Lengte snaar

All vragen over CD spelers, Media spelers, Tuners, Platenspelers,...
Plaats reactie
greyhound
Newbie

Lengte snaar

Bericht door greyhound »

Hallo,

Wat me nu al een tijdje bezig houd is de juiste lengte van de snaar. :roll:
Na veel gegoogled te hebben is het nog moeilijker om een juiste keuze te maken.
Dus heb ik een snaar besteld op het type van mijn platenspeler, blijkt nu dat mijn speler een beetje te traag speelt namelijk 32.45 toeren in plaats van 33 1/3 toeren. :shock:
Motor gereinigd en gesmeerd, gecontroleerd op wrijving van het plateau, aandrijf as ontvet maar geen resultaat.
Bijgevolg mijn aangekochte riem gemeten en die is 650 mm. en bij de verschillende internet opzoekingen kom ik voor mijn speler op een snaar van 669.3 en volgens een andere methode zelfs op 683.56, dit zijn toch serieuze verschillen of niet? :?
Ik overweeg om me terug een nieuwe snaar te kopen omdat ik denk dat de oorzaak van het te traag draaien daarmee zal opgelost zijn, maar welke afmeting moet ik kiezen?
Mijn speler is een Yamaha YP211 en heeft een AC motor zonder pitch en ook geen potentiometer om bij te regelen.
Mvg.
Greyhound.

roefke
Super Pro

Re: Lengte snaar

Bericht door roefke »

is de snaar die je hebt de originele? volgens mij koop je best een snaar bestemd voor uw pick-up, als je een langere snaar gaat kopen bestaat de kans dat ze gaat doorslippen waardoor je inderdaad een lager toerental bekomt.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy »

De juiste lengte van uw snaar kunt u als volgt meten (let uiteraard ook op de breedte!).
Afbeelding
Geef de afmetingen, samen met het merk en type van uw platenspeler door via info@pick-upnaalden.nl (= http://www.pickupnaalden.com). Hij zal berekenen welke de juiste lengte is van de snaar die je nodig hebt (rekening houdende met de spanning die op de snaar moet staan meen ik dat 6% van de gemeten lengte moet worden afgetrokken).

Ik heb enkel goede ervaringen bij deze leverancier.

Niettegenstaande er geen zichtbare regeling is voor de snelheid van uw platendraaier zal die er echt wel zijn, maar dan zal binnenin het toestel moeten gezocht worden....

greyhound
Newbie

Bericht door greyhound »

@ Roefken, de snaar is inderdaad besteld op het type van de platenspeler bij http://www.hifistereo.nl/ maar origineel zal die niet meer te krijgen zijn.

@ Kilroy Ik heb de snaar gemeten zoals jij aangeeft en blijkt dat mijn aangekochte snaar op type van mijn platenspeler 2 cm. korter is.
ik ben dan ook eens gaan meten op deze manierhttp://www.eclecticsite.be/calc/lengteriem.htm en blijkt dan dat mijn snaar 3 cm. korter is, vandaar mijn vraag kan daar zoveel speling op zitten.

De platenspeler heeft na ondersteboven en binnenstebuiten gekeerd te zijn toch geen potmeter, blijkbaar werkt de snelheid van de AC motor op de frequentie van het elektriciteitsnet 50 hz. Het is dan ook een speler van bijna 40 jaar oud, maar in prima conditie( behalve het toerental dan).

Ga nog wat experimenteren als als ik de oorzaak ondek post ik het zeker.

Plaats reactie