sferishe naald vs elliptische

Leden helpen leden bij vragen over de aankoop van nieuw audiomateriaal.
Plaats reactie
roefke
Super Pro

sferishe naald vs elliptische

Bericht door roefke » 31 jan 2020, 23:20

ik heb vandaag een nieuwe naald ontvangen voor mijn thorens td160, ditmaal eens een elliptishe besteld, wat blijkt die geeft bij sommige nummers een krakend geluid.
Met mijn vorige naald , een sferishe speelde ik steeds op 2.5gr , de instelling van thorens gaat tot 3gr daarom heb ik bij wijze van test en bij gebrek aan naaldrukmeter een munstuk boven op de kop gelegd en dan speelt hij wel goed.
Is het normaal dat een elliptishe meer naaldruk nodig heeft dan een sferishe? zoja hoeveel? op de verpakking en site van leverancier (amaa) vind ik geen info.Of zou dit een fabrikagefout zijn,

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: sferishe naald vs elliptische

Bericht door Kilroy » 01 feb 2020, 08:05

Welke naalden (merk / type) zijn het juist Dirk?

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 01 feb 2020, 08:20

type QLM30/MK III elipptishe

besteld bij AMAA nederland het enige merk dat erop staat is eurogram, lijkt mij eerlijk gezegd een goedkoop namaak merk.

Ik heb in het verleden nog al naalden daar gekocht, zonder problemen, wel voor dual, technics,lenco etc ...is nu de eerste keer dat ik er 1 voor thorens bestel, en wou eens een elipitshe proberen, heeft het daar nu iets mee te maken?
Mijn vorige thorens naald kwam van thakker duitsland en was een sferishe, daarom mijn vraag of een sferishe andere instellingen vereist?

ik heb een mail gestuurd naar verkoper, benieuwd wat hij zegt.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 01 feb 2020, 08:42

Een elliptische naald is gemaakt voor de "audiofiel", terwijl de spherische naald eigenlijk meer bestemd is voor DJ. De elliptische naald ligt dus dieper in de groef dan een spherische naald. Het gekraak dat je hoort zou dus kunnen komen van dieper liggend vuil of van (kleine) krasjes op de plaat, waar de spherische naald gewoon over speelde....

Een wat meer technische uitleg:

De spherische naald is een kegelvormige naald, daarom wordt deze ook wel ‘conical’ genoemd. Deze naald is goedkoop te produceren en heeft een relatief klein contactoppervlak met de groef, waardoor er sprake is van een iets hogere slijtage dan bij de elliptische naald. Vanwege het ronde oppervlak ligt de spherische naald minder diep in de groef dan een elliptische naald. Vanwege de ronde vorm is er ook minder sprake van verstoringen in het geluid (kleine stukjes stof worden bijvoorbeeld minder opgepikt door deze naald), maar door minder contact met de groef is het bereik van spherische naalden ook wat beperkter. De spherische naald heeft enkele voordelen ten opzichte van een elliptische naald: deze is goedkoper dan een elliptische variant en springt bijvoorbeeld minder snel uit de groef. De naald is geschikter dan een elliptische naald als je veel aan het ‘cue-en’ of zelfs scratchen bent. Een all-rounder dus. Bekende voorbeelden zijn de Ortofon Pro, de Tonar Banana en de Shure M44-7 (het bekendste scratch element).

Afbeelding
Links: spherische naald / Rechts: elliptische naald in platengroef

Een elliptische naald is puntiger van vorm dan een spherische naald. Dit type naald bevindt zich dieper in de groef van de plaat dan een spherische naald, daarom volgt de naald de groef ook beter en is er meer contactoppervlak (en dus minder vinylslijtage). Het feit dat de naald dieper in de groef ligt en een groter contactoppervlak heeft, betekent ook dat de naald in principe meer detail kan weergeven, met name in de hoge frequenties. Vanwege de puntvorm worden verstoringen in de plaat (zoals viezigheid of stof) wel sneller opgepikt. Elliptische naalden zijn minder geschikt om mee te scratchen. Het produceren van elliptische naalden is moeilijker dan spherische, vandaar dat elliptische naalden vaak duurder zijn. Het verschil is vaak niet heel groot, maar als je relatief veel vinyl draait en je dus regelmatig je naalden vervangt*, kan het prijsverschil behoorlijk oplopen. Voorbeelden zijn de Ortofon Nightclub MK2 en de Ortofon Gold. Overigens noemt Ortofon haar elliptische DJ naalden ‘special elliptical’, omdat ze zodanig zijn aangepast dat je er wel goed mee kunt ‘cue-en’.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 01 feb 2020, 08:46

Ik koop naalden / belts meestal hier

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 01 feb 2020, 09:16

Ik heb nog info op factuur gevonden origineel merk zou ADC moeten zijn.

ik heb de test gedaan met zowel oude als spiksplinternieuwe platen het zijn vooral de bastonen die een krakend geluid veroozaken. Maar en dit is dan toch eigenaardig niet op alle platen/nummers

Als ik het artikel zo lees zou in mijn geval een eliptishe naald niet aangewezen zijn vermits ik veel oudere platen speel.

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 01 feb 2020, 09:29

die site die jij aanbeveeld lijkt mij iets beter , die heeft voor mijn model tonar vervangnaalden, een merk dat mij vertrouwder in de oren klinkt.

ik wacht nog even reactie van verkoper af... begin eigenlijk te overwegen om mischien een andere cell te zetten, heb hier nog een nauwelijks gebruikte ortofon liggen of een shure uit de jaren stillekes.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 01 feb 2020, 13:10

roefke schreef:
01 feb 2020, 09:16
Ik heb nog info op factuur gevonden origineel merk zou ADC moeten zijn.

ik heb de test gedaan met zowel oude als spiksplinternieuwe platen het zijn vooral de bastonen die een krakend geluid veroozaken. Maar en dit is dan toch eigenaardig niet op alle platen/nummers

Als ik het artikel zo lees zou in mijn geval een eliptishe naald niet aangewezen zijn vermits ik veel oudere platen speel.
kan ook zijn dat uw element niet goed geplaatst / uitgelijnd is....

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 02 feb 2020, 09:42

ik heb alles nog eens goed nagekeken en ingesteld, de "krakende" platen zowel nieuwe en oude nog eens goed gereinigd.

nog steeds zelfde probleem, het lijkt mij ofwel een fabricage fout ofwel is die eliptiche niet compatibel met mijn element. ik ga aan verkoper vragen om te ruilen voor sferishe .

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 12 feb 2020, 21:11

laatste update :

verkoper heeft mij een andere naald gestuurd, terug een eleptishe , deze speelt wel perfect, dus ergens een fabricagefoutje.

eind goed al goed

Plaats reactie