Bonzai-classics herwerkt door artiesten van vandaag: “Kunst!

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld

Bonzai-classics herwerkt door artiesten van vandaag: “Kunst!

Berichtdoor Kilroy » 18 Sep 2017, 13:21

Omdat het legendarische Belgische platenlabel Bonzai Records 25 jaar bestaat en er volgende maand ook een documentaire over het label verschijnt, vroeg Red Bull Elektropedia aan zeven Belgische muzikanten, onder wie Charlotte de Witte, STUFF. en Lefto, om een eigenzinnige rework van een Bonzai-klassieker te maken. “We hebben er maar één woord voor”, vertellen Bonzai-bazen Christian ‘Fly’ Pieters en Marnik Braeckevelt. “Kunst!”

Afbeelding

Bonzai heeft zich de laatste twintig jaar door heel wat ups and downs geworsteld, maar in 2017 stónden ze er weer. Intussen is Bonzai al lang niet meer alleen een klassiek platenlabel, maar ook een event promotor en een belangrijke speler op de digitale markt. Afgelopen zomer hadden ze een eigen podium op Tomorrowland, tickets voor hun verjaardagsfeest op 18 november in de Antwerpse Waagnatie vliegen de deur uit, en volgende maand gaat in Gent een documentaire in première over de geschiedenis van het label. Producent is Red Bull Elektropedia, dat gelijk ook aan een paar jonge Belgische artiesten carte blanche gaf om een gepast eerbetoon te brengen aan één van grootste Belgische labels uit de muziekgeschiedenis.

Christian Pieters (beter bekend onder zijn dj-naam Fly) begon in 1992 met Bonzai Records, en hij had er toen nooit van durven dromen dat enkele van de meest gehypete Belgische bands 25 jaar later nóg fan zouden zijn van het vroege werk. “Ze hebben allemaal ook prachtig werk geleverd”, vertelt Fly. “Wat STUFF. heeft gedaan is superfantastisch cool.”

Bekijk hier het filmfragment 'Stuff. - Bonzaiworks

Ook partner Marnik, die in 1995 bij Bonzai begon, vindt de remake van STUFF. geslaagd. En dat is niet zo vanzelfsprekend, want de jazzband laat geen spaander heel van de originele tracks. Als hij eerlijk is, had Marnik in het begin ook wel zijn twijfels bij het project. “Ik vond dat allemaal heel moeilijk om te plaatsen, en toen ik die track van STUFF. kreeg, moest ik eerst een paar keer luisteren om het te kunnen vatten. Maar toen ik het die gasten met mijn eigen ogen zag spelen, begreep ik het meteen! En we zijn natuurlijk bijzonder gecharmeerd dat artiesten, die helemaal niet in ons muzikaal firmament zitten, die nummers onder handen wilden nemen. Ze zijn ook écht fan van de muziek: bleek dat ze allemaal vinyl hebben van Bonzai, en dat sommige zelfs al naar onze feestjes zijn geweest. Lefto heeft vroeger nog staan dansen in de Extreme, waar Fly regelmatig draaide. Ik kon dat eerst niet geloven.”

Naast het nummer van STUFF, dat ze beide maar niet beu raken, krijgt ook ‘The First Rebirth’ van Charlotte de Witte bijval. “Dat zit recht in onze winkel, hé”, zegt Fly. “Die rework past het best bij wat we zelf uitbrengen, net als die van Sue Avenue.” ‘The First Rebirth’ is sowieso ook één van hun favoriete tracks, en Charlotte de Witte heeft hem op een subtiele manier herwerkt.

beluister hier een fragment

“Toen het origineel uitkwam werkte ik nog niet met Fly”, vertelt Marnik. ”Maar we kenden elkaar al wel. Ik herinner het me nog heel goed: hij stormde mijn kantoor binnen en zei ‘Ik moet je iets nieuws laten horen’. Alle deuren gingen dicht, maar iedereen op de werkvloer kon door de glazen wanden zien en horen wat er gebeurde. Ik zie het nog zo voor me: die tape ging erin, en plots stond iedereen met zijn handen en gezicht tegen die ruiten. ‘What the fuck is dees’, dachten we allemaal. Totàle waanzin. We wisten het toen al: dit wordt huge. En die plaat is inderdaad de grote doorbraak geweest van Bonzai.”

Wat Hiele met ‘The Last Rebirth’ deed, is een heel ander paar mouwen. Het is de meest buitenissige remake van de zeven. De Antwerpse elektronicaprins maakte van de snoeiharde track van Jones & Stephenson een prachtig intiem ambientwerkje. “Ik heb daar maar één woord voor”, aldus Marnik. “Kunst! Als ik dat hoor, dan denk ik aan Jan Hoet. Voor mij mag die rework in het SMAK. Van die IDM (intelligent dance music, lg) denk ik vaak: ‘Wat doen die mannen toch allemaal?’ Maar daarin schuilt net het briljante, zeker? Je moet het maar durven.”

Maar hoe geslaagd beide mannen de remakes ook vinden, thuis zullen ze niet snel naar iets anders luisteren dan progressive house. “Dat zit in onze genen”, vertelt Fly. “En ik vind muziek vandaag ook niet meer hetzelfde als vroeger. Het feit dat al die jongeren teruggrijpen naar oude muziek, is voor mij een teken aan de wand: er mankeert iets tegenwoordig. Muziek in de jaren 90 was puur, sterk en rauw. Er zat een sparkle in die nu ontbreekt.” Tja, oude bomen verplant je niet.

Beluister alle reworks (van Asa Moto, B, Charlotte de Witte, Hiele, Lefto, STUFF. en Sue Avenue) via redbullelektropedia.be.

De Morgen 18-09-2017
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Terug naar Nederlandstalige Nieuwsberichten