Waarom Jacques Brel weigerde om David Bowie te ontmoeten

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld
Plaats reactie
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Waarom Jacques Brel weigerde om David Bowie te ontmoeten

Bericht door Kilroy »

Waarom Jacques Brel weigerde om ‘homo’ David Bowie te ontmoeten.
Afbeelding
David Bowie die een cover van een van je nummers opneemt. Voor 99 procent van de muzikanten zou het een droom zijn, maar niet zo voor onze landgenoot Jacques Brel. De Brusselaar weigerde zelfs om de Brit te ontmoeten.

Toen de musical Jacques Brel is alive and well and living in Paris in 1968 - na bijzonder succesvolle voorstellingen in New York - ook in Londen gebracht werd door een twintigtal artiesten, bevond een op dat moment nog onbekende David Bowie zich op een van de eerste rijen.

De Britse zanger was onder de indruk van onze landgenoot. Toen hij wat later Amsterdam van Scott Walker hoorde, werd hij ook fan van die zanger. Wat opzoekwerk bracht hem bij Brel, die het origineel van het nummer schreef en zong.
Bowie toont zijn bewondering voor Brel ook vaak tijdens zijn optredens, door een eigen versie van La Mort te brengen. Vooral in de documentairefilm Ziggy Stardust and the Spiders from Mars is My Death te horen.

In 1973 vraagt Bowie om Brel te ontmoeten in Parijs. Helaas blijkt Brel niet onder de indruk. De biseksualiteit van de Britse zanger, daar heeft hij het zo niet voor. “Hoe kan zo’n homo denken dat ik hem zou willen zien?”, zou Brel toen gezegd hebben, aldus zijn biograaf Jérôme Soligny.

Het Nieuwsblad 14-01-2016

monkeytennis
Super Pro

Re: Waarom Jacques Brel weigerde om David Bowie te ontmoeten

Bericht door monkeytennis »

Vreemd verhaal. Is hier ergens meer duiding omtrent te vinden?

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: Waarom Jacques Brel weigerde om David Bowie te ontmoeten

Bericht door Kilroy »

monkeytennis schreef:Vreemd verhaal. Is hier ergens meer duiding omtrent te vinden?
Inderdaad een vreemde historie, wat ook de reden was waarom ik dit stukje over Bowie (er was zowat geen ander nieuws deze week) wél heb geplaatst (en vele andere niet). Meer informatie heb ik hierover niet...

Plaats reactie