en gekopieerd. Meer dan 50.000 nummers staan er ondertussen al op de playlist van ‘Shantytok’.

‘Sea Shanties’ zijn er al meer dan 600 jaar. Het zou een manier geweest zijn voor scheepslieden om verhalen te vertellen en tegelijk ritmisch en synchroon taken uit te voeren. Zo werden er voor roeien andere liederen gebruikt als voor het bijstellen van de zeilen of het dek te schrobben. De liedjes zelf gaan over van alles, van het gebrek aan alcohol en vrouwen aan boord tot de gevaren van de zee. De solo-zanger, de Shantyman, zette het nummer in gang en voor het refrein zongen de andere zeelieden samen. Elk lied heeft een eigen verhaal en dat is aangeslagen bij het jonge publiek. “Er is een verhaal, er is een beat en het zijn eigenlijk simpele nummers. Dat verklaart het succes, denk ik”, aldus Evans.

Nog een reden voor het succes: Shanty-zangers hoeven geen goede zangers te zijn, dat waren de zeebonken tenslotte ook niet.

Evans zelf is dankbaar voor het succes. “Zonder TikTok zou ik me heel erg vervelen en claustrofobisch voelen”, zegt hij tegen The New York Times. “Dankzij de app is er een groepsgevoel en kan je samenwerken en vrienden maken.” En daar blijft het niet bij. De postbode wordt op zijn dagelijkse ronde nu al herkend. “Ik was op een pakjesronde toen een vrouw vroeg of ze mij al eens gezien had. Ik antwoordde haar: Waarschijnlijk niet. En toen vroeg ze of ik op TikTok zat”, vertelde hij aan BBC. Evans zegt dat hij het leven van postbode graag achter zich wil laten, als hij een muziekcarrière zou kunnen uitbouwen. “Fulltime als muzikant aan de slag gaan zou echt een droom zijn.”

Het Nieuwsblad 15-01-2021

Plaats reactie