Vraag element platenspeler

All vragen over CD spelers, Media spelers, Tuners, Platenspelers,...
Plaats reactie
JurgenPops
Newbie

Vraag element platenspeler

Bericht door JurgenPops »

Dag muziekliefhebbers,

Als muziekliefhebber ben ik de afgelopen jaren langzaam van CD overgestapt naar Vinyl. Echter heb ik te lang mijn platen gedraaid op een goedkoop USB spelertje. Het werd tijd voor een professionelere speler.
Nu heb ik onlangs via Marktplaats een Thorens TD 165 op de kop getikt. Aangezien ik zelf een leek ben wat betreft techniek en platenspelers was ik blij dat ik een vriendelijke verkoper trof met de nodige kennis en ervaring. Hij stelde me gerust dat deze speler in goede staat zou zijn.
Hij gaf aan dat er op de speler een Ortofon vms20 zit. Nou wilde een weekje geleden het gewicht/druk van de naald/arm afstellen. Ik las op het internet dat je hiervoor het gewicht van het naaldje moet weten. Hiervoor wilde ik het merk en type checken dat op het element zou moeten staan, maar deze is blanco/wit. Kunnen jullie aan de foto's zien om welk element dit gaat en of dit inderdaad een Ortofon vms20 is.

Is het ook een optie om een naalddrukweger te kopen, zo ja; welke is prijstechnisch interessant?

Groet Jurgen
Bijlagen
DSC_0175_small.JPG
DSC_0175_small.JPG (163.11 KiB) 753 keer bekeken
DSC_0176_small.JPG
DSC_0176_small.JPG (132.64 KiB) 753 keer bekeken
DSC_0174_small.jpg
DSC_0174_small.jpg (142.88 KiB) 753 keer bekeken

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: Vraag element platenspeler

Bericht door Kilroy »

Volgens mij is het deze (Vervangende pickupnaald t.b.v. Ortofon FF 10 XE MK II) en niet de 20.

Als je dat zeker wil weten zou ik eens een foto sturen naar www.pickupnaalden.com en dan best meteen een nieuwe naald bestellen. Naalddrukwegers hebben ze daar ook, maar het loont wel de moeite ook eens te kijken naar deze, tenzij je het weegschaaltje dringend nodig hebt of niet in China wil bestellen.

Technische gegevens over deze Ortofon-serie staat hier.

Let wel, een naalddrukweger is niet absoluut noodzakelijk om de naalddruk in te stellen, dit is hoe het kan zonder weegschaaltje:

JurgenPops
Newbie

Dank Kilroy voor je snelle reactie.
Welk type element zou je aanraden als vervanging?

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

Luister eerst eens naar dit element en als het jou bevalt zou ik niet onmiddellijk vervanging zoeken. Enkel een nieuwe naald dan, maar dat is bij een 2dehands toestel altijd wel aangewezen omdat je totaal geen idee hebt van het aantal uren het al gebruikt is.

Als je toch een nieuwe element zou willen, hou er dan rekening mee dat het plaatsen en afregelen van een nieuwe element niet zo eenvoudig is en je het best laat doen door iemand die daarmee ervaring heeft!

Een nieuw naald plaatsen is zeer eenvoudig (laat het element wel op de toonarm zitten bij het wisselen van de naald):

hier is het iets eenvoudiger omdat de headshell volledig van de toonarm kan worden genomen

Een nieuw element plaatsen is iets moeilijker:

Van waar ben je ergens?

roefke
Super Pro

Bericht door roefke »

welkom hier op het forum, Jurgen. een mooie degelijke speler heb je daar, ikzelf gebruik momenteel thorens TD160
De witte naalden zijn vervangnaalden meestal van tonar, als ik foto vergelijk met internet zou het inderdaad ortofon vms20 kunnen zijn.? staat er niets op het elemnt zelf? of doe zoals kilroy zegt stuur een goede foto door naar www.pickupnaalden.com die man heeft ervaring zat,
ik sluit mij ook aan bij het advies om direct een nieuwe naald te bestellen, en probeer eerst zo, later kan je nog altijd een ander element plaatsen. Maar die ortofon elementen zijn niet slecht hoor.

Ik speel momenteel met ortofon omb 10E , momenteel heel tevreden van, maar heb ook al andere ortofon elemneten gehad.

JurgenPops
Newbie

Bedankt voor alle goede tips!
Hier kan ik zeker wat mee, ik zal me eens gaan verdiepen in de aanschaf nieuwe naald..

Plaats reactie