Audioengine HD6 Actieve luidsprekers

Alles wat met luidsprekers en hoofdtelefoons te maken heeft.
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Audioengine HD6 Actieve luidsprekers

Bericht door Kilroy »

Audioengine HD6 Actieve luidsprekers: Slim, betaalbaar en compact.

Het gebruik van actieve luidsprekers is een fenomeen dat hand over hand terrein wint, of het nu gaat om een soundbar, een mini set of een paar volwaardige systemen, actief biedt mogelijkheden. Een speler op deze markt die zich tot nu toe uit het zicht van de traditionele audio beweegt en kansen grijpt op de High End Show in München dit jaar is Audioengine. Een Amerikaans bedrijf dat in Nederland wordt vertegenwoordigd door IBDL, tot nu toe mij meer bekend van al hun mediaspelers en nevenproducten.
Afbeelding
Audioengine

De directe benadering door de Amerikanen op de beurs en de perfecte opvolging in Nederland tonen een professionele organisatie die het merk Audioengine met verve in de Europese markt zal zetten. De HD6 van Audioengine is dus zo’n actieve luidspreker, gehuld in een zeer traditionele behuizing, in mijn geval gefineerd met donker kersenhout, eveneens leverbaar in zwart of in walnoten. De ene luidspreker is volledig passief uitgevoerd met een wisselfilter, een 5,5 inch woofer met Kevlar conus en aluminium basket en daarboven gemonteerd een 1 inch tweeter met een zijden dome. Aan de achterzijde vinden we alleen een traditionele luidspreker aansluiting en een als smalle sleuf uitgevoerde reflexpoort. De luidspreker is aan de voorzijde afgewerkt met een opvallende aluminiumkleurige strip onder de woofer en verder met een afneembaar frontdoek.

De actieve kant
Afbeelding
De andere luidspreker wijkt aan de voorkant al af door de gemonteerde volumeregelaar en een witte indicatie LED, gecombineerd in een venstertje met de infrarood sensor voor de meegeleverde afstandsbediening. De achterzijde toont naast een koellichaam voor de twee ingebouwde klasse AB versterkers een Bluetooth antenne met “pair”-knop, een 3,5mm audio ingang, een Toslink ingang, analoog in en uit via RCA connectoren, de speakeraansluiting voor de passieve kant, een aan/uit schakelaar, spanning selector en tenslotte de netspanning aansluiting. Bovenin ook hier weer de smalle reflexpoort.

Wat technische gegevens

Een aantal technische gegevens kan ik wel opsommen. Audioengine HD6 (2)Zo leveren de versterkers continu 50 Watt per kanaal en geeft de line-out 2 Volt af aan bijvoorbeeld een actieve subwoofer. Het frequentiebereik wordt gespecificeerd als 50Hz-22kHz ±1.5dB. De analoge ingangsimpedantie is 48kOhm via beide ingangen.

Intern wordt gebruik gemaakt van een AKM AK4396 D/A-converter zodat 24 bit, 192 kHz als maximaal haalbare input mogelijk is. De Bluetooth receiver support aptX, AAC en SBC.

De afmetingen van de speakers zijn (passief) 30x18x25cm en (actief) 30x18x30cm. In rust verbruiken de speakers ongeveer 10 Watt, in mute daalt dat naar 6 Watt en “slapend” nog maar 4 Watt. De luidsprekers zijn te plaatsen op een boekenplank, maar zullen beter presteren op een echte luidsprekerstand.

Eigen ontwikkeling

Audioengine benadrukt dat hun luidsprekers niet bestaan uit een paar handen vol ingekochte componenten, maar geheel in eigen beheer worden ontwikkeld en gebouwd. Onderdelen zoals de Bluetooth ontvanger en de ingebouwde upsampling DAC worden al langer als losse producten verkocht door Audioengine. Daardoor kan de ontwikkelafdeling de elektronica en de luidsprekers optimaal op elkaar afstemmen. Opvallend voor actieve speakers vind ik het gebruik van klasse AB versterkers en passieve filters. Meestal zitten in een dergelijk systeem tegenwoordig klasse D versterkers met per driver een eigen versterker. De keuze van Audioengine voor meer traditioneel klasse AB gebruik bevalt mij wel, maar dat is persoonlijk.
Afbeelding
Aan een draad of draadloos

Om naar de speakers te luisteren is niet meer nodig dan bijvoorbeeld een iPhone of een Bluesound Node 2, die laatste kan werken met analoge uitgangen en/of een optische Toslink. Het gemak van één enkele wat langere Toslink kabel is evident en zo heb ik ze merendeels gebruikt om naar muziek te luisteren.

De inputs herkennen zelf of er signaal aanwezig is. Dat kan lastig zijn, zo heeft mijn digitale TV decoder de neiging een continue stroom “nullen” uit te sturen en houdt zo de ingang bezet en actief. Wie zijn bronnen gewoon uitschakelt heeft daar geen last van.

Muziek

Met de Bluesound Node speel ik van het Retrospect Trio een aantal sonates die gecomponeerd zijn door Henri Purcell. Niet direct muziek die ik koppel aan de doelgroep voor Audioengine, niettemin moet een viool, een cello en een klavecimbel ook weer te geven zijn. Dat kan de HD6 gelukkig prima en op een bevredigende wijze. De kamermuziek heeft een levendigheid waarin de beschikbare dynamiek een belangrijke rol speelt.

De HD6 heeft voldoende power in huis om moeiteloos te voldoen aan de vraag. De luidsprekers kunnen niet gerekend worden tot de meest neutrale in hun soort, er zit zeker kleuring in, maar die is niet onaangenaam. De afstemming is Amerikaans, waarmee ik bedoel dat de lage tonen sterker vertegenwoordigd zijn dan de hoge. Dat haalt soms een scherpe rand weg van de viool die er wel behoort te zijn. Ook de klavecimbel tingelt minder en levert daarmede in op sprankelen. Aan de andere kant zorgt de weergave er wel voor dat al op een laag volumeniveau genoten kan worden van een volledig spectrum. Luistermoeheid is de Audioengine vreemd en dat maakt dat hij bijvoorbeeld in een werk/studeerkamer de gehele dag zal kunnen spelen. Precies waar ik denk dat de toepassing helemaal op zijn plaats is. Of gekoppeld aan een TV toestel om die vreselijke interne speakers te vermijden die in flatscreens zitten. Daar zorgt de HD6 voor een wereld van verbetering.

Infected Mushroom

Met “Avratz” van Infected Mushroom laten de Audioengine’s de muziek echt los gaan. Ook los van de speakers die zelf bijna uit beeld verdwijnen. Het wat aangezette laag komt hier prima van pas en zal menig jeugdig hart sneller laten kloppen. Voor mij zou het een streep minder mogen omdat ik meer natuurlijke luidsprekers gewend ben waarbij neutraliteit hoog in het vaandel staat.

Voor de liefhebbers, een niveau van minimaal 100dB piek op 2,5 meter afstand van de speakers is geen enkel probleem. Van hetzelfde laken een pak is Yello, ondersteund door Heidi Happy in “You Better Hide”.

Yello en The Voice

Waar op veel speakers Yello schreeuwerig is laat de Audioengine de muziek alle ruimte om hard te gaan. Voor veel pop opnames kan dit wel eens een ideale afstemming zijn. “The Expert” staat als een huis in de ruimte die ver doorloopt buiten de grenzen van de luidsprekers zelf en bijna van muur tot muur mag gaan. Door te schuiven in de opstelling en de speakers meer of minder in te draaien kan het beeld verder naar achter doorlopen. Overigens staat het stereobeeld tussen de speakers en niet pal voor de luisteraar. Beyoncé, Katy Perry en andere popmuziek die ik leen van mijn kleindochters sprint de speakers uit. De vaak dynamisch platgeslagen (in mijn oren) “herrie” heeft een prima partner gevonden in de Audioengine die er iets heel behoorlijks van weet te maken.

Zelf hoor ik liever Ray Charles of Frank Sinatra. Het duet “Fever” met Ray en Natalie Cole is heel wat kritischer voor een luidspreker en dan hoor je pas waar de makers hebben moeten bezuinigen om de lage prijs voor de HD6 te halen. Wat meer kleine details, idem verfijning en grotere neutraliteit zou mooi zijn. Helaas komen we met die wensen uit op luidsprekers met prijzen ver boven de € 1000,-, waarbij helemaal niet gegarandeerd is dat luisteren prettig blijft. Het is een keuze die gemaakt moet worden. Dat gezegd hebbende laat Frank Sinatra met “Close To You” toch precies horen wat het stemgeluid van Sinatra zo bijzonder maakt. Uitermate genietbaar.

De nieuwsgierigheid beloont…

Een blik op de stand van Audioengine en de daar aanwezige producten deed mijn audiofiele hart niet direct sneller kloppen. De aanblik van de HD6 actieve luidsprekers wekte wel de nodige nieuwsgierigheid op en ik heb geen spijt dat ik ze aanvroeg voor een recensie. De HD6 heeft bewezen een zeer compleet product te zijn waarvoor slechts een analoge of digitale bron genoeg is om van muziek te kunnen genieten. Of van dialogen en film fragmenten als de HD6 is gekoppeld aan een TV of videosysteem.

Muziek wordt op een prettige wijze weergegeven, ook zonder dat het volume opgeschroefd hoeft te worden. Maar wil je een keer hard, dan heeft de HD6 daar totaal geen probleem mee in een niet al te grote ruimte.

Met de groei van streamingdiensten zie ik een grote toekomst voor dit soort actieve luidsprekers. Ze presteren stukken beter dan veel van de plastic “doosjes” die doorgaans worden gesleten aan de onervaren luisteraars en nemen nauwelijks meer plaats in. Het uiterlijk is klassiek, de techniek modern en compactheid troef. De ingebouwde elektronica maakt de aanschaf van versterkers overbodig en bedrading blijft beperkt.
Afbeelding
Conclusie

Met de Audioengine HD6 koopt u een compleet systeem, inclusief alle kabels en de afstandsbediening. Hoogstens een paar stands dient u nog zelf aan te schaffen als u ze niet in de boekenkast wilt zetten. Een “die-hard” audiofiel zal er misschien onterecht de neus voor optrekken en zijn budget tot ver buiten de € 829,- euro oprekken (totaalprijs HD6), mij zal het al een genoegen doen als luisteraars gaan beseffen dat je voor dit bedrag op een heel behoorlijk niveau met een set Audioengine HD6 muziek kunt spelen.
Afbeelding
Audioengine HD6 actieve luidsprekers € 829 (complete set)
Inclusief alle toebehoren.
Importeur: IBDL B.V.
Boyleweg 10
3208 KA Rotterdam-Nissewaard
Telefoon: 010 – 7142888
Email: Sales@IBDL.nl
http://www.ibdl.nl

Audio Creative 18-06-2016

Plaats reactie