Info voor aankopen platenspeler.

All vragen over CD spelers, Media spelers, Tuners, Platenspelers,...
Morkgryner
Regular

Info voor aankopen platenspeler.

Bericht door Morkgryner » 28 nov 2018, 17:41

Kerstmis komt er aan en dan "moet" ik altijd een lijstje aan de vriendin,familie sturen met daarin men cadeauvoorkeur(en).

Aangezien ik nooit weet wat ik wil ben ik aant denken om dit jaar wat aankoopbonnen te vragen voor een platenspeler.
Ik heb sinds ik thuis vertrokken ben geen platenspeler meer gehad, maar al die jaren wel vinyl blijven kopen met de weet van als ik ooit geld en goesting heb een nieuwe platenspeler aan te schaffen.

Zijn er goede online of fysieke winkels waar ik een platenspeler kan kopen?

Ik ben geen audiofiel maar ben wel op zoek naar een goeie platenspeler.
Dus heb niet echt een prijsklasse in gedachte, maar zoals een maat van me altijd zegt : men koopt voor 100den euro's platen, maar die speelt men dan af op een rommelplatenspeler van Dunaldy waardoor de vinyl alsnog verneukt gaat worden.

Dus wat is een goede prijsklasse waarin je zou moeten zitten. Is een 500euro een richtlijn of te weinig? te veel?
Ik heb hier in de garage ook nog een platenspeler staan waar ik vroeger mijn platen of afspeelde ,maar weet niet direct het merk en/of dit een goei machine is.

Alle tips en info is welkom.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: Info voor aankopen platenspeler.

Bericht door Kilroy » 28 nov 2018, 17:48

Voor nieuwe platenspelers kan ik absoluut de spelers van REGA en ProJect aanraden. No-nonsens spelers in een goede prijs / kwaliteitsverhouding. Ze doen wat ze moeten doen en zijn ontdaan van alle toeters en bellen, waardoor de prijs heel goed meevalt (je zal nog over hebben met die 500 euro).

Het enige wat een nadeel zou kunnen zijn is dat je bij het wisselen tussen 33 en 45 toeren manueel de snaar moet verleggen. Draai je echter maar sporadisch eens een singeltje dan zou ik dat geen nadeel durven noemen.

Voor de spelers van Rega kan je terecht bij één van onze platenbeursstandhouders Audio Balance (Blankenberge) en ik kan u persoonlijk verzekeren dat je daar van een héél goede service geniet!

Welke speler heb je trouwens nog staan?

roefke
Super Pro

Bericht door roefke » 28 nov 2018, 18:03

ik denk dat je tussen 300 en 500 € al zeker degelijk materiaal hebt.

zoals killroy zei rega en project, en van teac TN300 hoor ik ook goeie dingen vertellen zit in de prijsklasse 300-400.

blijf weg van plastiek brol zoals crosley, denaldi enz je herkent ze aan hun plastiek uitziende armpjes.

ook opletten met lenco, de nieuwe lenco's hebben geen enkele band met het legendarishe lenco merk, het is gewoon de naam die ze gebruiken op in china gemaakte spelers.

Morkgryner
Regular

Bericht door Morkgryner » 28 nov 2018, 18:04

Net eens gaan zoeken in de garage naar de platenspeler en het is een Numark TT1510. is dat Iets fatsoenlijk? Want dan kan ik die misschien terug vanonder het stof halen en in orde brengen. W
ant ken echt niks van platenspelers ondanks dat ik al bijna 20 jaar platen koop :D .

Ik heb hier ook nen hoop singletjes liggen dus misschien niet het ideale, die Rega.
En zou eventueel ook in de omgeving van Antwerpen/Leuven/Hasselt/Eindhoven willen blijven aangezien Blankenberge toch iets of wat te ver is :-).

Maar alvast bedankt voor de tip.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 28 nov 2018, 18:10

Die Numark TT1510 is een belt aangedreven kloon van de legendarische Technics SL1200 MK2, zal wel een goede draaitafel zijn, maar is meer geschikt voor DJ-gebruik.

Als je deze in orde laat zetten (nieuwe riem en een nieuwe cel / naald) kun je nog wel enkele plaatjes draaien. Mijn inziens is deze echter niet van het niveau van de Technics (ook een héél andere prijsklasse) en van de Rega of ProJect spelers, maar dat hangt vooral af van uw persoonlijke voorkeur....

Morkgryner
Regular

Bericht door Morkgryner » 28 nov 2018, 18:22

Ok, Alvast bedankt voor de reacties.

Mischien ook eens wat winkels bezoeken.
Heb je misschien ook een vijf a tiental modellen dat zeker de moeite is om te bekijken.
Laten we zeggen onder de 1000 euro.
Zowel nieuwe als 2dehands modellen.

Dan heb ik toch al een zicht op welke zeker interessant zijn om op te zoeken.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 29 nov 2018, 07:06

Bij REGA: Planar 1 (369€) / Planar 2 / Planar 3. Ik heb zelf ook een Rega RP1 (de voorganger van de Planar 1) en ben daar zeer tevreden over!

Bij ProJect: niet de goedkoopste modellen, maar alle andere zijn heel goed, vb Pro-Ject Debut Carbon DC (379€)

Ikzelf heb me deze enkele jaren terug aangeschaft (gebaseerd op de ProJect draaitafels), deze in de woonkamer en doet perfect wat hij moet doen!

Als je méér wil zou je ook kunnen overwegen om een betere cel te laten plaatsen op deze instapmodellen (zelf plaatsen is niet evident, het is niet zomaar 2 vijsjes vastschroeven).

Persoonlijk ben ik geen voorstander van 2dehands, tenzij je er zelf kan aan werken. Veelal zijn de vraagprijzen ook veel te hoog voor een toestel dat toch al enkele draaijaren achter de rug zal hebben (kijk eens naar de vraagprijzen voor Thorens (TD160, TD165), Lenco (L75, L78,....) en waaraan mogelijk (zeker) nog wat kosten zullen zijn (nieuwe cel / naald / aandrijfriem / smeren).... maar dat is uiteraard persoonlijk!

Morkgryner
Regular

Bericht door Morkgryner » 01 dec 2018, 14:00

Bedankt voor de tips.
Even wat bekijken en dan de knoop eens doorhakken.
Ik veronderstel dat men die platenspelers ook bij andere handelaars kan vastkrijgen dan bij die hollandse verkoper?
Zodat bij stukken ik niet tot Den Haag moet rijden :)

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 01 dec 2018, 14:53

Die Takumi is enkel verkrijgbaar bij Rik Stoet meen ik..... de rest is elders ook verkrijgbaar, maar ik weet zo niet onmiddellijk een website waar dat aanbod allemaal wordt weergegeven. Anders Rik Stoet doet ook aan verzending... :-)

Morkgryner
Regular

Bericht door Morkgryner » 06 dec 2018, 23:12

Voorlopig lijkt me het die Rega Planar 2 of 3 die ik ga nemen. Eens bekijken na nieuwjaar wat de bankrekening zegt.
Ben nog bezig met verbouwingen en als er voldoende geld overschiet misschien de stap wagen :-)
Daarstraks men lp's nog eens moeten verzetten in de kamer en dus is er weer een goestingske om wat vinyl te beginnen draaien.

Die Rega zal hier in vlaanderen ook wel ergens vast te krijgen zijn zeker?

Plaats reactie

Terug naar “Bronnen”