'Blue Chips 7000' van Action Bronson ****

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld

'Blue Chips 7000' van Action Bronson ****

Berichtdoor Kilroy » 10 Sep 2017, 16:43

'Blue Chips 7000' van Action Bronson: Kokerellen met coco.

Afbeelding

De eerste helft van 2017 serveerde fantastische hiphopplaten van Kendrick Lamar, Vince Staples en JonWayne. Wat biedt het najaar? Action Bronson, om te beginnen, die met Blue Chips 7000 een superbe voorzet geeft.

Misschien kent u de uit Queens afkomstige rapper Action Bronson van zijn radiohitje 'Baby Blue’, een meezinger uit 2015 waarin hij en Chance The Rapper klaagden over een versmachtende liefdesrelatie, surfend over een puike beat van Mark Ronson. Of misschien bent u fan van Bronsons knettergekke televisieprogramma’s op Vice, zoals het hilarische kookprogramma Fuck, That’s Delicious! Een rapper én een gourmand? Reken maar. Bronson ziet er hoe dan ook uit alsof hij niet op een calorietje meer of minder kijkt.

Vorig jaar kreeg hij de politiek correcte goegemeente over zich heen dankzij zijn weinig fijngevoelige nummer 'Consensual Rape’, waardoor een tweetal geplande concerten aan Amerikaanse universiteiten werden afgelast, onder druk van verontwaardigde studentengroepen. Bronson excuseerde zich in een open brief waarin hij duidelijk maakte dat zijn songs fictie zijn en dat hij het kwaad dat zijn liedjes aankaarten net veroordeelt. Voor de goede verstaander: Bronson neemt geen blad voor de mond, is gul met recht van de straat geplukte beeldspraak en schuwt zelden de controverse. Ah, en hij kuiert veelal knetterstoned door zijn songs.

Basketbalfilm

Op Blue Chips 7000, nog maar zijn tweede officiële studioplaat, profileert hij zich bovenal als een knotsgekke entertainer. Nu ja, eentje die niet vies is van achterbuurtklap en stedelijke sleaze, zoals de beste standup-comedian, zeg maar. De albumtitel haalde Bronson bij een kleffe basketbalfilm uit '94 met Nick Nolte die er een coach speelt die tot het uiterste gaat om de beste spelers in zijn team te krijgen. "Ik voel me als één van die spelers”, vertelde Bronson aan de website Complex, "alsof Nolte mijn ouders een dikke zak geld moest aanbieden om mij in zijn team te krijgen”.

Bronsons rapstijl leunt aan bij die van Wu-Tang Clan-icoon Ghostface Killah (de twee hadden vorig jaar nog een vette beef met elkaar): schreeuwerig, pocherig, uitdagend, met een stream of consciousness die soms surrealistisch aandoet. Zelf duidt Bronson klassieke ninetiesrappers als Nas, Mobb Deep en Kool G Rap aan als grote voorbeelden. Niet zo eigenaardig want ook op Blue Chips 7000 eert hij expliciet de doordachte, fantasierijke straatstijl die in de jaren negentig welig tierde. Ook de producties (van Goed Volk zoals The Alchemist) doen old skool aan: opgepompte seventiesfunk en amusante soulsamples, recht van het stoffige vinyl geplukt.

Cartoonfiguur

Die sexy, prikkelende grooves maken Bronsons dolle geraaskal verteerbaar. "The full moon make me loco / like I sniffed a whole baseline of coco”, kakelt hij over de karikaturale blaxploitationgroove van 'The Choreographer’. "Man, I took the speedboat for a joy ride / at one point I was flyin’ baby, no lie”. Het is vast dolfijn om Action Bronson te zijn. Soms lig je in een deuk met zijn vondsten ("I'm always eatin' dinner / still got the body of a swimmer and I don’t like winter no more”), soms trek je een wenkbrauw op bij zijn absurde onnozelheden ("Reminisce on better days in a hammock, reading Hemingway / Trying to get a better brain, then it rained / I must’ve been a junkie in my past life”).

Verderop namedropt hij The Simpsons en Wayne’s World, leunt hij achterover, sluit de ogen en neemt nog een teugje van een dampende blunt. "I been high since I was this big, motherfucker”. Karikaturaal? Yep. Maar da’s de troef van Bronson. "Ik ben een cartoonfiguur”, zei hij daarover. "Daarom draag ik ook altijd dezelfde kleren”. Dat verraderlijke pulp-universum kleurt hoe dan ook een steengoede hiphopplaat die hopelijk de toon zet voor het najaar. (Atlantic)

De Morgen 10-09-2017
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Terug naar Nederlandstalige Nieuwsberichten